Sv: Häst och universitetsstudier
Jag läser första året på ekonomprogrammet och har två egna hästar; en ridhäst och en shettis. Det ÄR tufft, periodvis för tufft, men jag tycker på det stora hela att det är värt det. Tvingas jag välja mellan plugget och hästarna, så väljer jag hästarna.
Det handlar om att planera, prioritera och bita ihop. Jag hade helst velat rida varje dag, men det brukar bli 4 gånger i veckan, typ varannan dag. Plus
motionera ponnyn ungefär 2-3 ggr/vecka. Mockning och skötsel varje dag, men det kan klaras av på en timme om jag skyndar mig lite.
Jag försöker köra arbetsdagar med plugget, vi har sällan schemalagt hela dagar utan mellan 2-5 timmar/ dag 4-5 dagar i veckan. Jag är på skolan 8 - 16 och pluggar även mellan lektioner/föreläsningar, sedan stallet och så är jag ledig på kvällarna när jag kommer hem. Har inte bästa disciplinen men försöker hålla mig till detta. Har klarat mig ok genom första året, satsar på att hålla mitt schema bättre nästa år och kanske skaffa medryttare...
Jag har fått välja bort studentföreningar och sånt som kräver extra engagemang, lite tråkigt ibland men hästarna är viktigare.
MEN! Om du inte redan har häst så rekomenderar jag dig att läsa åtminstone en termin innan du köper häst, bara för att se hur det känns med tid och pengar. Jag har sån tur att jag kan ha hästarna hemma hos mamma 20 minuter bort. Jag betalar bara de löpande kostnaderna, annars hade jag aldrig haft råd.