Häst-mössa

Seabaz

Trådstartare
Om man är inne på online-shoppar som är travinriktade så ser man ofta att det finns hästmössor (huvor) där, sånna man rycker i travet vid upploppet. Men det finns ju även dom mössorna som inte rycks. Dessutom finns det lösa gummiöron att köpa som man kan stoppa i dessa mössor och sedan sätta på allt på hästen.

Jag undrar om detta dämpar ljudet runt om kring, om det är därför man har en huva med instoppade gummiöron?

Jag hade min häst på tandkoll inne på klinik här om dagen och då fick han på sig en sådan mössa + munstegen då och så var han sederad. Men jag glömde fråga vad mössan var till för.

Till saken hör att min häst är väldigt rädd om sina öron och att stoppa bomull där i är inte alls roligt, för varken häst eller människa. Sällan jag använder sådant men just vid klippning så har det visat sig hjälpa om jag kan dämpa ljudet. Tror ni en sådan här mössa med gummiöron kan ersätta bomull i öronen? :)

Sv: Häst-mössa

Ja det stämmer, de hör mindre med gummiöron inne i den fasta mössan. Gummiöron är dessutom mycket med dövande än bomull som egentligen inte dämpar ljudet speciellt mycket.

Det finns dessutom mössor med fastmonterade gummiöron att köpa på travshopparna.

Klinikerna har dem för att en del hästar kan snedtända på sederingen och ett plötsligt ljud kan utlösa snedtändningen. Det är absolut inte vanligt men det kan förekomma.

Som en parantes har jag kommit på att en av mina blir öm i musklerna hon styr öronen med - och då blir hon mycket mer rädd om öronen.

Sv: Häst-mössa

Ja, det är för att dämpa ljudet man har dem. Gummiöron och huva dövar mer än bara bomull. Jag tror säkert det kan fungera fint.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Vi har nyligen tagit över en tidigare framgångsrik tävlingstravare, monté och körtrav. En varmblodsvallak som är hög i rang och slutade...
2
Svar
33
· Visningar
3 747
Senast: Pudlan
·
Utrustning Det finns ju huvor till travhästar som man kör in bomull i öronen och huvan uppepå, men så finns de huvor som man ofta ser att...
Svar
13
· Visningar
6 438
Senast: Opra
·
Hoppning Min häst är extremt ljudkänslig så jag funderar på att köpa en huva till henne. Nu undrar jag om det finns något man kan stoppa i öronen...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 695
Senast: kopparberg
·
A
Träning Jag har ett ganska stort problem. Det fanns redan med när jag köpte min hälskade häst. Han sparkade och levde om när man skulle lyfta...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 250
Senast: älgen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka