Häst på prov

M

Minnie2003

Ni som har köpt/sålt häst på prov, hur har ni gjort med betalningen?Allt när ni hämtat hästen, eller har ni delat upp det? Kan tänka mej att det kan bli problem att få tillbaka pengarna om man betalt hela hästen.

Sv: Häst på prov

För 11 år sedan när jag fick min häst på prov skrev vi ett fodervärdskontrakt på 1 månad. Vi hade ett datum - ville vi ha hästen satte vi in pengarna annars körde vi tillbaka honom. Nu var detta lite speciella omständigheter, men så gjorde vi.

Kan tänka mig att det annars är brukligt med en handpenning, säg 10-15% av köpeskillingen. Vill man så inte ha hästen får säljaren behålla handpenningen oavsett. Vill man ha hästen kvar betalar man resten.

Minnie2003 skrev:
Ni som har köpt/sålt häst på prov, hur har ni gjort med betalningen?Allt när ni hämtat hästen, eller har ni delat upp det? Kan tänka mej att det kan bli problem att få tillbaka pengarna om man betalt hela hästen.

Har köpt en häst på prov och då betalade jag allt när jag hämtade hästen, skrev in i kontraktet under "öppet köp" att det skulle gälla i 2 mån (hästen var skadad o vi visste ej hur allvarligt).
Lämnade tillbax hästen o fick tillbax alla pengar. Beror väl iofs på hur pass ärlig motparten är oxå men detta fungerade bra. Och man har ju alltid kontraktet att hänvisa till om något skulle gå snett.

Men skulle jag köpa en häst på prov idag så skulle jag nog endast betala typ hälften o resten när jag bestämt mig (beror givetvis på vilken prisklass det gäller)

Sålde även en häst som jag endast fick handpenning på (hon skulle först sälja sin andra häst innan hon kunde bet. mig) skrev där in i kontraktet under " Pris och betalningssätt" att pengarna skulle sättas in senast X datum o detta fungerade oxå bra, pengarna kom in om än nån dag försent.. Ingen prövotid gällde utan bara "avbetalning"

Senast ändrad:

Lånar man ut på prov ska man absolut göra det mot handpeng på tex 10%. Handpenning återfås ej om man inte skrivit det i kontraktet. Lånas hästen ut på prov så är säljaren ansvarig för hästen, alla kostnader. Veterinär, tappskor livslånga skador mm

Öppet köp är en annan sak, man betalar hela summan och har rätt att lämna tillbaka hästen och få sina pengar tillbaka, OM den är i samma skick som den var vid överlämnandet. Köparen ansvarar för hästens alla kostnader, man har ju "köpt" hästen.

Oavsett om man lånar på prov eller köper på öppet köp så bör hästen vara besiktigad innan den lämnar säljaren. Båda parter bör vara med.

De jag känner som köpt häst, å jag själv har betalat hästen men skrivit i kontraktet att vi har bytes rätt eller har hästen tex på prov 1 mån.Personligen hade jag bara hästen på prov en månad för att hon visade hälta som mest troligt berodde på skoningen men hon var bra när hon bytte hovslagare.

Det är ju så himla viktigt med besiktning oxå före så man vet att hästen var frisk, ifall att hästen skadar sig när köparen har den på prov så h*n inte kan säga att hästen var skadad innan man tog den på prov.

Skulle aldrig låna ut min pålle på prov eller någon annan som vi haft innan..
Men våran förra ponny tog vi på prov(fast egentligen inte men hon ville inte sälja den innan årskiftet för hon hade sålt så många det året, och skatt ni vet) men då var det så att då betlade man kanske 10-20%(kommer inte ihåg exakt) och om man köpte hästen så drog man av pengarna på priset men om man inte köpte så var pengarna förbrukade..

När jag sålde min pålle så hade dom henne på prov i två veckor.
Dom betalde en handpenning på 10% av beloppet vilket vi skrev på kontraktet.

På säljarens begäran var jag fodervärd åt Besten i tre månader innan jag fick köpa henne. Jag betalade 1000 kronor/månad under den tiden, pengarna drogs av från köpesumman.

Immer

Min förra häst hade vi på prov i 1månad, vi betalade allt och köpet skulle gå tillbaks om vi inte ville ha kvar honom...Men vi behöll honom så det blev aldrig nå strul!!!
Min nuvarande häst köpte vi med 2 betalningar, vi kunde inte betala allt på en gång så vi hade en vecka på oss att betala resten, det skrev vi in i kontraktet!!!

Jag har bara sålt häst med prövotid en gång.
Då skrev vi ett fodervärdsavtal på X antal månader med ett slutdatum. Vi skrev också in köpesumman i avtalet. Så när prövotiden gick ut så hade fodervärden två alternativ köpa för den i kontraktet givna summan eller lämna tillbaka hästen.
Skulle det någon gång bli aktuellt igen med att lämna ut häst på prov i samband med köp kommer jag nog att göra på samma sätt.

Jag har som köpar kommit i kontakt med prövotid 2 gånger.

Ena gången betalade vi 10% när vi hämtade den, och hade den 1 månad på prov. Anledningen till detta var att vi skulle göra en kompleterande besiktning på klinik. Den häst gick inte igenom den besiktningen så den lämnade vi tillbaka. Trots att det stod skrivet i kontraktet att så skulle ske, blev det problem att få pengarna tillbaka. Det löste sig dock till slut.

Andra gången, var det också en månads tid, och för att besiktiga på klinik. Vi betalade ca 25% när vi hämtade hästen. Denna häst gick igenom besiktningen, och vi betalade resterande belopp enligt överenskommelsen i kontraktet.

Hej jag har haft en häst på prov i 2 veckor. Jag betalde handpenning på 20% på henne vid prövotidens start och resterande då den var över.

Vid försäljning skulle jag nog hellre vilja ha det så att de som är intresserad kom och povred x antal gånger istället för prövotid, mest för att ha koll på vad som händer under tiden som jag äger hästen. Dessutom slipper man blanda in pengar i det stadiet. 2 veckors öppet köp (efter en veterinärbesiktning) där köparen står för nya skador och hela köpeskillingen i handen vid överlämnandet skulle ju också fungera. Jag vet ju att jag är ärlig och skulle hästen lämnas tillbaka ska ju pengarna finnas kvar.
Vet dock tyvärr många som råkat ut för att säljaren använt upp pengarna innan de 2 veckorn löpit ut :crazy:

Angående hästen på öppet köp hade ALLT varit lättare om jag istället kom och red henne ett par gånger till....men det går ju inte alltid då det kan vara långt mellan köpare och häst.

När jag sålde Tibbe fick hon honom på prov först, betalade när hon hämtade honom. Hon bodde så långt bort så det var enklaste sättet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 127
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 552
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka