Häst på foder

S

Storm

:confused: Hej!
Jag ska eventuellt ta en häst på foder. Det är första gången jag gör det så därför undrar jag vad det är som gäller då. Tar fodervärden precis alla kostnader för hästen? Jag menar, i ett extremfall om hästen exempelvis bryter ett ben eller blir så svårt sjuk att den måste opereras och vistas på hästsjukhus, vem står då för detta?
om jag nu har en 18-årig B-ponny på foder och något av ovanstående händer så har jag verkligen ingen lust att betala för kalaset för jag anser att det är det inte värt. Men ponnyn kanske är ägarens lilla ögonsten och den vill göra allt för den. Är det saker man får göra upp med ägaren i förväg och skriva in i ett kontrakt?
För jag antar att ingen annan än ägaren kan stå som försäkringstagare på hästen heller? Om det nu hade varit min egen ponny i mitt lilla exempel ovan så hade jag troligtvis avlivat den.
Vad har ni andra här för erfarenheter? Vet ni lite mer om sånt här?

Sv: Häst på foder

Jag kan bara svara som vi gjort med min häst som jag för tillfället lånat ut på foder.
I kontraktet står det att fodervärden står för ALLA kostnader. Men man kan säkert komma överens om annat. Jag anser att under fodervärdstiden är det fodervärden som ska stå för allt, det är ju "fv" som använder hästen och står för allt ansvar.
Jag vet att vissa har skrivit att fv står för veterinärkostnader upp till te x 5000kr och blir det högre än det betalar ägaren resterande.

Jovisst förstår jag att man ska betala för underhållet av hästen, men du kanske kan förstå att det inte skulle vara så lustigt att lägga ut en förmögenhet på en häst som man inte äger. Någonting som man bara lånar och troligtvis blir av med igen när ägaren vill ha den tillbaka. Nånting måste man ju ha att säga till om som fodervärd. Vad som faktiskt är rimligt.

Under förutsättning att hästen är försäkrad (jag skulle aldrig ta en oförsäkrad häst på foder) bör fodervärden betala veterinärvårdsförsäkringen. Livdelen däremot ska ägaren betala (detta för att det är ägaren som får ut på den).

Det går att skriva in i kontraktet att fodervärd betalar upp till en viss summa för veterinärvård. Man kan oxå skriva in att hästen får lämnas tillbaka om den blir obrukbar en längre tid (t.ex skada som ger konvalecens över 3 månader)

Det kan ju bli så att hästen blir obrukbar för längre tid eller att ägaren vill göra mer/fler utredningar än eventuell fodervärd anser vara skäligt.

Se till att göra en veterinärbesiktning av hästen i anslutning till att den hämtas, fotografera den. Glöm inte att ta bilder på hovarna. Följer utrustning med, fotografera den oxå. På så sätt kan man slippa mycket obehag efteråt.

Jag förstår mkt väl att man som fodervärd inte vill lägga ut en förmögenhet på nån annans häst! Jag hade gärna haft det så när jag lånat häst. Du får väl diskutera det med hästägaren, det kan ju hända att den är villig att betala en viss summa om det blir för dyrt, men tänk på att skriva ett ordentligt kontrakt där det framgår vem som betalar vad vid en ev. dyr veterinärkostnad.

Nu när jag letat fodervärd åt min häst har jag frågat de olika intresserade vad de är beredda att betala. Vi pratade även om just det här du tog upp, vad händer om det blir en svindyr räkning? Alla som var intresserade menade att det var fodervärden som skulle stå för detta.

Självklart ska väl fodervärden också ha något att säga till om, men gillar inte hästägaren det så är den som bestämmer i slutändan. Så då säger den kanske bara att dina krav inte passar och lånar ut hästen till nån annan. "Tyvärr" har hästägaren denna förmån.

Jag tycker att du får komma fram till något både du och hästägaren är nöjda med.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Det har nyligen uppstått en konflikt mellan mig och en kvinna som samäger en häst tillsammans. Vi har under ca 2 år ägt hästen 50%...
Svar
13
· Visningar
2 928
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 132
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766
Hästhantering Hej! Jag är medryttare till en d-ponny som är en dam med mycket åsikter och en stark vilja på både gott och ont. Hon är extremt känslig...
Svar
5
· Visningar
1 196
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Att hata mat
  • Kontantfritt och diskriminering

Hund, Katt, Andra Djur