Häst och kanin?

I

Insanity

Äger 3 hästar och pga dåligt planerad ladugård så finns här 2 stall med 2 boxar vardera i varsin ände på ladugården.

I anslutning till det ena stallet finns tidigare ett garage som numera fungerar som typ hundhus då hundgården finns i anslutning där.
Eftersom det är stort nog att rymma en bil och lite till så har det nu blivit så att vår shettis står där inne. Detta för att han då har kontakt med de andra hästarna då dom står vägg i vägg och fönstret som fanns däremellan har vi tagit bort.

Tidigare innan hundgården kom hit användes det som lösdrift då vi hade två shettisar då.

Shettisen är 1,5 år och en väldigt trygg individ. Han klarar utan problem att stå själv inne och har alltid varit självständig.

Tycker dock inte att hans nuvarande nattboende är det bästa och vill därför ha in honom i det andra stallet. Känner heller inte att jag just nu känner att jag varken har tid, lust eller råd med en till häst som sällskap till honom, speciellt inte då mitt sto är dräktigt och ska föla i mars, har ju bara plats för 4 hästar.

Nu har jag funderat på om man kanske skulle skaffa en kanin som sällskap till honom i stallet. Stallen ligger ju på varsin ände av ladugården så han blir ju verkligen ensam där, även om han kommer höra de andra om han gnäggar på dom osv.

Jag är väl själv inte så förjust i att ha honom ensam i det stallet men samtidigt så vill jag inte ha honom där han står nu under natten.

Är en kanin ett bra sällskap för en häst? Eller är det bara dumt?
Vi har haft kanin tidigare, men är kaninlösa just nu.

Hur hade ni gjort?
De går ute mycket mina hästar så det är inte fasligt många timmar han behöver stå ensam, men iaf runt 6-8 timmar rör det ju sig om.

Att jag vill flytta honom är att vi ska isolera och fixa med hundhuset, det ska gjutas golv osv och det finns i dagsläget ingen belysning där inne.

Sv: Häst och kanin?

Kaniner och häst är ingen bra att ha ihop, inte lösa i samma box i alla fall, egentligen är det inte ens bra att ha kanin i stall, det blir för fuktigt för dom i dom flesta stall, dom får väldigt lätt mjäll kvalster då. Hästar är inte speciellt försiktiga när dom kliver runt utan trampar lätt ihjäl en liten kanin, vet flera som blivit ihjältrampade och en kanin som blev av med svansen som hästen trampat av. Har häst och jag föder även upp dvärgvädurar sen många år. Det allra bästa är väl en hästkompis, vet inte riktigt annars vad man kan ha som sällskap? Hur funkar det med get eller får? Minigris?

Risken är jättestor att lilla kanin blir trampad av misstag.
Hästar har fyra ben med fyra hårda hovar på.
Går det inte att bygga om?

Bygga om går inte alls, då blir det en total renovering utan dess like. och det finns det varken pengar eller lust till att fixa.
Dessutom funkar det ju bra sen när fölet har kommit, då är ju hästantalet 4 och ingen behöver stå ensam någonstans.

Har tidigare haft 4 hästar här, men sen 2 månader tillbaka är antalet nere på 3.

Jag har kaninboxar (sysslat med kaninuppfödning innan) i det stallet som nu är tomt, så kaninen behöver självfallet inte vara i boxen med hästen. Men frågan är om sällskapet av kanin i stallet räcker som sällskap.

Är en kanin ett bra sällskap för en häst? Eller är det bara dumt?
.

Tja, en kanin är ungefär lika givande sällskap för en häst, som en kanin är sällskap för en ensam människa.

Inte så hemskt bra surrogat. Skillnaden är väl att människan själv väljer att skaffa kanin som någotslags levande sällskap. Hästen struntar nog i kaninen.

Norrland

Funderingarna på det har funnits, men jag hinner inte med en till häst här just nu.
Tre hästar och två små barn är mer än tillräckligt i dagsläget, då maken dessutom jobbar borta en del under veckorna.

Hyra ut en box känns inte så lockande heller, då jag gillar just att ha ett eget stall, utan spring från andra ;)

Har en kompis som har sin kanin tsm med sin ursnälla ponny i en box, hon byggde en liten bur i ena hörnet (trekantig utmed hörnet så att inte hästen kunde skära sig på hörnet) så att kaninen kunde spring och gömma sig och även ha sin mat ifred, detta har fungerat utmärkt i snart 3år :)

Men kan inte shettisen stå där han står tills fölet kommit? Och sen flytta honom och den som inte blir mamma till det andra stallet?

