Häst med stort vilja - vill inte bli lastad

Sv: Häst med stort vilja - vill inte bli lastad

Kan du flytta en hov åt vardera håll exakt hur du vill om hästen är rädd?
Det tror jag inte. Det brukar folk inte kunna. :)

Hästar kan precis som vi människor fastna i dåliga beteenden och sas gå i loop.
IOM att din träning inte gett önskat resultat på så lång tid hade jag funderat på vad jag gör fel.

Problemet när folk "tränar" själva och faktiskt inte vet HUR man ska lösa problemet, hur man stegvis utbildar hästar inom just lastning är ju att man tränar hästarna att göra fel.
Man blir bra på det man gör. Om man då hela tiden "låter dem" göra fel dvs inte förmår bryta beteendet så lär man dem att göra som de gör. Problemet befästs mer och mer.

Alltså: ta hjälp!
Vaaaarför ska man traggla och skrämma hästarna i onödan?

Har någon hört om en problemlösare som behövt köpa metallspegel till sin häst för att kunna lasta den?
Inte jag iaf..
Dvs man behöver inte köpa diverse tingeltangel, man behöver inte straffbacka, ta sats, backa till stall, stå vid vägg, lasta polare, slänga på bomen så fort hästen är inne eller annat. Det finns betydligt enklare metoder där inte allt skiter sig om man inte kan förlita sig på att följa sin ritual som måste till för att man ska få på sin häst.
Jag vill träna ägaren att sluta skrämma av hästen, sluta trigga flykt och sluta förlita sig på saker som inte alltid kan garanteras.
Jag håller fullständigt med.

Okej.
1. JA jag kan förflytta varje hov exakt hur jag vill även när han blir rädd. Oavsett vad som skrämt honom så fryser han, höjer huvudet vinklar öronen aningens bakåt och väntar på order. Säger jag då åt honom att backa så gör han det, ber jag honom gå fram, så gör han det, ber jag honom lyfta en hov så gör han det, hur rädd han än är. När andra skenar så stannar han.
...
Som sagt, så kliver han RAKT in i transporten, utan att tveka det minsta men vill helt enkelt inte stanna där inne. Så att gå på är inga som helst problem och jag har aldrig behövt tvinga in honom.
Han vill göra det du ber honom om. Tro att det gäller även då han står i transporten och börjar backa. Hästen tror nog att du ber honom att backa ut. Någon gång tidigare har du troligen gjort något som han uppfattat som en signal att backa ut. Eftersom du inte lyckades tala om för honom att det var fel reaktion tror han att han gör rätt. Tänk efter vad du gör, säkert något du inte tänkt på/omedvetet. Testa genom att gå upp några steg, stanna, gå några steg till, stanna, ... för att se hur långt han kommer utan att börja backa. Då kanske du kommer på vilken signal som får honom att börja backa.

Hej,

Jag hade samma problem, min häst lärde sig att man sällan kom till något trevligt ställe med transport (i princip bara klinik) vilket gjorde att han var rädd/inte ville gå på. Jag körde en väldigt långsam teknik vilket var tålamodsfrestande första gången men sen försvann problemet.

Jag började träna när jag inte hade en tid att passa och försökte lasta. Han stannade precis som du beskriver med framhovarna på rampen och bakhovarna bakom, sen tog det stopp. Jag väntade helt enkelt ut honom, han fick inte backa men pressade inte in honom utan väntade tills han gav upp och helt enkelt gick in. Tog ungefär fyra-fem timmar tror jag, men tror han tyckte det var lika tråkigt som mig så sedan släppte det och han gick in direkt.

Vet inte om det fungerar på din, men ett tips! :)
Då får man resa till trevliga ställen några gånger och se till att själva resan är så behaglig som det går.

Liknande trådar

Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 939
Senast: Tennessee
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 978
Hästhantering Har haft någon tidigare lastnings-tråd men har lite andra funderingar nu. Har haft min kuse i snart 4år, lasttränat flitigt men mest...
2
Svar
24
· Visningar
2 809
Senast: Snubbelfot
·
Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka...
2
Svar
22
· Visningar
7 236
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2