Sv: Häst med stort vilja - vill inte bli lastad
Jag håller fullständigt med.Kan du flytta en hov åt vardera håll exakt hur du vill om hästen är rädd?
Det tror jag inte. Det brukar folk inte kunna.
Hästar kan precis som vi människor fastna i dåliga beteenden och sas gå i loop.
IOM att din träning inte gett önskat resultat på så lång tid hade jag funderat på vad jag gör fel.
Problemet när folk "tränar" själva och faktiskt inte vet HUR man ska lösa problemet, hur man stegvis utbildar hästar inom just lastning är ju att man tränar hästarna att göra fel.
Man blir bra på det man gör. Om man då hela tiden "låter dem" göra fel dvs inte förmår bryta beteendet så lär man dem att göra som de gör. Problemet befästs mer och mer.
Alltså: ta hjälp!
Vaaaarför ska man traggla och skrämma hästarna i onödan?
Har någon hört om en problemlösare som behövt köpa metallspegel till sin häst för att kunna lasta den?
Inte jag iaf..
Dvs man behöver inte köpa diverse tingeltangel, man behöver inte straffbacka, ta sats, backa till stall, stå vid vägg, lasta polare, slänga på bomen så fort hästen är inne eller annat. Det finns betydligt enklare metoder där inte allt skiter sig om man inte kan förlita sig på att följa sin ritual som måste till för att man ska få på sin häst.
Jag vill träna ägaren att sluta skrämma av hästen, sluta trigga flykt och sluta förlita sig på saker som inte alltid kan garanteras.