Häst som är lat och kickar vid skänkeln.

jassica

Trådstartare
Jag har en arab, som verkar vara bekväm och lat av sig.
Begär jag någonting, blir han supertjurig, vill jag att han ska gå i form, så ska det bråkas först innan han går med på det, dock är det lättare att forma honom i traven än i skritten.

Sparkar mot skänkeln, när jag rider bortåt från stallet, så går det inte att få igång trav eller galopp, kvittar om vi varit ute och ridit en halvtimme, bara kickar mot skänkeln. När han känner i gen sig och vet att vi är på hemväg går det att lägga i en högre växel på honom, men nu på sistone vägrar han fatta galopp.

Han har inte ont någonstans utan är bara tjurig, förra ägaren red med spö, men det vill jag undvika, dels rider jag aldrig med spö, sedan kan han resa sig och hålla på när man rider med spö, vilket jag tycker är onödigt.

Går bra i form i skritt, trav, och galopp när jag tömkör, springer i hagen och busar.

Detta är en häst som är utbildad inom dressyren, och KAN verkligen jobba, men han vill inte.

Ni son har haft liknande hästar, hur har ni gjort?

Sv: Häst som är lat och kickar vid skänkeln.

Min häst är lite sån, inte på de sättet eller utomhus men i manege när han testat gör han så, det går inte att få honom att varken trava eller nånting. Det endå är att säga till honom ordentligt och inte ge sej. Lyssnar dom inte på skänkeln så lägg på spöt direkt, dom ska lyssna frammåt.

Varför vill du inte använda spöt? Mycket värre för hästen när man sitter och skänklar hela tiden utan resultat, enda som händer då är att hästen blir okänsligare och okänsligare och mer irriterad. Man måste få igenom det man vill.

Stegrar alltid hästen när man har med spöt? Eller är det ytterligare en protest bara? För isåfall är det inte omöjligt att undvika stegringen genom att ligga före hästen.

Nej jag vet inte varför jag inte använt spö, blir aldrig att jag kommer mig för att göra det, för jag anävnder det aldrig, men imorgon kommer jag att ta med mig spö, så han vet att det finns med.

Jag vet inte om han alltid stegrar sig när man använder spö, dock tror jag att det bara är protest, han har fått gjort lite som han vill, och har inte varit igång satt under 2års tid ungefär, inte ordentligt i gångsatt iallafall.

Jag ger mig inte när han bråkar, och jag blir absolut inte rädd eller orolig när han håller på och konstrar, utan jag blir arg, och driver framåt.

Jag vet inte om han alltid stegrar sig när man använder spö, dock tror jag att det bara är protest, han har fått gjort lite som han vill, och har inte varit igång satt under 2års tid ungefär, inte ordentligt i gångsatt iallafall.
.

Hur vet du att det inte är något fel på hästen?

Vill han inte galoppera ens på hemvägen när du rider men springer och busar i hagen misstänker jag genast att den har nåt fuffens på gång i ryggen, hur sitter sadeln, och har du klämt igenom ryggmusklerna? Även framme vid manken och vid bakkanten av bogbladen. Och hur är det med rörelserna i övrigt, känns han som om han bromsar lite hela tiden är det värt att kolla upp framkotor och knän har jag hört av folk som haft kotlesinflammationshästar.

Sadeln stör inte, då jag rider honom barbacka. Det är de senaste dagarna som han inte vill ta galopp, visst tar han galoppen, men då är det mycket om och men, och jag vill inte behöva tjata fram den, det har varit lite till och från. Förut när vi körde mycket tempo, och hade mycket galopp med, så funkade det kanon, nu har han inte gått lika mycket, och jag känner honom, och märker när han är sur, det syns på hela hästen.

ja, jag har klämt igenom ryggen, och han markerar ingenting, jag funderar på om det kan vara just att jag rider barbacka som gör att han inte tar galoppen, för med sadel gör han det, har ridit barbacka senaste tiden..

Dock tycker jag att jag sitter ner ordentligt, i både trav och galopp, och borde inte störa honom, men det kanske bara känns så.

Han har även varit såhär barnslig hos ägaren, och försökt smitit undan från arbete, men rider jag honom ordentligt och verkligen jobbar, så går han som en klocka, tyvärr har jag inte tiden att rida honom så varje dag, och jag tror det spelar in.

Senast ändrad:

Nej, när vi travar och galloperar, är han framåt, och bromsar inte, utan det är ungefär som om han kommer på, att det är ju jättekul att springa när jag väl kommit igång. När jag rider på volt, är det inga problem att trava eller gallopera med honom.

barbacka ger ingen vktfördelning alls och istället har han dina sittben som gräver sig in i ryggen. Många tror att det är sjysst att rida barbacka. Tyvärr inte. Det är sjysstare än en taskigt sittande sadel, fast i det läget är det sjystast att inte rida alls.

Eftersom du säger att det funkar fint när man kör och när sadeln är på funkar det bättre än när du rider barbacka så skulle jag tippa på att det är något fel på ryggen i alla fall. Det finns många som inte visar något när man klämmer för de står still och inte i arbete. Men i arbete är det en annan femma.

Sedan kan det vara så att det inte sitter i muskulaturen alls utan i ryggkotorna - eller någon helt annan stans. Så se till att få hästen ordentligt genomkollad.

Ja, han har haft problem med manken, då han gick omkull vid en lastning, och slog bakåt och bröt ett ben i manken, dock är han friskförklarad från det sen länge. Kanske att jag sitter och trycker som du säger, ska börja med sadeln igen.

Jag har inte haft honom sålänge, och jag tror att det beror på att han testar mig, då ägaren berättade innan jag fick honom,att det hade tagit 1år för henne innan hon fick av honom från stallplan själv, innan fick någon leda bort henne när hon satt på honom.

Senast ändrad:

barbacka ger ingen vktfördelning alls och istället har han dina sittben som gräver sig in i ryggen. Många tror att det är sjysst att rida barbacka. Tyvärr inte. Det är sjysstare än en taskigt sittande sadel, fast i det läget är det sjystast att inte rida alls.

Viktfördelningen hamnar ju inte bara vid sittbenen utan vikten hamnar ju utmed ryttarens lår. Så det blir allt fördelat ändå. Har man en riktigt benig röv så får man väl lägga under nån padd eller liknande.

Jag hittar ingen sadel som passar min ponny, så jag rider alltid barbacka numera. Dock är det nästan bara skritt, travar lite i lugnt tempo ibland. mer gör jag inte eftersom jag känner att jag inte har balans till det, då blir det för mycket skumpande och det känns inte bra för hästens rygg.
Min ponny verkar trivas kanon med det, mycket bättre än med sadeln han hade.

Viktfördelningen hamnar ju inte bara vid sittbenen utan vikten hamnar ju utmed ryttarens lår..

När jag läser ditt inlägg tror jag jag har hittat svaret! hästen i fråga, har (jag minns inte alls vad det heter men ska försöka förklara) någonting bakom manken har trillat ner, ****kulorna någonting har jag för mig det hette, kan visst hända på alla hästar, och iochmed att det gjort det, så måste han ha en speciellt utprovad sadel, som inte trycker på bogbladen som känns väldigt tydligt på honom, kan ju vara jag som sitter och trycker med låren där, därför han inte vill galoppera!"

Jag är nästan helt hundra på att det är därför!

När är hästen kollad senast(av vad och hur)? Visst hästar är lata av naturen men med tanke på att han har gått omkull så är det nog något som spökar. Det där med att något "trillat ner" bakom manken låter ju riktigt allvarligt, finns ju typ bara kotor och revben där...

Jag minns ju inte vad det heter, det som trillat ner, men ska prata med ägaren idag så ska jag kolla vad det heter, men det är inget farligt, det kan hända vilken häst som helst, och inget som förstör i ridningen, det enda är att bogbladen är tydlgare, och man måste leta rätt länge för att hitta en bra sadel, han har nu en jättebred sadel, som är utprovad, och det funkar jättebra, jag refererar till mitt tidigare inlägg, och skriver som där att jag tror att jag har suttit och klämt åt vid bogbladen när jag ridit barbacka, och han då har känns obehag/smärta.

Han är kollad om jag minns helt rätt i början av sommarn, återbesök ang omkullfallningen, och det var då inga fel på honom, utan det var klartecken om att börja rida som vanligt, givetvis ta det lugnt i början. Han börjar bli till åren, så han kräver ungefär 30minuters skritt, varje ridpass innan vi kan köra igång och jobba ordentligt.

Tack allihopa för era svar.

sadeln som inte passar ? om han gick bra när du tömkörde, så kan det ju vara det...

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 635
Senast: Emuliiaa
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 578
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 701
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka