Häst som är rädd för lastbilar och cyklister!

V

vinterstaden

har en häst som är rädd för lastbilar+cylister.. valiga bilar inge problem...Inte så att hon skenar iväg utan hon ta jätte skutt åt sidan mm Hur ska man gå vidare för att få bort denna rädsla?

Sv: Häst som är rädd för lastbilar och cyklister!

Genom att träna, träna, träna :)
Få henne att inse att de inte är farliga. Känner du nån som har en lastbil som ni kan träna med? Cykel är säkert inga större problem att få tag på :smirk:
Öva tills hon inte ens viftar på ett öra när de åker förbi :)

Jag har också en häst som är rädd för lastbilar och cyklister.Jag brukar ta in på en avtagsväg el. infart och vända honom så han ser vad som kommer förbi och då rör han inte ett öra.Så småningom kommer man att kunna gå utan att behöva ta in på nån väg när det kommer nåt och han kommer inte att bry sig.Cyklar har han kommit över.Jag har två barn och jag sade åt dem att cykla förbi på avstånd förstås så de inte blir sparkade,så de cyklade och sladdade och nu tycker min häst att det inte är nåt farligt med dem mera.Lycka till med träningen nu och det löser sig nog ska du se!

Genom att träna, träna, träna :)
Få henne att inse att de inte är farliga. Känner du nån som har en lastbil som ni kan träna med? Cykel är säkert inga större problem att få tag på :smirk:
Öva tills hon inte ens viftar på ett öra när de åker förbi :)

precis de jag gör min son cyklar när vi är ute m,m men hon är otroligt tittig m,m men man få ge de tid som sagt... Jag är ju själv lugn på alla de vis försöker pratat med henne m,m..... Hon ha ej vart rädd förut men de kom en lastbil i våras körde på 70 väg säkert 90 smal väg saktade ej in var någe som lät från lastbilen just när den kom brevi oss tog hon ett jätte skutt åt sidan livrädd... sen när jag kom hem såg att att hon också fått sår nedanför sitt ena öga säkert en kvist eller någe... Men som sagt man få träna vidare :)

Träna, träna, träna, träna tills hästen (om den hade kunnat) kräks på dig :D Nej men i princip så. Träna mycket. Det är viktigt att inte du verkar rädd själv, spänner dig och kortar tyglarna så fort du ser en lastbil komma eller liknande. Var neutral.

precis de jag gör min son cyklar när vi är ute m,m men hon är otroligt tittig m,m men man få ge de tid som sagt... Jag är ju själv lugn på alla de vis försöker pratat med henne m,m..... Hon ha ej vart rädd förut men de kom en lastbil i våras körde på 70 väg säkert 90 smal väg saktade ej in var någe som lät från lastbilen just när den kom brevi oss tog hon ett jätte skutt åt sidan livrädd... sen när jag kom hem såg att att hon också fått sår nedanför sitt ena öga säkert en kvist eller någe... Men som sagt man få träna vidare :)

Jag blir så förbannad när de inte begriper att sakta in när de passerar en häst :devil: Synd när sånt händer och hästen blir skrämd o gör illa sig, för sen är det som sagt ett jäkla jobb innan den får tillbaka förtroendet... Har själv en häst som får mindre hjärtattacker för både det ena och det andra, även om det har blivit mycket bättre sen jag skaffade henne genom ihärdig träning :smirk:
Men du är en bit på vägen, bara att kämpa vidare! :)

Jag blir så förbannad när de inte begriper att sakta in när de passerar en häst :devil: Synd när sånt händer och hästen blir skrämd o gör illa sig, för sen är det som sagt ett jäkla jobb innan den får tillbaka förtroendet... Har själv en häst som får mindre hjärtattacker för både det ena och det andra, även om det har blivit mycket bättre sen jag skaffade henne genom ihärdig träning :smirk:
Men du är en bit på vägen, bara att kämpa vidare! :)

ja vet ska prata med vägverket om en skylt som vanar för hästar och bli de ej bättre då ska få man ju kontakta polisen.... för dom kör som galningar där.... vi har ju esrange en bit bort från oss(bor i kiruna) så de är mycket trafik..sen när ingen håller hastigheten... men de finns några själar som fattar att sakta in visa hänsyn ett stort tack till dom i varje fall :) man få träna vidare helt enkel ge den tid de tar m,m....

Liknande trådar

Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
892
Senast: Buzzter
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 967
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 798
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat