häst med trasigt knä..

vildros

Trådstartare
Pållen har liksom en vass kant i skelettet på ena framknäet, den kan rundas av men förstås inte försvinna helt. Man vet inte om hästen kommer fungera i träning eller bara som promenadhäst. Röntgad i mitten av augusti.
Visade kraftig hälta vid böjprov i augusti, men ser ej halt ut annars, lite stel bara. I början av våren (senvinter/tidig vår) fick han ett överben under knäet + en typ galla på utsidan av knäet. Ska försöka visa bild som jag sett på buke av användaren "xHannax":

http://se.msnusers.com/_Secure/DUwA...481264292028399

ungefär så ser den ut, kanske ngt mindre. Antagligen kom skelettförändringen då skulle jag tippa.. Men han har inte visat några tecken på smärta och ridits fullt ut under våren. Han verkar fortfarande inte ha ont. Jag ska först skritta, därefter galoppera på rakt spår. Sen försöka träna och se om hästen håller.
Jag undrar:
Kan man göra något som hjälper hästen på olika sätt ex:

¤ något fodertillskott som stärker skelett eller leder lr så.
¤ massage för att hålla hästen smidig i övrigt.
¤ värma/kyla på "gallan" och benet i övrigt.
¤ Rida med lindor/skydd etc.
¤ Stretcha?
¤ Stärka några andra muskler, tex bakdelen?
¤ Något jag ska undvika?

Han bantar ordentligt för att minska belastningen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 744
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 729
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka