Häst själv halva dygnet?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Jag sitter med funderingar på vad som egentligen är bra/bättre för hästar och hittade ett sött stall med få innevånare, lång utevistelse, utebox och nära till allt.

Men så kom förstås det som jag tycker känns fel. Uteboxen står "för sig själv" och när hästen är inne ser den inte de övriga hästarna, som alltså står i stallet med helvägg mot uteboxen. Är det bara för mig det känns fel? Hästen i uteboxen får ju stå själv 12 timmar eller mer.. Är jag bara kinkig?

/Lavinia, nej, jag kommer inte anmäla nåt, jag vill bara veta hur andra tänker.

Sv: Häst själv halva dygnet?

För vissa hästar funkar det utmärkt, men de allra flesta vill ha någon form av kontakt. Min häst hade inte uppskattat det i längden, men periodvis hade hon nog inte haft något emot det. Hon har stått på boxvila själv i stallet flera gånger utan att klaga, men jag hade inte velat ha det så permanent.

Det finns inget att anmäla så länge hästen i uteboxen verkar tillfreds med livet kanske ska förtydligas. Det är alltså lagligt att ha en häst ensam t ex halva dygnet, under förutsättning att den har sällskap/sitt behov av social kontakt tillgodosett andra halvan av dygnet och inte verkar misstrivas med att vara själv den period den är det.

Idealiskt skulle jag vilja det fanns synkontakt i alla fall med hästarna i innestallet. Men om min häst var nöjd, lugn och tillfreds med att stå själv, och stallet i övrigt var vad jag sökte skulle jag inte avstå bara pga det där.

Men då har jag häst/ar som är helt cool med att både stå i hage utom synhåll själv, eller stå inne själv utan kompis del av dygn - men i vetskapen att 'polarna är där'.

T ex när jag hade ena på lång boxvila. Så på morgonen gick kompisen ut i hagen och gick där själv. Konvalescenten stannade kvar inne. På kvällen kom kompisen in igen. De hade naturligtvis haft ännu roligare tillsammans, men trots att de är 'bästisar' så det bekymrade ingen av dem att vara själv dagtid. Den som var ute betedde sig som vanligt ute, och den som var inne betedde sig som vanligt inne så att säga.

´Så, för mig känns det varken rätt eller fel, och jag skulle med 'rätt häst' kunna ha det så om det var på stora hela bästa alternativet. Men jag skulle nog undra om man inte kunde ta upp fönster/glugg/motsvarande mellan innedel och utebox?

Det är väl som sagt inget lagligt fel, men jag skulle inte flytta till ett sånt ställe med mina hästar. Den ene skulle antagligen inte klaga, men jag kan samtidigt inte tänka mig att han skulle trivas.

för hästar som inte klarar av boxgrannar är det ju ett bra alternativ, också för hingstar, är det bra utsikt över hagarna är det kanske en trevlig box till konvalescent(speciellt om den går på medicin).

själv hage jag inte velat ha hästen där, men andra hade nog gärna sett henne i en sån box då hon är kräsen med vem som står bredvid henne och sparkar i väggarna om ngt är fel :p (har som tur eget stall)

Finns det möjlighet att flytta uteboxen så att de övriga hästarna kommer inom synhåll?

Hej igen!

Så det är inte bara för mig det känns fel, skönt. Sen var det ju problemet med allt det andra som ändå kändes rätt bra, men frågan är ju om ens häst klarar ensamvistselsen. Hon gillar inte att stå själv i stallet- har inte haft nåt val nu i vinter, men det känns ju lite taskigt att ha dom själva halva dygnet...

/Lavinia

Jag hade min dam så medans unghästen var på lösdrift. Det fungerade bra för henne. Jag var orolig att hon inte skulle våga lägga sig och sova men hon hade gott om torv i pälsen varje morgon och uppträdde allmänt helt som vanligt. Min häst hade dock bott in sig i boxen innan hon blev själv.
I ditt fall hade jag inte velat göra det iom att hästen inte trivs ensam inne. Det kan möjligen fungera bättre med utebox iom att de kan spana in omgivningen men det är långt ifrån säkert.

Jag har haft min häst uppstallad helt själv nattetid och hon trivdes som fisken i vattnet. :)

Jag kom ihåg att för någon sommar sedan så tog jag in min häst från betet nattetid mena övriga gick kvar.
Detta för att minska hans betestid.
Första kvällen var han aningen förvånad men fann sig förvånansvärt fort att vara själv.
Jag undrade sedan om det skulle bli svårt att hämta in honom kvällstid när han då visste vad som väntade. Men nejdå, han kom så snällt.
Sedan vet jag ju inte om han tyckte att det var skönt att vara inne nattetid pga att han slapp insekterna.

Beror ju på, som flera tidigare skrivit hurdan individ det handlar om!
Vissa hästar skulle ju bli lite nervösa och tycka det var jobbigt att stå helt själv så lång tid, medans vissa tycker det är hur skönt som helst.

Jag har min gammelvallack står så, de övriga står inne i stallet och han bor i en utebox bakom stallet. Anledningen att uteboxarna byggdes var från början att vi skulle få en inhyrning som var dammkänslig och då även han hostade lite emellanåt så gjorde vi en till honom med. Men nu står han själv därute och trivs ypperligt han har aldrig gillat att stå inne i stallet.

Kan funka om han har nån favorit som boxgranne men annars blir det ett väldigt tjutrande och sparkande i väggen så han mår helt klart mycket bättre med att va i lugn och ro!

Min ponny står inne ensam på nätterna under sommarhalvåret. Vi har bara tre hästar och jag vill inte att de andra två ska behöva vara inne bara för att hon ska vara det. Jag vill inte ha henne ute dygnet runt eftersom hon har haft fång. Det är naturligtvis ingen optimal lösning men hon verkar inte bry sig så mkt. Hon kan mkt väl vara ensam utan hästkompis, både i stallet och ute i skogen. Resten av dygnet är hon tillsammans med de andra.

Jag hade min ponny ensam i utebox på nätterna en tid. Han hade kvickdrag och mådde mycket bättre ute. Nackdelen var att han blev ensam... han vandrade en del på nätterna men verkade inte lida för övrigt, åt bra osv. Ändå var han egentligen en riktig sällskapsgris så det var ju inte optimalt. I det fallet fick vi ta det bästa av två dåliga alternativ tills vi hittade en lösdrift.
Det är säkert olika från häst till häst. Om min häst hade blivit stående där längre hade jag nog försökt skaffa en shettis som sällskap till honom, uteboxen var på 30 kvm!

Jag fick be bonden flytta på traktorn så två hästar i var sin sjukhage kunde se varandra. Då blev det lugnt. Den som led mest var lösdriftshästen.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 738
Senast: Murray
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 721
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 202
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Klimakteriet
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur