Häst som äter brännässlor.

Forest Autumn

Trådstartare
Min ponny har de senaste två veckorna börjat äta brännässlor. Hästar äter ju nässlorna om de har torkat men hon betar av dem och äter dem färska. Det är inte små späda nässlor utan de som har vuxit länge. Hon äter nog inte hur många som helst men tillräckligt för att jag har börjat undra varför. Hon går kvar på bete. Det finns ganska mycket gräs kvar i den stora hage hon går i. Det är naturbete men ej högt gräs så jag antar att det fortfarande innehåller en hel del näring. Det växer fortfarande och de två ponnyerna som går där tycks inte ha tappat något. Men jag börjar ändå undrar om hon saknar något eftersom hon har börjat äta av dem? Hon kommer in två gånger om dagen och får då lite extra mest för att kunna ge henne tex jäst. Då får hon betfor och lusern , knappt ett kg, vilket inte är så mycket.

Sv: Häst som äter brännässlor.

Nordisen äter också "gamla" nässlor nu. Är ett snår i hagen som hon äter av ibland.

Många hästar åter nsslor då dom har fångkänningar med. Man kan med fördel ge torkade nässlor till fånghästar.

åh rackarns det hade jag ingen aning om! tyckte så synd om fångponnyn i stallet när hon stod och tuggade på en nässla och tänkte att hon måste allt vara bra hungrig!:D

Många hästar åter nsslor då dom har fångkänningar med. Man kan med fördel ge torkade nässlor till fånghästar.

Ursäkta mig men jag hoppas verkligen att det inte är sant!
jag som tycker att jag har klarat mig och hästen genom hela sommaren utan alltför mycket oro över att fången ska komma tillbaka.

Varför är det bra för dem att äta nässlor?

jag som tycker att jag har klarat mig och hästen genom hela sommaren utan alltför mycket oro över att fången ska komma tillbaka.

puttar upp den lite

Finns det fler som har hört att det kan vara ett tecken på fångkänning om de börjar äta nässlor?

Har även sett att korna börjat äta av nässlor senaste veckan, så jag antar att de pga att de börjat torka, och inte bränns längr.

En del hästar tycker det är jättemumsigt. De kanske har nåt underskott eller nåt sånt :p

Har även sett att korna börjat äta av nässlor senaste veckan, så jag antar att de pga att de börjat torka, och inte bränns längr.

Tack för svaret. Det känns genast lite bättre. Jag kanske kan sova lugnt i alla fall. Ska testa i morgon om de bränns. Fast hästarna upplever det kanske annorlunda.

Ingen mer som har hört något om att det skulle hänga ihop med fångkänningar?
Det var ungefär vid den här tiden på året som hon fick fång sist så lite extra orolig blir jag. Hon brukar äta allt möjligt och omöjligt så det jag tänker på i så fall är om hon har stoppat i sig något som växer vid den här tiden. Hon har varit lite orolig i magen senaste dagarna och det brukar hon inte vara.

Det var ungefär vid den här tiden på året som hon fick fång sist så lite extra orolig blir jag. Hon brukar äta allt möjligt och omöjligt så det jag tänker på i så fall är om hon har stoppat i sig något som växer vid den här tiden. Hon har varit lite orolig i magen senaste dagarna och det brukar hon inte vara.
En ponny jag har åt också " levande nässlor" häromdagen, jag reagerade, dels för jag inte sett det förut och dels för att de inte alls var torra. Jag har nämligen skördat en omgång där tidigare så de var rätt färska. Som det är nu har hon inte fång. Nässlor innehåller ju järn, kanske det de vill åt?

kl...
Många torkar nässlor och ger som vinterfoder, de flesta djur verkar gilla det.

Min häst har inga fångkänningar, det har hon aldrig haft heller. Men hon äter likväl nässlor. Underskott har hon inte heller. Så jag antar att det är för att det är gott. Hon äter det mesta som växer.

Jag minns inte det riktigt. Men det var bra för blodet och för magen. Så mycket vet jag.

Det är väldigt vanligt jusst vid denna årstiden att hästar får fång pga. att det kan förekomma frost.

Min häst har inga fångkänningar, det har hon aldrig haft heller. Men hon äter likväl nässlor. Underskott har hon inte heller. Så jag antar att det är för att det är gott. Hon äter det mesta som växer.
Våran 25 åriga ponny hade heller varken haft fång eller fångkänningar förren i juni. Då fick hon kraftig fång. Att dom inte har haft det innan spelar ingen roll. Det finns massor av ponnys som har haft fång för första gången liksom.
Hur vet du att hon inte har underskott av något?

knapplån

svarar flera
tack alla som svarat. Nu känner jag mig lite lugnare.
Jag tycker egentligen att jag har ganska bra koll på läget om man nu kan ha det när det gäller fång.

Till Åke
Jag undrar fortfarande var du har hört att en häst som har fångkänningar äter brännässlor?

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 010
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 982
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 081
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka