Häst och småbarn?

Colina

Trådstartare
Jag gissar att det finns en hel del hästmänniskor här inne och jag är lite nyfiken. Ni som lyckats få det att fungera med små barn och häst/hästar. Hur har ni löst det? Har det känts svårt eller tycker ni det går bra att kombinera mammarollen med att vara hästägare/aktiv ryttare?

Sv: Häst och småbarn?

Jag hittade inte riktigt vad jag sökte men letar vidare då.

Jag kände direkt när dottern föddes att det var dags för en paus, så jag sålde mina hästar. Det är en så kort tid i livet man har småbarn... Till det kommer också att jag har haft en väääldigt lång konvalecens efter graviditeten ...
Så var det för mig och det kändes och känns jättebra! :)
Nu är jag gravid igen och jag längtar efter att få rida igen men räknar med ett par år till i exil ...

Jag gissar att det finns en hel del hästmänniskor här inne och jag är lite nyfiken. Ni som lyckats få det att fungera med små barn och häst/hästar. Hur har ni löst det? Har det känts svårt eller tycker ni det går bra att kombinera mammarollen med att vara hästägare/aktiv ryttare?

Nu lägger jag i och för sig inte väldigt mycket tid på hästarna... Jag tävlar inte och 'sparar' på så vis in många heldagar iväg, och jag har inget behov av att rida precis varje dag. För mig är bara en fråga om tid och då handlar det helt enkelt om olika sätt att spara in tid för att kunna hinna med både hästen och allt annat. Kan komma med lite tips om det var det du var ute efter att höra?

Jag tycker annars att det är SÅ skönt att åka iväg på träning, rida en sväng i skogen och gå ut i lösdriften på kvällarna och mocka! Jag blir en bättre människa och mamma av det!!!

Jag hade häst när jag blev gravid. Och hade henne tills dottern blev 2.5
Jag försökte få i hop det, men utan en varaktig medryttare och ständigt dåligt samvete över både häst, jobb och familj (jag kunde inte ge 100% hos ngn av dem, så det kändes tillslut bara fel), så beslöt jag att göra mig av med henne.

Då det är en speciell häst så blev nog droppen då medyttaren slutade. Jag okade bara inte börja leta efter en ny. Och med kollektivstall som innebar in och utsläpp - vilket i sin tur resulterade i mindre tid med familjen och inte kunna jobba extra på jobbet alls (=många nej) så kändes beslutet helt rätt.

Hade turen att ha en kusin som kände hästen (red henne 1 gång i veckan) som väldigt gärna ville ta sig an henne. Jag får hälsa på precis när jag vill!
Det är ca 40 min resväg bara, men jag har hittills bara besökt henne ett par gånger.

Jag skäms nästan när jag säger att jag ibland njutit av tanken att inte behöva ta ansvar öve en häst längre, slippa tänka på alla måsten som egentligen är roliga men som känns som tråkiga måsten när tiden inte riktigt räcker till.
Jag älskar min pålla, men så länge jag vet att hon ha det toppen bra och rids mer nu är någonsin förr... ja då känns det bara rätt.
I några år framåt får familj, jobb och jag själv komma i första hand :laugh:

Jag hade häst under graviditeten och dom första åtta månaderna. Hade honom i kollektivstall och en medryttare som red tre dagar i veckan.
Det blev tyvärr bara stressigt och jobbigt att åka och släppa ut, fodra, mocka och allt man skulle hinna med. Rida hann jag bara på helgerna då det inte fanns mycket ork kvar på kvällen när mannen kommit hem.
Så jag har lånat ut hästen på foder till min medryttare och det beslutet känns enormt bra särskilt nu när jag jobbar heltid 7-16. Har inte en aning hur jag skulle få i hop detannars nu... jag är där och rider någon helg då och då! det känns så skönt!

Om man får det att funka eller inte beror nog på många olika faktorer...

Första tiden när (om) man är föräldraledig så var det hur lugnt som helst enligt mig. När man varit hemma hela dagen med spädbarn så kan det vara riktigt skönt att komma iväg till stallet. Men jag har hästen uppstallad på stor anläggning där in/utsläpp samt fodringar ingår, hade jag varit tvungen att packa med barnet flera gånger om dagen hade jag aldrig pallat.

Från 6 månaders ålder har jag och pappan jobbat halvtid var och det har också funkat bra att kombinera med hästlivet. Kanske ska nämna att jag har en dressyrhäst i full tävlingskondition, men tävlar inte så ofta bara någon gång om året.

Nu är dottern 1,5 år och har just börjat på förskola. Jag har turen att kunna jobba viss tid hemifrån så det brukar jag fixa på sena kvällar/nätter och får därför lite extra tid med barnet.

Har en häst som jag aldrig kommer kunna göra mig av med (han har diverse defekter som gör honom osäljbar men fortfarande fullt fungerande rid/tävlingshäst). Så hur jag ska lösa det i framtiden vet jag inte... för att jobba heltid och ha häst tror jag kan vara fruktansvärt uttröttande, tyvärr.

Jag har häst helinackorderat. Plutteman är inte mer än 3,5 månad men det fungerar för oss. I dagsläget är jag bara där tre dagar/vecka. Men hästen i fråga är fyra år och innan graviditeten riden i skritt och trav. Så nu börjar vi om och jag skrittar med ledare :D

Jag har häst, heltidsjobb och två barn på snart 4 och 7 år. Står i "halv-kollektiv"-stall där jag har tre pass/vecka. Jag har en medryttare 2 dagar/vecka och så hjälps jag och en stallkompis åt så vi mockar åt varandras hästar en dag i veckan. Alltså är jag bara i stallet 4 dagar/vecka varav jag i bästa fall hinner rida 3 (detta förutsätter att inga barn är sjuka, att jag inte måste jobba över etc). Jag skulle inte skaffa häst med de här förutsättningarna, men det fungerar hyfsat för det mesta så han får vara kvar :D

Jag bor på gård och har hästarna hemma, så sköter allt vaje dag själv. Jag är i nuläget gravid och ska ha barn i början av 2013. Jag sålde tävlingshästen strax inann jag vart gravid då vi inte riktigt passade ihop, och i och me det inte köpt någon ny häst då det inte kändes lönt när jag endå ska vara gravid och inte kunna rida många månader till.

Har just nu en 3,5 åring som är dräktig gåendes här hemma och en shettlandsponny, har valt att ha dom på lösdrift för att minnimera jobbet, funkar kanon eftersom ingen rids. Men jag ska garanterat köpa ny tävlingshäst till våren när bebis har hunnit bli 3-4 mån. Jag får helt enkelt få ihop mina hellediga dagar med att va mammaledig och endå hinna med att rida, tömköra eller longera en stund ett par ggr i veckan. :)

Så allt går nog om man vill...

Börjar du bli sugen, nu när syrran fått tvåan;)

Jag har ju 5 egna hästar hemma, på egen gård, men bara vallacken rids, de två andra är avelston med varsitt föl vid sidan.

Utöver det har vi ju 30 inackorderingar.

Sonen är 1.5 år

Jag tycker att det är som med allt annat, det blir vad man gör det till.

När sonen var liten, sov ofta och låg i vagn, var det ju enkelt, jag rättade in mig så gott det gick efter hans sovtider och la det som stalltid.
När han sen började gå , vilket han gjorde tidigt vid 8 mån, har han fått knata omkring i stallet när jag gör det jag måste, han plockar lite bajs, lite hö och rullar runt i torven.

Sånt jag inte kan göra när han är med, gör jag när sambon kommer hem.

Jag har 2 arbeten, heltidsarbete med gården och egen juristfirma, utöver hästarna har jag även 2 hundar av rasen CC som jag tränar och tävlar med, ett gäng höns, ankor och getter och så renoverar jag ständigt huset eller nått av de andra husen på gården.

Sonen är med på det mesta, man får vara lite effektiv med sin tid bara, det mesta går om viljan finns där, men visst vissa leriga regniga dagar har jag slagits av hur enkelt livet skulle vara utan hästarna, men för mig är det inte så mycket ett intresse, som en livstil och det ändrar man inte på så lätt.

Det hände mycket i mitt liv förra året.
Vi flyttade till en mindre gård på landet, jag fick en son och jag köpte en fölunge.

Jag tror det hade varit 100 gånger jobbigare att ta hand om hästen/hästarna om de varit installade i annat stall. Nu går de på lösdrift på gården och jag kan sköta dom när det passar.
Rider min egna gamla valack 2-4 gånger i veckan och en bonushäst 1-2 gånger. Tycker hittills inte att det varit varken jobbigt eller stressigt att hinna med hästar, barn och hem (plus hundar) men om en månad är det dags att börja jobba igen, då kanske det blir lite mer pussel att få tiden att räcka till. Men det är inget jag bekymrar mig över, planerar nästan att hinna få nr två innan unghästen ska ridas in :p

Jag har en liten kille på 5 veckor och har 7 egna hästar (varav två rids dagligen och den tredje går 4-5ggr veckan) och 3 helinackorderingar. Har egen gård, jobbar inom familjeföretaget, det kan bli allt till 2 timmar till 10 timmar ibland.

Jag fodrar väldigt tidigt redan 04.30 - 05. Då hinner jag rida två hästar, släppa ut, låta några gå i skritten och mocka innan sambon åker vid 08.00. Han brukar vakna vid den tiden så då blir det mysa inne, äta frukost osv. Hinner jobba lite osv. Han brukar somna vid 10 igen, då får han ligga i vagnen medans jag rider/jobbar igenom. Annars gör jag klart allt i stallet, fodrar lunch och små fixar. Vid tolv är det matdags och det blir lite mys och fix inne. Vid ca 15 tas alla hästar in. Ryktar igenom mina, byter täcken osv. Ser till allt är klart innanför resterande fodringar. Så lagom till sambon är hemma så är jag klar, sen springer jag ut och fodrar 19 och 22. Om inte nån av dom fina inackorderingarna är där och fixar.

Lillen är alltid med i stort sätt, vid intag så tar jag med vagnen så får hästarna gå bredvid. Eller så får han sitta i bärselet när jag fixar i stallet.

Ska vi iväg så fixar jag allt på morgonen:) Har kanske världens snällaste bebis som aldrig skriker och är ledsen, sover bestämda tider osv.

Åker jag iväg till ridhuset så gör jag det på kvällarna när sambon är hemma eller jag kan få med mig en barnvakt.

Det blir vad man gör det till:):)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har två barn på sex och sju år och bor strax utanför Sthlm. Först nu börjar jag känna att det faktiskt skulle kunna funka att ha egen häst (har varit medryttare/delfodervärd i många år). Mina barn har varit mycket fysiskt aktiva och det har inte varit möjligt att ha med dem i stallet. De skulle ha gjort sig illa hela tiden och stressat både människor och hästar.

Nu är det inga problem att ha med dem. Om de inte vill vara med och pyssla kan de sitta och spela Iphonespel i fikarummet. Sexåringen kan bli lite väl otålig om hon inte får rida, men hon blir inte alldeles oregerlig. Båda två har grundläggande stallvett och vet vad man får och inte får göra i hästars närhet.

De är inte direkt hästtokiga. Jag har nog tjatat för mycket om hästar ända sedan de var riktigt små och de vet att hästar alltid kommer att finnas i deras liv så länge de bor hemma. Men de gillar hästar och är varken rädda eller respektlösa.

Jag siktar på hästköp till sommaren eller nästa höst, beroende på när jag får plats i det stall jag spanat in.

Det blir vad man gör det till:):)

Jag tycker att det är jättehäftigt med människor som "får ihop det". Goda vänner driver lantbruk, har två barn, varandra, hela gården och jobbar dessutom 50-75 % utöver det. De verkar verkligen trivas med sina liv och är alltid i farten. :bow:

Att säga att det blir vad man GÖR det till tycker jag är lite orättvist. Allting handlar ju om vilken människa man är, vilka förutsättningar man har och hur man fungerar som människa - vad man har för behov, var man har varit tidigare i sitt liv och hur det ser ut nu.

Jag har gjort en väldigt stor livsstilsförändring och är väldigt glad för det på många sätt. Jag har i hela mitt liv trott att jag ska bo på landet med massor av djur och jobba och ha barn och familj och hela paketet. Nu har jag sålt gården, har f.n inga djur, bor i en liten, praktiks villa mycket centralt i en stad. Det trodde jag aldrig om mig själv - och jag har ALDRIG mått så bra. :laugh:

Man ska satsa på det man själv behöver och som är rätt för en själv och inte stirra sig blind på andras människors lycka. Vi är alla individer!

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 232
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 139
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 082
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 927
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar