Häst som är kittlig

S

Stenmagi

Jag har gått och köpt mig en unghäst som är extremt kittlig under magen. Jag har försökt borsta henne med den mjukaste borsten jag har och med långa och bestämda tag men hon visar tydligt genom att piska med svansen att hon inte tycker om det. Jag har faktiskt aldrig stött på en häst som är så pass kittlig och därför så vänder jag mig till er. Kan man träna bort obehaget som hästen känner och i sådana fall, hur gör man det? Tips och råd mottages tacksamt!

Sv: Häst som är kittlig

Det kanske är som vi människor, om man bara drar med handen över armen kittlas det inte men om man gör det med en fjäder kittlas det, så det kanske är bättre att borsta med en "hårdare" borste? :)

Jag testade att borsta med en vanlig borste också och det var också irriterande för den lilla damen! :angel:

Då vet jag inte vad man kan göra, kanske bara är att fortsätta borsta så kanske det försvinner så småningom :)

Ja, kanske? Ingen annan som har något tips? Känner mig så dum som borstar henne där hon är kittlig men man måste ju. Jag är själv kittligare än kittligast så jag vet hur jobbigt det är.. :rofl:

Ja, kanske? Ingen annan som har något tips? Känner mig så dum som borstar henne där hon är kittlig men man måste ju. Jag är själv kittligare än kittligast så jag vet hur jobbigt det är.. :rofl:

Det hör snarare till vanligheterna än till ovanligheterna att unghästar säger ifrån på det som de inte gillar. Men den måste lära sig att stå ut, för ren behöver den bli. Det är mycket ovanan att någon tar en på magen. Man behöver träna hästen till att bli berörd överallt och vara bestämd med att den faktiskt får stå ut.

Tvekar du i borstandet när hästen svishar med svansen så kommer det att förstärka beteendet. En av mina unghästar kom till och med farande med ena bakbenet när han tyckte att jag gnodde för mycket med piggborsten när han legat i bajs. Givetvis försökte jag rykta mjukt men bestämt - för man får ju anstränga sig att inte göra illa hästen. När benet kom farande så fick han sig en ordentlig åthutning och har inte gjort det igen.

Så säg du ifrån till damen när svansen svishar, röj i ett nej, och fortsätt borsta vänligt och bestämt. Ha gärna en hand i beredskap åt bakbenet till och var beredd att mota bort om hästen reagerar när du "trotstar" den när den säger nej.

Hälsning Maja

Tack för tipset! Jag ska testa detta, att säga ifrån lite med rösten först och hoppas att det inte kommer något bakben. Jag är ju lite rädd om magen nu när jag är gravid och vill inte ha några sparkar.

Enig med föregående talare om träning och så...

Nu var det ju visserligen en unghäst MEN det kan finnas ett visst samband mellan spända muskler och kittlighet... Om hästen har svårt att svanka kan det vara lite spända magmuskler... inte så troligt här kanske, beror ju på hur hästen ser ut och hur den tränats... ELLER öm efter någon gjord kanske? Tycker det är lite extra obehagligt pga något sådant...

Men, en häst ska få visa att det är obehagligt men inom ramen för vad människan känner är ett säkert och ok beteende

Hoppas det blir bättre. Lycka till med liten i magen, spännande (jobbade med hästar när jag gick med mitt första...)

"klia" hårt där hon anser att det kittlas, kolla huden så det inte är något annat som är där. Annars hade jag bara tvingat henne till 100% att stå ut och anpassa sig, eller låtit bli om det inte avtar så ren men inte mera det räcker;) lycka till.

Min dotters häst visar genom att bli irriterad under magen att han inte litar helt på en person, dvs. borstar dottern under magen går det hur bra som helst men kommer det någon annan och borstar där så visar han genast obehag.
Vi har kommit fram till att det är hans sätt att "testa" det är också den enda test nya människor råkar ut för och det försvinner om man fortsätter borsta med långa tag. Från manken och in under magen.
När han har lärt känna den nya människan så accepterar han också att bli borstad överallt, hur mycket duttande det än är.

Det är ju ett utsatt ställe att bli berörd under magen, inget som de hade låtit vem som helst göra i sin naturliga miljö, så förhoppningsvis går det över när din häst väl lärt sig lita på dej.

Hästen var kittlig redan hos sin uppfödare och hon berättade det för mig när hon kom och lämnade hästen hos mig i söndags så det var ingen nyhet för mig att hon visade obehag när jag sedan skulle borsta henne. Det har nog ingenting med tillit att göra utan hon är nog bara väldigt kittlig eller bara ovan att någon rör henne på magen. Tack för era tips, ska testa det ni föreslagit!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar