Häst som bara drar.

M

MinOdinn

Jag har ett problem. Och nu snackar vi inte ett litet problem, utan ett brutalt problem.

Och jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, ni får ha överseende med skumma meningar.

Iallafall, Odinn (född -99, e: Ofeigur <-- kunde inte låta bli att påpeka, importerad nov -08) har börjat sticka. Helt utan förvarning, från vilken gångart som helst. Han bara tar bettet och drar tills han sprungit in i något eller tills jag ligger på marken. Senast han gjorde det skrittade vi lugnt och fint, han har nog aldrig gått så fantastiskt. Sen bara smällde det. Full galopp ut på ängen (vi har inget staket i paddocken än). Inte förrän jag kastar mig av stannar han. Sen sitter jag upp igen och tar det ytterst försiktigt för att inte råka provocera fram något.

Han bara stänger av, varken kropp, röst eller en person som ställer sig framför för att få stopp på honom hjälper.

Detta har pågått i fyra månader ungefär och kom ifrån ingenstans. Vi ska ringa tandläkare för att utesluta problem där.

Odinn visar inga tendenser på olydnad från marken, tvärtom är han den absolut snällaste hästen jag vet. Vid löslongering håller han sig i en cirkel runt mig, kommer alltid springande i hagen, kolugn vid all hantering. Men det är på ryggen det är problem. Han kan gå som en pärla, (oerhört känslig häst kan tilläggas) och sen bara explodera.

Jag funderar över om det kan vara den där importtrotsen som kommit WAY too late, hade bara en kortare ledarskapstrots och ifrågasättningsperiod någon månad efter han kom hit.

Är det någon som har haft liknande problem?
Någon som har någon som helst aning om vad det kan vara?
Finns det något fysiskt som kan få hästen att reagera såhär?

Snälla hjälp :(

Sv: Häst som bara drar.

Rent spontant: Kolla upp ryggen! Red en häst som gjorde precis likadant. Bara stack och stängde av. Det togs ut kiropraktor som konstaterade att allt inte stod rätt till i ryggen. Hästen hade ont. Behandlingar utfördes och hästen stack inte mer. Jag tycker absolut att det är värt att kolla upp. Det och tandläkare som du nämnde.

Det är inte otroligt att din häst har ont i ryggen, men jag tycker att du ska låta en veterinär titta på hästen allra först, innan du gör något annat. Den kanske behöver röntgas etc och det kan inte en kotknackare hjälpa din häst med.

Låter som han har ont. Kolla upp honom.
Kan vara sadeln som inte passar längre, kan ju ge spänningar och låsningar. Har du kollat den?

Kan det vara sadeln?

Min gamla medryttarhäst blev precis likadan en period. Från att ha varit en ängel (nåja, nästan iaf;)), så blev han tokig och bara sprang iväg, oftast i början när man red.
Det visade sig att sadeln var trasig, sadelbommen hade brutits av på något sätt, och gjorde väl ont i ryggen på hästen :o

Inte ens tänkt på! Ska genast undersökas.

Jag skulle kolla upp hästen hos veterinär först och främst. Om han nu som du säger är så otroligt lydig annars borde han inte agera så.

Hittar du inget som helst som du tror kan trigga beteendet? Inget som stämmer överens vid samtliga gånger?

Med sånt här är det jättesvårt att säga vad det är när man inte sett det.

Islandshästar kan ju vara rätt heta och rätt envisa. Man måste ju i psyket vara rätt tuff för att överleva på Island som de gjort under så många, många år. Det har ju gett en viss mentalitet. Och om de blir jobbiga kan de bli riiiktigt jobbiga.

Men uteslut först att det är något fel på hästens hälsa och utrustning. Jag skulle kolla den hos veterinär och eventuellt om de inte hittar något hos Equiterapeut.
Tandproblematik tycker inte jag borde ge sådan smärtreaktion att hästen ger sig iväg utan att du gör något med bettet. Det är sällan skulle jag tro det sker. Då känns det mer troligt att det sitter annanstans i kroppen om det är en smärtreaktion.

Sen kanske han inte lyder bettet om han nu testar/trotsar/busar pga ngt tandproblem. det är möjligt.

Har du tränare? Vad säger denne isf?

Hittar du inget som helst som du tror kan trigga beteendet? Inget som stämmer överens vid samtliga gånger?

Men uteslut först att det är något fel på hästens hälsa och utrustning. Jag skulle kolla den hos veterinär och eventuellt om de inte hittar något hos Equiterapeut.
Tandproblematik tycker inte jag borde ge sådan smärtreaktion att hästen ger sig iväg utan att du gör något med bettet. Det är sällan skulle jag tro det sker. Då känns det mer troligt att det sitter annanstans i kroppen om det är en smärtreaktion.

Sen kanske han inte lyder bettet om han nu testar/trotsar/busar pga ngt tandproblem. det är möjligt.

Har du tränare? Vad säger denne isf?

Alltid gått på samma, milda tredelade bett. Och eftersom han kan sticka totalt även i riktigt fin skritt när han går perfekt och jag inte har något alls i handen känns det mer och mer otroligt att det är tänderna som störs av bett.

hittar inget som kan vara den gemensamma nämnaren i de olika gångarterna, mer än att han gärna drar när det går som bäst och han är som mest avslappnad/lydig/lugn.

Ska prata med min tränare, han visar inget när jag rider för tränare.

Jag kommer hata mig själv i all evighet om det bara är olydnad. men känns också skumt att det skulle vara olydnad när han är som en hund vid marken.

Jag tycker också det låter som ont. Plötsligt ont, kan patellaupphakningar göra ont? När det händer så plötsligt som du skriver tänker jag mig att det är något som helt oväntat hugger till i honom.
Kan kanske vara någon låsning.. när han går "som bäst" så har han ju rumpan inunder sig och ryggen rest, kanske något i ländryggen då...

Har du testat(törs du) rida barbacka? Skulle vara intressant att veta om han gör det även utan sadel. Visserligen utesluter det inte sadeln helt, men ändå intressant.

Betsla upp! Fattar inte varför folk är så rädda för att använda bett som ger ryttaren kontroll över hästen?

Rent spontant tänker jag på smärta. Bra att börja med tänderna och fortsätt gå igenom hela hästen. nacke/rygg är inte helt otroligt som det låter på din beskrivning. Hur passar sadel?

Smärta. En häst som förvandlas så totalt och lugnar sig när ryttaren är borta - det gör ont med ryttaren på ryggen. Olydnad har jag svårt att tänka mig att det är, eftersom hästen verkar väldigt samarbetsvillig i övrigt,

Betsla upp! Fattar inte varför folk är så rädda för att använda bett som ger ryttaren kontroll över hästen?

men kenneth din buse, ar du nu ute o provocerar igen?

..och det var dagens dummaste inlagg, inte sager man val till en manniska att betsla upp nar man inte har en susning om vilken kontroll personen i fraga har pa sina hander? o f.o.... sa kan en hast sticka med ett double twisted wire shank bett i kaften, eller ett kombinationsbett med for den delen - det finns mye smartare losningar an att betsla upp. Puss pa dig! :)

TS: kolla igenom hasten o utrustningen som sa manga sagt.. prata med din tranare o ge din hast en chans.. men var forsiktig om/nar det hander igen o du kastar dig av - du kan raka lara hasten att sticker man sa slipper man jobba + var forsiktig med var du landar sa du inte blir skadad!

Säger som så många andra att kolla upp hästen och utrustning. Kolla även upp din rygg, om du sitter rakt i sadeln så inte din rygg är sned. Min kompis är nämligen sned i ryggen och det gjorde att hennes arab stack med henne pga obehag av att ryttaren inte fördelade vikten rätt. Det fixades senare med en ny sadel (eftersom den gamla sadeln hade blivit "snedsutten") och en tjockare silikonpad under sadeln. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 701
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 971
Senast: zarmino
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama