Oj haha jag har många historier att berätta
1) Red i full galopp på min dåvarande b-ponny. Blev en lite för snäv sväng vilket resulterade i en sadel (med för stor sadelgjorde) som hängde under magen och jag låg på backen med andnöd. Inga skador dock
2) Red ett busigt russ som bockade av mig vilket resulterade i troligtvis spricka i underarmen (kollades aldrig upp).
3) Sparkad på knäet av en minishettis vid tömkörning. Fick ett blåmärke men inte mkt mer.
4) Red barbacka på min dåvarande medryttarponny. Kompisen gick bredvid och vi pratade. Ponnyn blev rädd och hoppade åt sidan. Jag gled under magen och lyckades bli trampad på foten och vaden. Blev en bruten fot och död vävnad i vadmuskeln (har ett hov avtryck kvar i vaden). Som tur var var kompisen med så hon kunde slänga upp mig på ponnyn igen. Kunde inte stödja på foten
5) Samma ponny som ovan. Hoppade upp barbacka utan hjälm i hagen (dum som jag var..). Ponnyn bockade (första gången på 10 år som han gjorde ett bocksprång..) och jag ramla av och slog i huvudet i en sten. Hjärnskakning..
6) Hoppade en orutinerad häst. Vi kom knasigt över ett hinder så det blev ett stort hopp. Jag hamna framför sadeln på halsen. Precis efter landningen bytte hästen galopp och jag åkte i backen. Hjärnskakning igen..
7) Hoppade en haflinger med mycket egen vilja på skolan. Självklart var det en inhyrd duktig tränare som vi tränade för. Vi skulle hoppa ett räcke och byta varv över hindret. Han tyckte vi skulle fortsätta åt höger på volten men jag tyckte vi skulle till vänster. Vi kom självklart in på volten till höger. Precis när vi var jämsides med sargen bestämde han sig för att lyda och tvärvände och sprang åt vänster. Det resulterade i att jag flög in i sargen, skrapade upp hela armarna, blev trampad på låret (fick en ordentlig lårkaka) och tappade andan.
8) Red min favorithäst på skolan under en hopplektion. Vi hoppade bana. Kommer in fel på tredje hindret och blir i obalans. Fjärde hindret kom tätt därpå. Han sköt rygg över hindret och slängde ner huvudet i landningen och bockade järnet. Jag gör kullerbytta över halsen och landar på rygg. Fick en nervskada i bröstryggen som jag fortfarande efter snart 3 år har stora problem med.
9) Satt upp på unghäst under inridning med pall. Hästen tar ett steg åt sidan och trampar då på pallen som välter mot henne. Hon blev rädd och sparkade hysteriskt och jag åkte av. Blev en stukad hand.
10) Unghäst under inridning. Han var backskygg och vi tränade på uppsittning. Han blir rädd när benet kommer över rumpan, sliter sig och galopperar iväg mot stallet. Jag hamnar bakom sadeln på rumpan och försökte stanna. Kände att han inte kommer lyssna och såg stenarna komma närmre och närmre. Bestämde mig för att hoppa av och gjorde det i farten. Tyvärr landa jag illa med ena foten vilket resulterade i en illa stukad fot. Svullen i en vecka..
11) Unghingst under inridning. Blir rädd för en bil och knuffar till ledaren så han ramlade ner i diket. Hästen panikar och ledaren släpper till slut taget om grimskaftet. Hästen tvärvänder och bockar järnet. Jag känner att han inte kommer sluta förrän jag åkt av, så jag släppte allt. Gjorde en kullerbytta snett över halsen och landade med ländryggen på dikeskanten. Bröt första ländkotan. Blev operation dagen efter samt 4 månaders sjukskrivning. Har en del problem av skadan fortfarande 1,5 år senare.
Rider fortfarande och rider fortfarande in unghästar
.
Folk frågar mig ofta varför jag väljer att sitta upp igen. Svarar då
"om du skulle krocka med bilen, skulle du aldrig köra eller åka bil igen?"