Häst som äter jord!

F

Fellow04

jag har för mig att jag såg en tråd ang. detta men hittade den inte när jag sökte.

Jag har märkt nu, de te senaste dagarna att min ponny har börjat äta jord. Först så trodde jag att han bara försökte dra upp en rot eller något ur marken, men idag så såg jag tydligt hur han stoppade jord i munnen och tuggade!

Någon som vet vad det kan bero på? Har han kanske brist på nåt?
 
Sv: Häst som äter jord!

har fått lära mig att det beror på mineralbrist.
 
Sv: Häst som äter jord!

ja jag hörde också något sådant! hoppas det stämmer! För då är det ju lätt att göra något åt!
 
Sv: Häst som äter jord!

Jag har också lärt mig att det är mineralbrist, frågan är ju bara vilken sorts mineral det är. Har letat och frågat men har inte fått reda på vad det är. Man vill ju inte bara vräka på med någon mineral och hoppas på det bästa...:crazy:
 
Sv: Häst som äter jord!

jag har mineralkrubba och kalkkrubba till mina. det har funkat riktigt bra faktiskt. dock inte smaksatta ;) . det får "den gamla" vid sidan om för hon äter inte "vanliga" mineraler.:crazy:

hade en ponny för 25 år sedan som va tokig på att gräva upp björkrötter som han åt.:crazy: vet. sa då att även det va en mineralbrist. vi bytte sorts mineraler och hans "grävande" upphörde.
 
Sv: Häst som äter jord!

Jag har också mineralbaljor i hagen + saltsten, sen får de mineraler i kraften också. Men mina äter jord ändå, de brukar stå och slicka på backen :crazy: Har kollat på agrias sida och där står de att det inte är något att oroa sig för utan att de vill åt rötter som de tycker om. Men mina slickar ju, då får de ju knappast tag i några rötter :confused:
 
Sv: Häst som äter jord!

min ponny får Hippo mineral vitlök och det har alltid funkat jättebra. Men han har varit så väldigt smal så jag tog hjälp av en kompis till mej som kan en hel del om foder och hon sa att jag skulle ge rätt mycket krafft och ta bort mineral eftersom han får i sig tillräckligt i krafften, men nu det senaste har han blivit så väldigt pigg att jag har fått minska på krafften och tillsätta mer kornkross. Så jag antar att det är därför han äter jord då...ska börja med mineralen igen!
 
Sv: Häst som äter jord!

Jag ger kraft och mineraler utifrån vad de får i sig i grovfodret. Egentligen så ska ju höt täcka näringsbehovet, kraft och ev. mineraler är ju endast ett komplement. Jag ger absolut så lite kraft som möjligt, annars blir de bara tjafsiga och får det jobbigt med sig själva. Jag har inget problem med att få upp dem i vikt eftersom de har fri tillgång på hö/gräs.
 
Sv: Häst som äter jord!

vem vet :d kanske någon speciellt god gräsrot....
nä, men märkligt är det. men eftersom dom får det dom behöver så är det säkert inget att bry sig om. har aldrig varit ute för någon som "slickar" vi har bara haft "grävare":angel:
 
Sv: Häst som äter jord!

Min har också börjat slicka backen där det finns jord synlig (går i gräshage). Han har aldrig gjort det förr och han får Kraffts mineraler, hö och minimalt med kraftfoder. Tycker inte han borde lida brist på ngt.
Jag börjar bli orolig att han ska få gruskolik om han fortsätter sådär. Vad tror ni? Är det ngt att oroa sig för? Skulle man kunna ge en kur loppfrön under en vecka för att rensa ur tarmarna eller är det "overkill"? Jag har loppfrön hemma.
 
Sv: Häst som äter jord!

Min äter också jord, men inte vilken jord som helst... utan lerjord som han hittar när vi är ute och lulla i skogen
 
Sv: Häst som äter jord!

Samma med min unghäst och mitt förra fullblod, de tvärnitar och bara vräker i sig på vissa ställen i skogen. Eftersom mina hästar får allt de behöver näringsmässigt, inklusive selen så tror jag att det helt enkelt är så att de tycker att jorden är god att äta.
 
Sv: Häst som äter jord!

Tror att det var min gamla tråd du letade efter. Har en häst som är väldigt glad i all äta jord, fastän hennes foderstat är väl uträknad. Vet inte varför hon gör det men det verkar som att det antingen handlar om att hon faktiskt tycker det är gott eller så har det bara blivit en fix idé. Hon äter helst lerjord o går hon i hage med enbart grus så gräver hon tills hon får upp leran. Måste ge loppfrön hela vinterhalvåret för att minimera risken för sandkolik.
 
Sv: Häst som äter jord!

Vi har en häst som åt både jord och sand som 1/2 åring och veterinären trodde det berodde på magsår, så han fick magsårsmedicin ett tag sen va ätandet/slickandet borta!!så mitt tips är att kolla magen!!:idea:
 
Sv: Häst som äter jord!

Kanske kan ha nåt med det att göra. Själv misstänker jag kanske inte direkt magsår på min häst men jag anar att hon kanske stressar lite väl inombords fastän det inte syns utanpå. Så det kan säkerligen ligga nåt i det.
 
Sv: Häst som äter jord!

Det är som många av er har sagt, att det beror oftast på mineralbrist, så det är absolut ingenting att ora sig för, sätt in en mineralbalja i hagen som endel har. min egna häst har svårt med hullet så vi ger bara krossad havre och krossad korn, vilket har hjläpt jättemycket. (dålig på att äta därför krossad havre). men mineralerna skadar aldrig, blir det för mycket mineraler så får de ur sig det ur kroppen ändå. Lycka till = )
 
Sv: Häst som äter jord!

Kolla magen är också mitt råd. Har en häst som åt jord och han hade magsår. Ge loppfrö för att undvika sandkolik. Man kan ge Proequo (proviva för häst) och se om det hjälper. Annars bör man nog åka till klinik. Enligt vetr har det inget med mineralbrist att göra.
 
Sv: Häst som äter jord!

tänkte bara säga att det verkade stämma, det där med mineral brist. För nu när han får hippo mineral vitlök till maten så äter han inte jord längre :banana:
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 703
Senast: emma-vsm
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 836
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 434
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp