Häst skrämdes till döds av nyårsraketer

Jag köper inte att det hade varit värre att stalla in dem, med tända lampor, foder, människor och musik så tror jag det hade varit bättre. Andra har ju kunnat ge sina hästar lugnande så även det hade varit ett alternativ vid uppstallning. :(

Jag köper inte att det hade varit värre att stalla in dem, med tända lampor, foder, människor och musik så tror jag det hade varit bättre. Andra har ju kunnat ge sina hästar lugnande så även det hade varit ett alternativ vid uppstallning. :(
Kanske man också skulle kunna använda någon form av hörselskydd på hästarna om de står inne?

I mitt fall blir det definitivt värre med att stalla upp, hästarna stressar upp sig mer. Det är inte en del av hästarnas rutin, de är vana att vara ute i flock. Så jag förstår personen i artikeln. Sen är det inte bra att ge lugnande i 5-6 h heller, min veterinär och jag diskuterade det, men risken då är att hästen får kolik istället.

I mitt fall blir det definitivt värre med att stalla upp, hästarna stressar upp sig mer. Det är inte en del av hästarnas rutin, de är vana att vara ute i flock. Så jag förstår personen i artikeln. Sen är det inte bra att ge lugnande i 5-6 h heller, min veterinär och jag diskuterade det, men risken då är att hästen får kolik istället.
Fast i ditt fall var det väl att det fattades boxplatser? Mina går på lösdrift och jag har testat ett år att vara ute med dem men det gör jag aldrig om, de var mycket mer stressade av att gå i hagen när det sköts raketer än att stå inne med tänd lampa.

Fast i ditt fall var det väl att det fattades boxplatser? Mina går på lösdrift och jag har testat ett år att vara ute med dem men det gör jag aldrig om, de var mycket mer stressade av att gå i hagen när det sköts raketer än att stå inne med tänd lampa.

Nä, inte enbart. De andra hästarna blir också stressade av att stå inne, de är vana att vara ute. Men såklart hade det kanske funkat om man vant dem vid att komma in varje kväll i några veckors tid. Det går ju inte att säga. Dock har vi inte plats för 16 hästar inne i stallet, så några hade ändå varit tvungna att vara ute. Finns nog många som har så numera, eftersom lösdrift inte kräver mer än 1 box per 25 hästar.

Men jag begriper inte hur vi kan fortsätta med raketer trots att det ständigt tjatas om att vi måste tänka på klimatet och sluta köra bil. :banghead:

Stallar alltid in mina vid nyår även om dom i normala fall går på lösdrift. Skulle aldrig förlåta mig om hästarna kommer i panik och går igenom staketet för att sedan hamna på vägen och orsaka en olycka eller slinta på berget och bryter något och det tar tid innan jag hittar dom/den och kan avsluta lidandet.

Min ena tycker inte om att stå inne men ibland bryr jag mig inte om vad hon tycker om saker och ting, instängt i box eller i ligghall är det som gäller hos mig på nyår.

En vän har inte boxar till till varje häst utan då stänger hon in dom i ligghallen på nyår. Ligghallen blir en gruppbox.

Jag tror också att mina hästar hade stressat upp sig mer inne. De går normalt på lösdrift och min mest nervösa häst vill gärna vara nära sin trygg(aste) kompis.

Nu springer dock inte mina hästar runt eller så, utan den som är rädd är bara uppenbart spänd/nervös. Han behöver spana och ha koll på läget. De andra två är helt obrydda.

Vet vi att ägaren inte hade utestall?
Edit : eller stall i lada där det är lika lyhört enbart?

Vi vet vad som står i artikeln.
Ja, jag reagerar på att det bara stå ta in i stallet. Därav frågan.
Finns de som har i princip uteboxar under tak och då kan jag tänka mig att det är lika illa.
Men jag förstår din tankegång. Kan man stänga ordentligt om de hade jag alla gånger gjort det.

Tänker på de som hände uppe i Norrland för ett par
/ Några år sedan (?) Där hästarna kom ut på vägen och blev påkörda.

Har mina alltid installade, de är vana vid det och när jag vet att den ena vallacken är skotträdd så finns det ingen anledning till att han ska behöva vara ute och plågas.

Jag förstår inte varför det här får fortsätta år efter år. Totalförbud mot fyrverkeri för allmänheten, så som man håller på får man inte göra i något annat sammanhang.
Ja, jag är för ett totalförbud. Hörde de hade skjutit mot folk och blåljus personal. Hade varit bättre om det var något proffs som fick göra det, då kunde kommunerna ha en tid, plats och alla kan se. Samt sådana fyrverkerier är oftast bra mycket bättre än "glada amatör" fyrverkerier.
Det sist nämnda är ifall inte ett totalt totalförbud går att införa, tänker att det vore bättre med att någon arrangerar dels så skulle alla djurägare med rädda djur veta vilken plats de ska hålla sig undan, troligen hade det inte drabbat lantdjur då sådana evenemang troligen sker närmare samhällen än landet.

Men ja ett totalförbud vore nog det bästa, dels för djuren, dels för de som inte gillar smällar och dels för miljön osv.

Jag förstår inte hur det kan vara tillåtet. Det för både oljud och är miljöförstörande.
Utan att gå in på siffror, för sådana är extremt svåra att hitta så var de siffror jag hittade långt långt över siffror jag känner till som gäller vissa delar industrin.
Det borde ju gå att förbjuda via massor av punkter iom att det finns så många problem med dem. Tyvärr verkar skiten ligga på EU nivå, källa, MSB så....

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter För drygt en vecka sedan hittades en häst död i en hage. Hästen misstänktes först vara skjuten. Polisen har nu lagt ner förundersökningen.
Svar
12
· Visningar
1 277
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En död häst hittades i sin hage på måndagen. Hästen hade av allt att döma blivit skjuten. Polisen rubricerar händelsen som jaktbrott och...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När kvinnan skulle titta till några hästar gjorde hon en fruktansvärd upptäckt. En av hästarna låg död i hagen och nu misstänker man att...
Svar
3
· Visningar
1 052
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Polisen har nu lagt ner den förundersökning som upprättades då en häst i södra Sverige hittades död i en hage med misstankar om att den...
Svar
0
· Visningar
70
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka