Häst som blir "omöjlig" att rida på hemvägen.

Sv: Häst som blir "omöjlig" att rida på hemvägen.

Mitt ena sto höll på så en period när jag nyligen köpt henne, det fanns bara någon slags hysterisk balansskritt alternativt superstressad tokskritt om jag gav henne långa tyglar. Aktivera henne med öppna, skänkelvikning osv gjorde bara saken värre, likaså halter. För mig blev lösningen att kliva av och gå.

När vi lärt känna varandra efter några månader, och hon vågade lita på mig slappnade hon också av i skritten. Nu finns vanan ändå kvar och jag går gärna sista biten, det är ganska trevligt och lindrar dessutom ev. kommande träningsvärk. :D

Halvt kl

Ursäkta att jag halvt övergav den här tråden; Minnet är bara kanon i ungefär 5 sekunder åt gången.

Nu har jag hunnit prova mig fram lite med ett par nya bett, i form av ett Kimblewick och ett sidepull, och man kan väl kort och gott sammanfatta det hela med att det inte gjort någon skillnad. Med sidepullet kan hon dock inte rycka åt sig tyglarna som hon annars gärna gör - ni skulle ha sett minen på henne första gången jag red på det, vände hemåt, och hon som vanligt gjorde sig beredd att ta tag i bettet för att sno tyglarna, bara för att upptäcka att det inte fanns något bett att ta i. :angel:

Det enda som fungerat något sånär har varit att verkligen vara asdryg med halter; Så fort hon visat minsta ansats till att trippa eller gå ifrån mig har hon vackert fått stanna, ibland med bara ett eller två steg emellan. Idag räknade jag till över 80 halter utspridda på två kilometer, och till slut blev hästen så sur att hon istället inte ville gå framåt när hon väl stannat...

Dock så är huvudet fortfarande uppe i vädret, och det är ju inte direkt hållbart att behöva lägga en massa extratid på att göra en miljard halter på uteritterna... särskilt inte när det är iskallt ute som nu. Så, har ni fler/nya tips utefter den "nygamla" situationen får ni gärna komma med dem. :)

Jag skulle vända tillbaka om hon inte triggar igång varje gång du sen vänder tillbaka till stallet. Om möjligt rida förbi stallet. Rida fram och tillbaka sjutton gånger osv.

Fortsätt att vara asdryg med halter om du märker att det fungerar. Klart det är kallt, det är ju snart vinter. Klä dig ordentligt och rid inte så länge så slipper du bli kall och kan fortsätta traggla.

Jag hoppas det löser sig för dig, har läst om er i ridtravartråden och det vore så synd om du sålde henne och ni slutade er relation på detta sättet. Du verkar vara en duktig ryttare och en bra hästmänniska så jag tror att du, med tålamod (och halter ;)) kan lösa detta!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 471
Senast: MiaMia
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 403
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar