Häst med stort vilja - vill inte bli lastad

Sv: Häst med stort vilja - vill inte bli lastad

Jag använder helst inte linor själv. Jag behöver inte det.

Men jag håller med axel om att det kan funka.

Alla metoder som gör att hästen kommer in och man sen kör BRA kan funka och göra nästa lastning lättare. Men då får hästen inte vara paniskt rädd. Och man måste köra långt nog att ångesten hinner lägga sig, om den känner sånt.

Jag föredrar andra metoder och på problemfall som fått lasträdslor vill jag inte bara ha in hästen. Den ska in i rätt "state of mind" och den ska vilja vara kvar i trailern utan bom bakom etc innan jag kör.

Jag använder inte godis eller mat. Men även det kan funka om man använder det rätt.

Det som absolut ger hästar som man anser ha lastprpblem mest är om ägare och lastmedhjälpare går lektion för en BRA lasttränare. Det är som sagt så att vi som jobbar med det här hade varit arbetslösa om inte ägare gjorde fel. Då hade inte vi kunnat lösa problemen.
Ta hjälp är mitt råd! Det behöver inte vara dyrt. Men det är kunskap man har med sig hela livet.
Varför ta en massa ridlektioner men aldrig i tex lastning trots rejäla problem?

Nej, jag tigger inte jobb innan nån skriker om det. Jag har inte tid med lastningar nu och på länge. :)

Om hästen nu MÅSTE till klinik o du inte har hunnit träna färdigt- vad gör du då?
Det enda jag begär av en ovan häst är att den litar på mig som annars o följer med mig. Hästar som inte är så uppfostrade kan man ta linor på.

jag vill vara ensam när jag tränar o helst inte ha ngn bakom som interferar o hästen tappar sitt fokus på mig.

Ponilover man kan förekomma hästen o träna backning, men jag vill att hästen stannar kvar- liksom att jag stänger boxdörren om den.

en metallspegel kan man prova att sätta in om hästen vill ha "sällskap"

Ja altså, det går att mer tvinga in en häst om det verkligen blir akut, lugnande kanske tex ..och det är det jag inte förespråkar men har man inget val som även har hänt mig så går det men jag anser att det förstör ännu mer senare för hästen som isf har lastningsproblem. Jag har då inte sett ett fall hittills som blivit bättre av att man varit tvingande eller brysk när man velat lösa problemet utan bara tvärtom.
Jag står fast vid att jag anser att har man problem, tar man tag i det också och det är vår skyldighet att göra hästen trygg vid transportsituationer och därför är inte quickfix en vidare bra lösning utan det är endast vid akuta fall jag isf anser att det är okej..inte för att man fått för sig att åka nånstans tex på träning plötsligt utan att på ett bra sätt tränat en häst med lastproblem. Om man lasttränar en häst och gör den säker minskar det risken dessutom att behöva slita sitt hår över lastningen ifall ett akut läge uppstår.

För mig är en häst som måste linas in fortfarande, inte en häst som är ok att lasta. Vad händer den dagen av någon anledning som linan fattas? Då står man ju där ändå med en häst som du inte tar dig någonstans med..men vi ser väl olika på det, jag tycker inte att det är en ok metod att stanna vid i alla fall och tycka att resultatet är okej om den måste linas in varje gång.

I övrigt håller jag med tuaphua, om man inte själv råder bot på problemet - skaffa hjälp! Det finns så mycket annan träning vi lägger ner energi på men har man problem med lastning bör det lösas iom att det ändå är en vardaglig grej alla hästar borde fixa, utan att man står där i timmar.

Senast ändrad:

Halvt Kl

Jag tror det finns två "kategorier" av folk med svårlastade hästar och i slutänden är problemet i sig detsamma.

Endera är man en sån person som aldrig nånsin åker iväg med sin häst, kanske inte ens har egen trailer osv, och då blir det jobbigt och krångligt enligt hästägaren att lastträna hästen och de bedömer nånstans att förhoppningsvis behöver de aldrig åka iväg osv , behöver inte ens vara en aktiv medveten tanke, men man tar inte tag i lastningen helt enkelt då det känns bökigt och oddsen att det behövs just då känns små osv...

Eller så är det en ägare som är aktiv åker på träning, tävlar osv och detta är mkt viktigt, då Blir det lätt att man när det krånglar tar till kortsiktiga lösningar, med mindre bra metoder på sikt, och sen är de inne i den onda spiralen....

Jag tror alla med lastproblem verkligen skulle tjäna på att prioritera just lastningen, helt utan press av andra orsaker att hästen måste in för det är akut, man har en tid att passa, det är tävling, man vill hem från tävling, hästen är akut sjuk och måste till klinik NU osv...
Jag skulle vilja säga att i princip alla lastproblem löser sig om man kan se till att separera lastträning från såna situationer och verkligen förstår att kunna lasta hästen är lika nödvändigt som att den får hovvård och mat och vatten....

intressant åsikt. Jag tillhör inte någon av de kategorierna. Jag har egen trailer och lasttränar ofta utan tidspress och åker inte iväg varken till träning eller tävling utan köpte en trailer för att det kan vara bra att lastträna och kan vara bra att ha en egen om akuta tillfällen uppstår och man inte får tag på någon att låna.

Min häst har som sagt aldrig lastats till någon klinik, träning eller tävling. Dock har han åkt runt ganska mycket ändå men det har aldrig varit dramatiskt eller något problem, som jag skrev i mitt tidigare inlägg, ändå vill han inte stanna kvar i transporten. att gå in är inget problem men att stå kvar. Jag lasttränar ca 2 dagar i veckan under lugna former men det blir ändå inte bättre. Vad skulle du mackan göra i min situation? Jag tror alltså att problemet för min häst är att han inte vill stå där inne själv då det går bra att åka om någon annan häst är där med honom. Markarbetet är det inget fel på och där kan jag justera hans exakta placering, och flytta en hov i taget åt vilket håll jag vill.

Tack Axel för tipset om metallspegel!

jag tycker även om du inte platsar i exemplet jag givit, att mitt svar håller ändå`?

givetvis handlar det om mer övning då om han inte är van att åka själv utan kompis, men funkat fint med det.
inga konstigheter? självklart kommer han kunna åka lika fint ensam om du tränar fint på det? du har ju guldläge? eftersom han är åkvan och åkt mkt med kompis osv´. så ditt problem är knappast ett problem utifrån det jag svarade på utifrån tråden i sig. :)

Kan du flytta en hov åt vardera håll exakt hur du vill om hästen är rädd?
Det tror jag inte. Det brukar folk inte kunna. :)

Hästar kan precis som vi människor fastna i dåliga beteenden och sas gå i loop.
IOM att din träning inte gett önskat resultat på så lång tid hade jag funderat på vad jag gör fel.

Problemet när folk "tränar" själva och faktiskt inte vet HUR man ska lösa problemet, hur man stegvis utbildar hästar inom just lastning är ju att man tränar hästarna att göra fel.
Man blir bra på det man gör. Om man då hela tiden "låter dem" göra fel dvs inte förmår bryta beteendet så lär man dem att göra som de gör. Problemet befästs mer och mer.

Alltså: ta hjälp!
Vaaaarför ska man traggla och skrämma hästarna i onödan?

Har någon hört om en problemlösare som behövt köpa metallspegel till sin häst för att kunna lasta den?
Inte jag iaf..
Dvs man behöver inte köpa diverse tingeltangel, man behöver inte straffbacka, ta sats, backa till stall, stå vid vägg, lasta polare, slänga på bomen så fort hästen är inne eller annat. Det finns betydligt enklare metoder där inte allt skiter sig om man inte kan förlita sig på att följa sin ritual som måste till för att man ska få på sin häst.
Jag vill träna ägaren att sluta skrämma av hästen, sluta trigga flykt och sluta förlita sig på saker som inte alltid kan garanteras.

Jag vill träna ägaren att sluta skrämma av hästen, sluta trigga flykt och sluta förlita sig på saker som inte alltid kan garanteras.
:love:

Jag VILL att du kommer till Uppsala!!! :arghh:

Min lilla kuse gick på och av som en klocka i lördags. I söndags var han som en furie och gjorde mig ordentligt illa innan han plöstligt bara gick in som om inget hänt. O_o :(

Nu tog du upp hela problematiken o att man har ett ansvar att träningslasta såsom man tränar allt annat.:)

Thua.
spegeln är inte för lastningen utan för resan.

jag har ingen aning om det funkar, men det stog i Ridsport för en massa år sedan o det verkar kanske som en god idé.

Jag har sett både goda o mindre goda lasttränare. Visst kan det vara en god idé, men ofta räcker det med ATT man tränar i en lugn miljö o inte gör affär av saker.
Tittar o kanske får vara med när andra lastar sina lättlastade hästar.

mina rutinerade hästar söker själva upp släpet o går in själva. Ibland har de bråttom o det får de ha..För det krävs rutin o god släpkörning o inget som skett över en dag.

Coari skrev ngn gång att man ska köra som om du hade ett glas vatten som du ska komma fram med utan att hälften skvimpat ut.
Har blivit förundrad många gånger hur man kan åka o tävla utan att VETA OM man kommer hem eller inte. Även kvinns som kör utan att kunna backa med släpet.

Senast ändrad:

Ja, halv-rutinerade människor med hästar utan trauma räcker det för.

Som du eller någon skrev så är det just att man lastar bara när man MÅSTE iväg och har tidspress som sabbar för många.
Utöver att många fler än de som inte är medvetna kör illa.

Och självklart finns det många dåliga lasttränare. Som i alla yrken finns stolpskott. Det här är ju en svår bransch(problemlösning) IOM att ingen skola eller form av kontrollerad utbildning med examination finns. Alltså kan man inte kvalitetssäkra ens på en låg nivå.
För att välja problemlösare hade jag gått på resultat.
Man kollar upp att den verkligen levererat under sina år.
Den jag anser bäst i Sverige på just lastning har hållit på med det i 30 år. Hittills har jag inte sett honom misslyckas med en enda häst. Och jag har sett honom lasta några hundra genom åren skulle jag tro. Han är så klart inte felfri och gör små missar han med. Men inte så hela case:et skiter sig.
Då menar jag alltså inte vara få på dem. Utan få dem att gå på, stå kvar utan bakbom på medan man bökar runt, stänga med lugn, åka med lugn och kunna lasta ur steg för steg.
Men det finns inte många SÅ kunniga i Sverige.
Många har lyckats med lite enklare fall och gjort sig ett namn på det eller genom att göra uppvisningar, synas i press, skriva böcker etc.

Duktiga normala hästkarlar behöver ju inte hjälp att lasta hästar. Jag har tex aldrig varit med om att min dressyrtränare inte kan lasta hästar. Detsamma gäller travtränaren jag var på.
Men de hade inte varit lika bra på att lära mindre kunniga att lasta hästar som inte eg funkar bra nog i dagliga hanteringen.

Dvs man behöver inte köpa diverse tingeltangel, man behöver inte straffbacka, ta sats, backa till stall, stå vid vägg, lasta polare, slänga på bomen så fort hästen är inne eller annat. Det finns betydligt enklare metoder där inte allt skiter sig om man inte kan förlita sig på att följa sin ritual som måste till för att man ska få på sin häst.

Okej.
1. JA jag kan förflytta varje hov exakt hur jag vill även när han blir rädd. Oavsett vad som skrämt honom så fryser han, höjer huvudet vinklar öronen aningens bakåt och väntar på order. Säger jag då åt honom att backa så gör han det, ber jag honom gå fram, så gör han det, ber jag honom lyfta en hov så gör han det, hur rädd han än är. När andra skenar så stannar han.

2. Jag har aldrig skrämt honom till lastning. Som jag sagt så finns det inget dramatiskt kring lastning alls och han har aldrig visat panik och jag har ALLTID varit lugn och använt lugna metoder.

3. Låter som om du anklagar mig för att uföra diverse metoder som jag faktiskt inte utför?! Jag har aldrig straffbackat honom, jag har aldrig tagit sats, aldrig tryckt in honom mot en vägg, aldrig lastat från stall, och jag har ALDRIG slängt på bommen fort bara för att han råkar vara inne i en halv sekund.

Som sagt, så kliver han RAKT in i transporten, utan att tveka det minsta men vill helt enkelt inte stanna där inne. Så att gå på är inga som helst problem och jag har aldrig behövt tvinga in honom.

Det är imponerande att du kan precisionsmanövrera även i skarpt läge!

Jag menar inte att just du använder dessa metoder eller utrustning. Däremot gör många andra det. Inte alla ihop. Men någon av dem.

Jag vidhåller dock att träningen är fel om den inte ger resultat. Och att hästar kan gå i loop i negativa mönster och behöva hjälp att bryta dem.

Jag hade lastat och låtit den slänga sig och tagit in igen på stoppet. Då måste man dock kunna stå inne i trailern och be hästen komma. Upprepar man det brukar det till slut ge sig.
Det finns mer att lägga till. Men man vill inte ge såna råd per nätet IOM att man vill se problemet och individanpassa efter människa och häst.

Hästar kan precis som vi människor fastna i dåliga beteenden och sas gå i loop.
IOM att din träning inte gett önskat resultat på så lång tid hade jag funderat på vad jag gör fel.

Problemet när folk "tränar" själva och faktiskt inte vet HUR man ska lösa problemet, hur man stegvis utbildar hästar inom just lastning är ju att man tränar hästarna att göra fel.
Man blir bra på det man gör. Om man då hela tiden "låter dem" göra fel dvs inte förmår bryta beteendet så lär man dem att göra som de gör. Problemet befästs mer och mer.

Har någon hört om en problemlösare som behövt köpa metallspegel till sin häst för att kunna lasta den?
Inte jag iaf..
Huvudet på spiken!
Folk kan träna hur länge som helst men tränar man fel får man just motsatt effekt att hästen tränas att INTE gå in.
För att slippa utsätta hästen för onödig stress bör man hitta hjälp.
Frågan är bara ibland hur en osäker människa skall hitta den bra Tränaren,det finns ju tyvärr oseriösa tränare också suck..
En bra tränare skall hjälpa hästägaren att kunna lasta sin häst själv,förstå vad man själv gör, och varför hästen gör som den gör,och hur man själv påverkar hästens beteende osv.
Bara en sån enkel sak som att andas rätt påverkar hästen mkt.
Det ska va lika enkelt att lasta sin häst som att ta in den istallet osv,det skall inte ens finnas en tanke i hästägarens huvud att det är ett problem att lasta.
Inre stress och frustration måste bytas ut mot kunskap och hästkänsla.
Då blir allt så mkt enklare.
Det ska va ROLIGT att lasta sin häst! Då vet man att man tränat rätt.
Det kan bara uppnås med ömsesidigt förtroende mellan häst och människa.
Och ibland blir man hemmablind i det man gör,man tror man gör rätt men isjälva verket visar hästens reaktioner att det är tvärtom.
.

Okej.
1. JA jag kan förflytta varje hov exakt hur jag vill även när han blir rädd. Oavsett vad som skrämt honom så fryser han, höjer huvudet vinklar öronen aningens bakåt och väntar på order. Säger jag då åt honom att backa så gör han det, ber jag honom gå fram, så gör han det, ber jag honom lyfta en hov så gör han det, hur rädd han än är. När andra skenar så stannar han.

2. Jag har aldrig skrämt honom till lastning. Som jag sagt så finns det inget dramatiskt kring lastning alls och han har aldrig visat panik och jag har ALLTID varit lugn och använt lugna metoder.

3. Låter som om du anklagar mig för att uföra diverse metoder som jag faktiskt inte utför?! Jag har aldrig straffbackat honom, jag har aldrig tagit sats, aldrig tryckt in honom mot en vägg, aldrig lastat från stall, och jag har ALDRIG slängt på bommen fort bara för att han råkar vara inne i en halv sekund.

Som sagt, så kliver han RAKT in i transporten, utan att tveka det minsta men vill helt enkelt inte stanna där inne. Så att gå på är inga som helst problem och jag har aldrig behövt tvinga in honom.
Hur gör hästen när den gått in? Kastar den sig ut eller backar den bara ut helt lugnt?
Har du tänkt på om din position påverkar hästen?
Är det tex när du gått in i transporten med hästen och vänder blicken mot hästen att den då backar ut?
Du kanske omedvetet ger den en signal att backa ut igen?
Har du provat med att låta nån annan lasta hästen som inte vet om hur den brukar göra?
Ibland kan det va ens egna hjärnspöken som gör att hästen gör som den gör,dvs du är rädd att han skall backa ut och utan att du själv märker det gör du omedvetet ett kroppspråk och andni ng som skickar ut hästen.
Din unghäst kan också ha blivit en liten komiker som tycker det är kul att träna matte i hur man slipper åka iväg,dvs hästen är inte rädd men tycker det är kul att bestämma själv.

Har själv haft en extremt rädd häst som hade riktigt cellskräck efter en skada i transporten.
Honom fick jag träna i att stanna kvar i transporten,träna att nudda väggarna utan att trilla ikull av rädsla.
Just den hästen var mkt tydlig med att visa att när jag vände mig om i transporten och råkade titta på honom så tog han det som signal att backa ut,jag fick gå in i transporten och stå still längre och längre stunder på löst grimskaft och sakta vända mig om när han gått in.
lärde honom också att stå kvar lös och gå ut bakom honom och stänga när han var helt lugn,sen binda honom ifram.

Man får jobba stegvis,analysera vad det egentliga problemet är,också tänka att hästen står kvar,andas rätt.Ha en bild i ditt huvud hur du vill att han beter sig,våga tro att det går!
Det är så lätt att hålla andan när hästen gått in för man är rädd för misslyckande eller en häst som kastar sig ut.
Våga tro på att hästen kan så kan du få stor förändring.
Var glad ,ha kul när du tränar ,va inte rädd och frustrerad.
Låtsas att du har all tid i världen men låt inte av dumsnällhet låta hästen ta över och bestämma vad den vill.ställ krav den klarar av ,och öka kraven stegvis.
Man ska va lugn och snäll men inte vek och svag och låta hästen bestämma för att man är för snäll om du förstår ad jag menar.
Var tydlig och konsekvent,det är det som är så svårt ibland.och en unghäst tycker det är jättekul ibland att kolla var gränsen går och ändra spelreglerna efter eget huvud.Alla hästar är inte rädda,en del har lärt sig att det är kul att bestämma lite själva liksom.
Kan du inte bryta mönstret själv får du försöka hitta nån som kan hjälpa dig lösa problemet.

En vän med samma problem tillika hård häst jobbade med klicker och hästen lös. Det tog 2 v., sedan gick han på villigt. Inget tvång, ingen konflikt utan bara en häst som tycker att lastning är trevligt.

Lastningsproblem är verkligen jättevanligt.

Lösningen är träning träning och åter träning.
Man kommer inte undan.
Tobbe larsson i Ponnyakuten har väldigt bra lastningsträningstips.
Kolla på ponnyakuten, och börja träna så som de gör där.
Funkar varje gång. Men man måste ha tålamod gott folk! :D

Mina inlindade ponnyer blir lättare och lättare, nu behöver man bara knäppa fast linan på släpet så går de på självmant.

Men man kan ju inte lina hur som helst heller.

Hej,

Jag hade samma problem, min häst lärde sig att man sällan kom till något trevligt ställe med transport (i princip bara klinik) vilket gjorde att han var rädd/inte ville gå på. Jag körde en väldigt långsam teknik vilket var tålamodsfrestande första gången men sen försvann problemet.

Jag började träna när jag inte hade en tid att passa och försökte lasta. Han stannade precis som du beskriver med framhovarna på rampen och bakhovarna bakom, sen tog det stopp. Jag väntade helt enkelt ut honom, han fick inte backa men pressade inte in honom utan väntade tills han gav upp och helt enkelt gick in. Tog ungefär fyra-fem timmar tror jag, men tror han tyckte det var lika tråkigt som mig så sedan släppte det och han gick in direkt.

Vet inte om det fungerar på din, men ett tips! :)

Ja altså, det går att mer tvinga in en häst om det verkligen blir akut, lugnande kanske tex ..och det är det jag inte förespråkar men har man inget val som även har hänt mig så går det men jag anser att det förstör ännu mer senare för hästen som isf har lastningsproblem. Jag har då inte sett ett fall hittills som blivit bättre av att man varit tvingande eller brysk när man velat lösa problemet utan bara tvärtom.
Jag står fast vid att jag anser att har man problem, tar man tag i det också och det är vår skyldighet att göra hästen trygg vid transportsituationer och därför är inte quickfix en vidare bra lösning utan det är endast vid akuta fall jag isf anser att det är okej..inte för att man fått för sig att åka nånstans tex på träning plötsligt utan att på ett bra sätt tränat en häst med lastproblem. Om man lasttränar en häst och gör den säker minskar det risken dessutom att behöva slita sitt hår över lastningen ifall ett akut läge uppstår.

För mig är en häst som måste linas in fortfarande, inte en häst som är ok att lasta. Vad händer den dagen av någon anledning som linan fattas? Då står man ju där ändå med en häst som du inte tar dig någonstans med..men vi ser väl olika på det, jag tycker inte att det är en ok metod att stanna vid i alla fall och tycka att resultatet är okej om den måste linas in varje gång.

I övrigt håller jag med tuaphua, om man inte själv råder bot på problemet - skaffa hjälp! Det finns så mycket annan träning vi lägger ner energi på men har man problem med lastning bör det lösas iom att det ändå är en vardaglig grej alla hästar borde fixa, utan att man står där i timmar.
Håller med.

Liknande trådar

Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 939
Senast: Tennessee
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 978
Hästhantering Har haft någon tidigare lastnings-tråd men har lite andra funderingar nu. Har haft min kuse i snart 4år, lasttränat flitigt men mest...
2
Svar
24
· Visningar
2 809
Senast: Snubbelfot
·
Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka...
2
Svar
22
· Visningar
7 236
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2