Hmm jag tillhör kategorin något klantig så det finns en hel del att ta av men de händelser som resulterat i något mer än blåmärken och liknande är följande:
1: Ponny på stubbfält skenar (jag 8år), min briljanta mor ställer sig framför för att stoppa

häst gör en 90-graders sväng och jag trillar av med hjärnskakning
2: Hoppar upp på min gamla häst. När jag är mitt över ryggen med benet så gör hon som galoppörerna gör när de öppnar startboxarna

Landar på svanskotan som jag får en spricka i (fruset ute så klart), skrev en 5-timmars tenta på eftermiddagen med mycket smärtstillande. Minns ingenting av den tentan men det gick nog inte så bra.
3: Hoppar oxer med min gamla häst. Hon kommer helt fel och voltar över hindret, landar ovanpå mig. Ingen större skada skedd mer än psykiskt. Hoppar helst inte alls längre.
4: Hoppar med min gamla häst. Hamnar i osynk så jag är på väg "ner" när hon är på väg upp i språnget. Sätter tummen i mankammen på henne

och drar ledbandet.
5: På stubben med gamla hästen. Hon drar järnet i höger galopp samtidigt som hon sneddar vänster över fältet. Snubblar i en traktorfåra. Jag lyckas på något sätt sätta handen i marken, böja armen 90-grader och få armbågen i revbenen. 2 brutna revben blev det då.
6. Ska spänna för vagnen för min gamla häst då hon hoppar till och landar uppe på min fot (inte tårna). Spricka i foten samt ihoptryckta mjukdelar.
7: Rider ut med nuvarande häst. Då unghäst. Första frosten för säsongen och när jag hoppar upp så säger jag högt till mig själv att det är ju tur att man har vinterjackan på så att man landar mjukt iaf, sen rider jag ut..

Det ena leder till det andra och till slut sitter jag utan tyglar på en häst som skenar i panik på en plöjd, frusen åker. Landar på nacke och rygg. Doktorn inte glad på mig när jag kommer in först efter 3 dagar pga andningssvårigheter och att jag går som ett upp och nervänt L. Det lät tydligen som om jag punkterat lungan men det var bara som det blev inflammerat kring organen av smällen. Tog 4 månader innan jag kunde rida igen, eller sitta upprätt för den delen. En hint är tydligen att om man trillar av och inte kan röra sig och om benen dessutom rycker ofrivilligt en längre stund då bör man ligga kvar
8: Ska lasta nuvarande häst som alltid går på direkt. Av någon anledning så slänger han sig ut och jag tappar taget om grimskaftet, flyger baklänges och slår bakhuvudet i bommen. Hjärnskakning. Hämtade hjälp eftersom jag inte hade kraft nog till att lasta honom själv (såg dubbelt). Tror ni inte att han gick in direkt??
Det var dem jag kommer ihåg. Efter snart 30 års hästägande så får jag nog påstå att jag klarat mig relativt lindrigt undan. Mestadels är det som sagt blåmärken eller tillfällig yrsel pga hästhuvud mot eget huvud som drabbar mig