KL

Inte för att verkar som en bitch, men om du inte kan se till att han har bra stall med sällskap så borde du inte ha honom helt enkelt.
Du själv är ju inte nöjd med hur han står nu så därför gissar jag att det inte är så bra (eftersom om det var det skulle du ju inte vara orolig för honom) och om det varken finns tid eller lust för att hyra ut en box, bygga om stallet eller andra lösningar som föreslagits så borde du överväga att sälja honom elelr låna ut honom, eller hitta en stallplats i ett annat stall tills du har sällskap åt honom i stalldelen som var aktuell.

Att ha honom innnebär ju ett ansvar och du måste ju se till att han ahr kompisar och får stå bra nattetid, alternativt inte ha honom, så enkelt är det ju faktiskt även om det inte är kul.

mvh. Moa

Varför ska "boxen" han står i nu vara ett dåligt ställe bara för att jag hellre ser honom i stallet som nu står tomt? :confused:

För hans del är det inga som helst problem att stå där han står nu nattetid. Han har "en box stor nog för flertalet shettisar om och han verkar trivas som fisken i vattnet där.

För min del är det dock inte lika bekvämt. Så länge han står där kan vi inte använda hundgården.Det är heller ingen belysning där inne ännu. Hans box som normalt fungerar som hundhus ska isoleras, det ska dras in el dit m.m. Detta får vi lägga åt sidan så länge han bor där inne. Halva delen av hundhuset ska dessutom bli spånförråd. Ej heller det går nu.

Att bygga om ladugården är totalt uteslutet eftersom den är extremt dålig planerad, vi har precis fått upp nya boxar i stallet som används nu. Det andra stallet byggde vi förra året så det är så gott som nytt det med. Dessutom är det väl knappast något man bara gör i en handvänding, dyrt och tidskrävande är det också.

För hans del så tror jag inte det spelar någon roll om han får stå själv i stallet eller inte. Mina hästar är inte inne många timmar om dygnet, hästen i sig är extremt självständig.
Pga sjukdom hos hans mamma blev han tvungen att skiljas från henne vid knappt 4,5 månaders ålder. Det bekom honom inte det minsta och då blev det ändå ett ganska abrupt avskiljande.

Han är en tuff liten rackare som inte berörs av mycket. Det är mer mitt samvete som spökar när det gäller om han ska stå i det stallet själv eller inte.

Och nej, att göra mig av med honom är totalt j*vla uteslutet. Jag var med när han föddes här hemma och han har ett otroligt band med dottern. Han är mer som en hund än en häst och går ofta lös här hemma på gården.

Och vaddå leta upp en stallplats i annat stall? Totalt korkat förslag, när jag har stall här hemma. Ska jag då behöva betala stallplats i annat stall bara för att du anser att jag inte ska ha honom? :mad:

Så bara för att jag inte har tid eller lust att ta hand om ännu en till häst eller har lusten att ha för mig okända människor i mitt stall så borde jag inte ha kvar honom?

Jag har en bekant som hade getter som sällskap till sina hästar, vilket fungerade jättebra! När de skulle rida ut i skogen rymde getterna för att följa med :)

citat "Varför ska "boxen" han står i nu vara ett dåligt ställe bara för att jag hellre ser honom i stallet som nu står tomt?" Jag sa inte att det var dåligt, jag sa att jag ANTOG att det inte var bra eftersom du själv verkade vara så angelägen om att han inte skulle stå där. Det är ju ett normalt antagande och det skrev jag. Om du hade formulerat nedanstående citat på ett mer klart sätt (varför du inte tyckte det var bra för honom) så hade jag kanske itne antagit detta.
Detta var också eftersom du själv inte anser att det var bra för honom att stå där han står nu nattetid, detta baserar jag att du själv sagt det ju. citat "Jag är väl själv inte så förjust i att ha honom ensam i det stallet men samtidigt så vill jag inte ha honom där han står nu under natten."

Det är anledningen till mitt förslag. Själv tycker jag inte att ett garage/hundgård whatever låter så bra, ovasett om han är en självständig shettis eller ett halvblod, det är ju fortfarande en häst som bör stå i ett stall. Och självständig spelar ju ingen roll eftersom hästar är hästar och ska ha sällskap, därav att jag avrådde från valet med ensam shettis i det andra stallet du har.

Om garaget är lagligt som stall åt honom så inga problem för min skull, men då kunde du ju skrivit att anledningen till att du inte vill ha honom där är för att använda som hundgård, så att man inte antar fel vilket var lätt att göra.
Baserat på detta så säger jag dock liknande, att han bör inte stå utan sällskap, även om det 'bara' är över natten. (dvs. stå kvar eller på något annat sätt fixa häst sällskap till honom i det andra stallet)

Jag tycker inte du behöver vara så agressiv i din ton när du själv frågat råd. Från den informationen du gav så var det det bästa råd jag kunde ge för hästens bästa, och om det kräver att du får betala pengar för nån annans stall, eller ha kvar honom i en förhoppningsvis laglig garage stallplats så han har kompisar, då tycker ajg absolut att du får göra det. Om du vill vara smidig och skita i att han ska ha kompisar på natten så kan du ju göra det men då tänker du inte på hans bästa. Jag vidhåller, hästar är flockdjur och ska ha kompisar, även på natten, även om dom är 'självständiga' individer etc. Och om du itne är villig att tillgodose hans behov, vilket kompisar är en del av, ja då borde du inte ha kvar honom, jag sa inte att du skulel abra sälja honom jag sa att om du inte kan se till att han får det han behöver så borde du kanske överväga det. förövrigt så är det ett ännu mer korkat förslag att ens överväga att låta en häst stå ensam varenda natt så man kanske ska tänka sig för innan man slänger sten i glashus angående korkade förslag.

mvh. Moa

i det stall där det två andra hästarna står, finns det inte en bit stallgång som du lätt skulle kunna bygga upp en boxvägg i? dvs tillfälligt tills fölis kommit?
en lösning man kan göra är två svängdörrar med U-järnlist över, det fungerar då som lås och som att hålla de två dörrarna rakt emot varandra..

sen en fråga som bara skjuter upp i huvudet på mig är hur ni har tänkt med nybyggnation av två olika stalldelar med bara två boxar i varje :confused:
"vi har precis fått upp nya boxar i stallet som används nu. Det andra stallet byggde vi förra året så det är så gott som nytt det med."
varför jag frågar är för att du påpekar att om/nybyggnationer är väldigt omständiga och sedan säger att ni byggt två boxar i ena ändan av stallet förra året och sen ny två boxar i andra ändan, varför gör ni så? varför byggde ni inte de två nyaste boxarna i anslutning till de två ni byggde förra året?
jag hackar inte på dig, men förklarar du så kanske inte alla andra sitter och frågar sig själva samma sak som jag gör..

hey -moa-, markera din egen text med färg eller nåt i inlägg #13! jag kan inte se vad som är Insanitys text och vad som är din text!

Du verkar ju ha svaret själv så varför vänder du dej då till ett forum om du inte vill höra vad folk tycker? Du verkar ändå bara bli irriterad över att dom flesta inte tycker att han ska stå själv.

Beasty: sorry, det var sent och jag glömde att sätta koderna runt innan jag postade.

Jag har en bekant som hade getter som sällskap till sina hästar, vilket fungerade jättebra! När de skulle rida ut i skogen rymde getterna för att följa med :)

Jag har haft getter här innan. Sysslat med omplacering och fick ta hand om getter.
Mitt sto är livrädd för getter, och höll sig inte innanför trådarna när getterna var ute, så getter kan jag inte hit, vill inte stressa upp henne i onödan när hon är dräktig, och att bara ha getterna inomhus känns inte det minsta bra :crazy:

BeastieBabe - Nej, det går inte bygga en till box i det stallet som används nu, det är inte mycket uppbindningsplats, kan bara binda upp en åt gången där och där boxen skulle kunna vara är vattenkran och annat..

Varför jag har 2 stall är för att jag vår ladugård är extremt dåligt planerad.
Det finns totalt 6 olika utrymmen där inget av utrymmena ligger på samma marknivå, det är byggt lite hur som helst känns det som ibland.

Första året vi bodde här fick vi byta tak på ladugården, vi byggde då första stallet, det är det som används nu. Tidigare var där kostall, men det fanns även grisbås där.

Brevid där så är det ett nytt utrymme, det är ca 30 cm högre upp och då jag födde upp belgiska jättar gjorde vi ordning det stället för kaniner, det är inte direkt stort utrymme, och väggen där emellan är bärande.
Jag hade bara 2 hästar då så det behövdes inte mer än 2 boxar.

Brevid det utrymmet kommer logen.. med trägolv. Logen ligger dessutom 40 cm upp från marken så man får ta ett stort kliv för att komma in där.
Har fixats om till förråd bland annat. Det går också en trappa upp dit till höloftet. I samma utrymme, men kanske 50 cm lägre golvnivå och inget golv alls har tidigare ägare lagt in en massa gamla jordbruksredskap och en massa bråte typ. Där ska vi röja upp och maken ska ha en verkstad där typ.

Brevid det utrymmet kommer en liten vedbod, som vi har veden i. Smalt och trångt.

Brevid där kommer det andra stallet, det hade använts som vedbod, verkstad när vi flyttade hit. När vi flyttade hit fick vi ca 40-tal värphöns, så detta gjordes om till hönshus.

När dottern började bli lite äldre började hennes hästintresse vakna till liv. Vi lånade oss då 2 shettisar, och de hade vi på lösdrift (där shettisen nu bor).

Boxplatser behövdes inte. Hade ett tag bara 3 hästar, men då var det bara 1 stor häst och 2 små. Det löste jag genom att ha shettisarna i samma box, den stora i 1 egen box. Jag har en stor box för fölning osv, och shettisarna var mini så det funkade utmärkt.

Tråkigt nog hade vi räven på besök och fick ett 30-tal höns totalt slaktade och att då låta 10 höns bo på 40 kvm+ kändes onödigt. Vi fixade då om här och började bygga om igen, hönsen fick flytta till utrymmet brevid stallet som används nu och kaninerna började jag sälja av och de 2 jag behöll fick en stor box i stallet som används nu.
Den boxen är numera sadelkammare och vi förvarar kraftfoder och sånt där inne också

Ju större dotterns hästintresse blivit desto mer kändes det aktuellt med ett till stall..
Så det som vi först hade använt som hönshus byggde vi om till stall samt att jag även har en stor kaninbox där inne. Visst jag kan fixa om lite där nere och göra om kaninboxen till en shettisbox, men de andra boxarna har inte måtten för stora hästar, de är av ponnymått.

Jag känner mig inte så värst sugen på att hit en till häst för jag hinner inte med. Jag studerar på heltid (distans) och min chans att rida och pyssla med hästarna under veckorna är när barnen är på dagis. Helgerna ser så klart annorlunda ut.
Maken sover borta en del under veckorna så när barnen är hemma efter dagis hinner jag inte med mer än att ta in hästarna, speciellt inte när det blir mörkt så tidigt.

Tar jag hit en till häst måste det vara en för dottern ridbar ponny, annars tror jag hon kommer halshugga mig när jag sover :p

Vi fick sälja hennes shettis för några månader sen och har inte haft lust att ta hem en till såhär under vintern. Nu har hon ingen att rida på, vilket såklart inte är roligt för henne. Mina är tyvärr inte så roligt (eller säkert) för henne att rida på.

Jag vill känna att jag har tiden att ta hand om en till häst, och såhär under vintern och så länge jag under veckorna ibland är själv med barnen här gör jag inte det :crazy:

Ända upp till en kvart efter att du postat ditt inlägg kan du klicka på "Ändra" och ändra koden.. har det gått längre tid än en kvart så kan du inte längre ändra i inlägget.. :idea:

och då kommer det står såhär i inlägget:

Senast ändrad av BeastieBabe; Idag kl. 13:44. Anledning: ändrade något..

Senast ändrad av en moderator:

Ok då förstår vi lite bättre tror jag..

Är man inte miljonär och kan bygga till där man skulle vilja göra det så måste man ju använda de utrymmena man har och inreda dem så gott det går.. :)

Jag skulle säga att du kan ha shettisen ensam i det andra stallet nattetid, de går ju ändå ihop hela dagarna och som du säger är han väldigt självständig. en häst känner sig ofta tryggast i sin box där den vet att den är skyddad så han kommer nog inte att stressa upp sig..

lycka till! och du, du får gärna skapa en ny tråd om ombyggnaden och lägga ut foton, det skulle vara kul att se hela ladugården och hur ni planerar och hur det blir :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö I stallet där min ponny står ska man ha någon form av anordning för hö inomhus. De flesta har nåt, några har Haybar eller liknande. Då...
2
Svar
21
· Visningar
2 086
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka