Häst med stort vilja - vill inte bli lastad

Ewelina

Trådstartare
Min kille är snart 4 år fyllda och är en bestämd herre med starkt psyke eller "hård i huvet". Han är en man som bara gör det han själv vill. Har aldrig haft några problem med detta utan har jobbat på ett sätt så att jag har fått honom att vilja göra de saker jag ber honom om. Detta har gett mig en arbetsvillig, stolt och lycklig häst. Tolka nu inte detta som att jag inte kan kontrollera honom, för han följer mig som en hund och gör allt jag ber om.

Förutom! Att gå på transporten..
Han har blivit lasttränad sedan han var 1 år och har alltid gått på direkt, tills en dag för ett par månader sedan. Jag hade varit på helgkurs med honom, klockan var sent och jag hade en bra bit att köra (inte bästa tillfället att hålla på med häst). Men han totalvägrar att gå på och jag gör något som jag bittert ångrar. Tar hjälp av några fler personer som kommer med linor och repgrimma. Efter ca 40 minuter lyckas vi vinscha i honom i transporten och jag kan åka hem.

Nu känns det som att jag brutit vårt vänskapsband när det kommer till lastning och han har tappat det förtroendet för mig. Med all annan hantering är han som vanligt. Han vill inte alls gå på men de små framsteg jag har lyckats göra har varit genom att psykiskt utmana honom. Hur ska jag gå vidare, han går på med framdelen men baktassarna vägrar han att sätta upp på lemmen.

Sv: Häst med stort vilja - vill inte bli lastad

min har ungefär samma betende i lastningen!

nu kan jag lasta på ridbanan, då har vi hjälp av staketet, han blir mer inramad, och efter ett par protester så kommer vi steg och steg in.

jag jobbar så att först fick han bara stå och äta hö vid transporten, för att han skulle lugna sig och slappna av. Höpåsen flyttas sedan en bit in, så frambenen står på lämmen. Sedan ska ju även bakbenen upp på lämmen, vilket min tycker är jobbigt.

Jag gör så att han får stå och käka hö en stund med frambenen uppe, backar av och på igen. När han gör det utan problem så står jag vid bogen och ber honom gå fram. Jag använder smackning/pussljud. När han väl "vågar" sätta bakfötterna på lämmen har jag inga problem med att lasta. Då går han in!

Jag lastar i vanlig grimma, kedja under hakan och en longerlina.

Är egentligen inte för att "muta" in hästen i släpet, men min vart rädd tidigare, pga. ett tråkigt missförstånd, så jag använder mig utav hö för att få honom lugn och avslappnad. När jag lasttränas så har jag bara hö vid lämmen/halvvägs in i transporten tills hästen är avspänd. när hästen inte längre bara är spänd och vill fly så hängs höpåsen där den ska vara, längst fram! :)

Lite luddig text kanske, men så jobbar jag iaf! :)

// Niikon92

Delvis KL
När man lastar med linor ska hästen dras in BAKIFRÅN.

Den som leder får INTE dra, utan ska bara se till att hästen står rätt o sedan akta sig om hästen far in.

TS antingen tränar du med trägen eller så tar du till linor som jag beskrev.
De vet exakt var bakbenen ska vara för att kunna stå kvar o vid problem så försöker de fly. Det är en trigger att de lär sig kasta sig, resa sig om man håller i fram.

mitt bästa tips är att om hästen stannar- vänd bort o ta ny fart. det lönar sig sällan att stå på luckan som ett fån.

Tyvärr lär de sig ofta "dumheter" när de blir skrämda av en eller annan orsak.

Min är hård som flinta.
Vi använder linor, inte för att dra framifrån utan för att puta bakifrån. Första gången tog det en bra stund och han fick även lite märken på rumpan när han satte sig på linorna.
Andra gången räkte det att lägga mot linan så gick han in, han kom ihåg obehaget och att det inte lönade sig.

En rädd häst ska såklart behandlas annorlunda men mmin är inte rädd, bara envis.

Vet du att din inte är rädd skulle jag sluta mesa med honom.

En rädd häst ska såklart behandlas annorlunda men mmin är inte rädd, bara envis.

.

Vill bara understryka detta :)

Jag hade en häst med rätt mkt egen vilja, gav man honom lillfingret tog han hela armen s.a.s
Ibland kunde han få för sig att inte vilja gå in i släpet. Han var inte rädd eller skrämd, han hade bara inte lust.
Han "vinschade" jag in de gånger han testade, satt ett långt rep i grimman, runt bommen och sen var det bara en väg som gällde - in. Jag stod på utsidan. Eller vinschade är nog inte rätt ord, jag drog aldrig men linan var aldrig slak och han fick inte backa en millimeter.

Så hade jag aldrig kunnat göra på stoet jag hade, då hade hon fått regelrätt panik. Med henne fick man locka och pocka och eventuellt påminna med ett lätt tryck med lina bakom rumpan om hon inte var på transporthumör den dagen.

Så rätt metod till rätt häst :)

Men han totalvägrar att gå på och jag gör något som jag bittert ångrar. Tar hjälp av några fler personer som kommer med linor och repgrimma. Efter ca 40 minuter lyckas vi vinscha i honom i transporten och jag kan åka hem.
Fast jag undrar om det är hjälpen och vinschen som du ska ångra. Hästen hade ju vägrat innan ni tog till detta. Fundera på om det hände något innan t ex under resan dit eller innan lastingen som kan vara orsaken till att han inte ville gå in.

Han var inte rädd eller skrämd, han hade bara inte lust.

Inte enbart riktat till dig, jag bara "lånade" din mening :)
Men det här har jag funderat på. Lite då och då hör jag någon säga så om sin inte helt lättlastade häst. Att den är inte rädd eller så, utan vill bara inte.
Då undrar jag naturligtvis, varför har den inte lust?
Hästar gör ju inte saker för att jävlas, de tänker inte på det sättet. Det måste ju vara något som gör att hästen inte vill in, annat än "den har bara inte lust". Eller?
Alltså inte nödvändigtvis att den är rädd för att gå in i transporten eller tycker att det är obehagligt att åka, det kan ju vara tusen andra saker också som inte direkt har med själva åkandet att göra, men nog måste det bero på något annat än att hästen "inte har lust"?

Inte sällan är de faktiskt just rädda, om än inte paniskt skräckslagna.
Och även om rädslan inte är allt som är fel. Hade ägaren gjort rätt hade vi problemlösare varit arbetslösa. För vi kan inte trolla. Även om många verkar tro att det är magi man håller på med.
Vi använder oss av system i lastningen, utbildningsskala med om man är smart.

/Tua som jobbar med sånt här och mött många som "inte är rädda, bara är dumma/bestämt sig/inte vill"

Senast ändrad:

Det är lite så jag tänker. Alla svårlastade hästar är väl inte rädda, men min gissning är att det är fler än ägarna tror som är rädda.

Jag har inte jobbat med sånt här utan bara hjälpt till med en ponny i stallet jag stod i förr. Den var "bara dum", ägarna försökte med linor etc. och ponnyn blev bara svårare och svårare. Jag tränade en del med den och nu lastar den sig själv. Säger inte här att jag är någon supermänniska, tvärt om, jag vill mer bara visa att även "vi vanliga" som inte har din kunskap kan lyckas om man bara försöker lyssna lite på hästen.

Det börjar garanterat som rädsla eller obehag.

Som Masse skriver kan det mkt troligt ha varit ngt på ditresan. något som hästägaren inte förstår. Det krävs en helt annan körstil när man kör med häst.

Jag är också övertygad om att de flesta transport eller lastproblem beror på obehag och som ofta grundas på ovana eftersom att hästar som åker mycket sällan har problem.
Att gå in eller åka transport är nog det värsta man kan utsätta en häst för egentligen och det är inget konstigt anser jag om de anser att det är just obehagligt. Många gånger förstår vi inte ens varför eller vad som tex inträffat..det räcker med att hästen upplevt något slags obehag under färd för att krångla vid lastning tyvärr..

Jag brukar säga att när man tar till linor så är det ofta den gången som går bra, sen får man börja om igen för det brukar ofta bli värre och värre sedan man använt lina..Ett fåtal kan skrämmas genom den tekniken också och därigenom sluta ..men är fortfarande då inte tillfreds vid situationen och vissa börjar krångla under färd i stället.

Så även för mig, efter att jag tvingades ta lina så totalvägrade min totalt som annars gick att övertyga efter ca 30 min som ovan åkare.
Jag började totalt om från början och lasttränade varje dag i säkert 2 månader och till en början kanske bara "hälsa" på transporten i 1 min typ..och jag började öva in teknik i vattenspiltan inne i stallet faktiskt..funkar ju också med annat trångt utrymme tex.
Jag körde mycket på toleransträning samt avdramatisering mest och utökade tiden som hästen "tvingades" umgås med transporten. Vi kunde gå fram och tillbaka på rampen osv..och som mest lasttränade vi faktiskt bara på rampen genom ett steg fram ett bak ganska länge för att sedan börja utöka kraven för att slutligen kunna gå på helt. Step by step tycker jag funkar utmärkt vid lastträning.
Jag tycker inte det är någon mening med att varken stänga eller köra förns hästen är hellugn kring situationen och kan gå in utan att kasta sig ut eller gå ut före kommando.

En longerpiska tex är superbra att ha för att parera rumpan med (läs pekpinne!) och förstärka signaler för antingen bakåt eller framåt. Det är a och o att man lär sig flytta hästen så att man kan få fokus in/mot transporten. Att köra med klickerträning funkar också utmärkt vid lastträning

Senast ändrad:

Om man gör rätt med linor dvs inte drar i huvudet så är det inte negativt.
fösning.

däremot om man försöker vinscha eller slå in den.

Inte enbart riktat till dig, jag bara "lånade" din mening :)
Men det här har jag funderat på. Lite då och då hör jag någon säga så om sin inte helt lättlastade häst. Att den är inte rädd eller så, utan vill bara inte.
Då undrar jag naturligtvis, varför har den inte lust?
Hästar gör ju inte saker för att jävlas, de tänker inte på det sättet. Det måste ju vara något som gör att hästen inte vill in, annat än "den har bara inte lust". Eller?
Alltså inte nödvändigtvis att den är rädd för att gå in i transporten eller tycker att det är obehagligt att åka, det kan ju vara tusen andra saker också som inte direkt har med själva åkandet att göra, men nog måste det bero på något annat än att hästen "inte har lust"?
Jag kan förstå det.

Kan ju bara svara för mig själv. Det kanske inte var rätt det jag gjorde, det kanske fanns andra sätt också. Men det fungerade bra för mig och min häst.

Jag är dock helt säker på att just denna hästen verkligen inte var rädd. Efter tio år tillsammans förstod jag iallafall en del av hur han fungerade :p

Vi var ute och åkte transport ett par gånger i veckan, stor rymlig och stabil transport. Han stod som ett ljus, brukar plocka lite med höet och var rätt nöjd därinne. Gick 95% av gångerna direkt in.
Ibland hände det att han inte gick på direkt och då tog jag fram linan så gick han nio av tio gånger in med linan slak.
Han var som sagt rätt hård i skallen, tog över om han fick möjlighet. Jag tror att just lastning var en sådan grej där han tidigare kunnat göra lite som han velat och kanske var det därför han ibland testade?
Fick han möjlighet att backa två cm tog han fasta på det direkt och kastade sig bakåt = farlig häst. Då tyckte jag det var bättre att ge honom ett val, stå still eller gå in.

Han hade överlag lite sådana där ryck för sig där han bara fick för sig att en annan sak var mycket bättre än det vi människor tyckte...
Ex galopperade på grusväg mellan två åkrar, så kunde han kvickt som attan bara kasta sig ut på ena åkern. Travade lugnt på en skogsväg, han såg en stig som ledde hem och kastade sig ner, ja det var ju lunchtid och dags för lunchhö... Otroligt kvick i bakbenen, vilket var bra vid hoppning men inte vid sådana tillfällen... :p
Han hade sådana olater, visst försvann de mer och mer ju mer vi tränade men helt "säker" blev han aldrig. Men jag lärde mig känna igen den millisekund där han drar ihop sig innan han kastar sig åt något håll så oftast kunde jag korrigera innan det hände, eller hålla i mig för kung och fosterland så jag kunde korrigera direkt efteråt.

En speciell häst men som jag älskade över allt annat (RIP). Saknar honom så det gör ont ..

Senast ändrad:

Det kanske funkar på vissa, men en hel del hästar känner sig tvingade/flyr undan och tar det hela ännu mer negativt nästa gång man lastar då det hela blir en tvingande situation i alla fall.
Speciellt om hästen tex är sen tidigare rädd om baken.

Hur som anser jag inte att en häst som trivs med situationen ska behöva lastas med hjälpmedel.

För att ni inte ska tro att jag tvingar in mina rädda djur i transporten.

Mitt sto tyckte det var lite läskigt att åka transport, hon gick oftast på direkt men hade ju om hon fått välja stannat kvar i hagen.
Ville gärna lukta och känna på rampen en stund innan hon gick in helt. Hon ville ha transporten helt för sig själv så det bästa var om hon fick gå in själv, först. Henne transporterade jag dock inte lika ofta så vi hade ju lite kvar att träna på.

Så om det var en bestämd lastning som gällde med valacken var det en försiktig och uppmuntrande lastning med stoet. Båda fick belöning när de stod inne på plats.

Med nuvarande häst har jag inte behövt åka så mycket transport med. Han går lätt in i transporten, men sen blir han väldigt stressad när han står där inne. Skrapar med framhov, biter på grimskaft, trampar runt. Väldigt orolig :(
Har provat att åka extremt sakta, sällskap, bakluckan uppe och nere, kort uppbunden, långt uppbunden. Åka brett. Hö att tugga på..

Något tips på hur jag kan få honom att känna ett lugn i transporten?
I övrigt en väldigt stressad själ, kommer direkt från travet. Kallblod. Har funderat över om han relaterar transport med tävling och därför stressar upp sig.

Det kanske funkar på vissa, men en hel del hästar känner sig tvingade/flyr undan och tar det hela ännu mer negativt nästa gång man lastar då det hela blir en tvingande situation i alla fall.
Speciellt om hästen tex är sen tidigare rädd om baken.

Hur som anser jag inte att en häst som trivs med situationen ska behöva lastas med hjälpmedel.

Om det inte funkar med linor har man i 99% av fallen inte haft vana linförare eller som oftast dragit i huvudet

Så upplever jag det inte för de som tagit det negativt och man har inte dragit i huvudet
eller varit våldsam öht utan mycket lugnt, metodiskt och försiktigt, men det har på dessa funkat just den gången och sen blir hästen än mer svårlastad pga mer upplevt trauma/tvång och detta är det jag sett samband i mellan i flertalet fall hästar som blivit värre efter att man linat. Därav att jag säger att kommer man till linor är det bara utför.

Anser du att det är normalt/att en häst lastas godkänt om den måste lastas med linor?
Jag anser att man har problem..

Men jag håller med dig, vet man inte vad man gör ska man definitivt inte använda sig av tvingande medel som tex linor..vill hästarna slå sig fria gör dem det oavsett vad vi använder så det gäller att ingen skadas eller trasslar in sig.

Senast ändrad:

Jag vidhåller- om man gjort det rätt behöver man sedan bara plocka fram en lina.

det du beskriver händer om man slår hästen eller är för försiktig med linorna.
Man ska vara bestämd o vara stark. Om de som håller i linorna inte kan sin sak kan jag mkt väl förstå.

du anser att pisk är bra.
nej då får man en häst som tänker bakåt. Även om du så bara petar på den.

att "träna" i 2 mån. är inget som jag skulle pyssla med. har aldrig haft problem med lastning då jag alltid tränat eftersom jag åker ensam.

Hästar förstår att de ska någonstans sedan de åkt. en del åker bara till klinik o andra till tävlingar. Därför lönar det sig sällan att tro att bara för att hästen är lugn i ett stillastående släp så är allt löst. Gissa varför en del hästar blir oroliga så fort man stannar vid ett rödljus. De tror att de är framme.
sålänge du kör är det oftast lugnt.
lasta, åk o rid/ kör o hästen fattar rutinen

Tänkte precis starta en egen liknande tråd men så hittade jag denna som är ny så lånar lite..

Min unghäst har aldrig tidigare haft problem att vare sig gå in, stå still en längre stund i transporten eller åka. Stått som ett ljus hela tiden. Tills nu. Han har aldrig varit med om något otäckt i transportsammanhang, det har aldrig varit dramatiskt och vi har heller inte åkt till några "läskiga" ställen. Förut hade han alltid en kompis som han åkte tillsammans med och jag tror det var därför det gick så bra. Men nu finns det ingen kompis att åka med.
Han går in i transporten lugnt och sansat med hjälp av pekpinne men han VÄGRAR att stå kvar där inne. Han går in och sen går direkt ut, han bryr sig inte om ifall det finns mat där inne eller inte han vill inte vara kvar.
Jag har tränat mycket från marken med honom annars och jag kan be honom om i princip vad som helst utan att han ifrågasätter, förutom när det kommer till att stå inne i transporten. Detta har som sagt aldrig varit ett problem förut men nu kan vi inte längre åka iväg.

Några tips? Jag har aldrig gjort lastning till ett stressmoment utan det har fått tagit tid, inget skrikande eller några elaka metoder, bara lugnt och sansat allting. Vad är det som gör att han inte vill stå kvar i transporten?
Han har heller inga problem att annars gå ifrån sina stallkompisar, han kan lätt stå själv inne i stallet en längre stund både uppbunden och i boxen och inga problem att gå ifrån stallet utan sällskap. Ska jag helt enkelt finna mig i att han inte vill åka själv??

Jag anser fortfarande att en lina, hur den än må användas är ett tvångsmedel för att få in hästen i transporten - vad är den annars?
Och vaddå "kan sin sak" när det handlar om att hantera en lina, varför inte träna hästen i stället till att kunna knata på egen hand och acceptera transporten? Vanligast tycker jag snarare är att folk ger upp lastningsproblematik för lätt..

Jag tror på positiv förstärkning bla och därigenom övertyga hästarna att transporter inte är livsfarliga eller enbart förknippas med ångest och obehag, man måste lära dem detta, eller lära dem acceptera situationen. För att lyckas med detta måste man oftast dessutom göra transport och åkning som en naturlig del i vardagen(livet) där man gör det till en vana..det räcker inte att transportträna eller åka typ 1 gång per år om man har transportproblem och tro att det därigenom ska vara lugnt..man skjuter bara problemet framför sig..alt står och svär i 3 timmar åt brunte som vägrar gå på vilket jag sett ett flertal gånger att jag inte ens kan räkna längre..ännu värre är idén om att "lastträna" bruntesomaldrigåkertransport dagen före man ska åka som bara förvärrat problemet och resulterat i att lastningen dagen efter gavs upp efter 6 timmar..

Jag har aldrig varit med om att man slagit in hästen utan just använt linan bakom/blockerat vägen bakåt och därmed tvingat hästen framåt, precis som det är..
Jag tycker inte att man normalt sett ska behöva vara flera personer för att lasta en häst och därmed att hantera lina, häst och transport ensam ser jag som en omöjlighet på ett säkerhetsmässigt plan (visa mig gärna motsatsen) om man har lastningsproblem.

Kan man använda pisken/den förlängda armen på rätt sätt och kan läsa hästar och använda den rätt, med rätt timing så förstår jag inte hur hästen ska börja tänka bakåt såvida man inte kommunicerar just "bakåt"..då blir det än mer back to basics för då har man ju kommunikationsproblematik med i bilden också.
Ingen har hittills gjort det för mig i alla fall bara för att jag använder den som vägvisare eller parerar hästen dit jag inte når med min kropp.
Jag tror inte på att tvinga, rycka eller slita..för den styrkan har vi inte gentemot en häst om det så vill..vill dem fly är det bara att göra det och vi kan aldrig motsätta oss.

Har man grova lastproblem så får det ta den tid det tar.
Stress och tvångsmetoder tenderar oftare att enbart bli kortsiktiga lösningar, om inte fruktansvärt ojuste mot hästarna som inte fått bli ordentligt trygga. Trygga hästar i lastningssammanhang/åka transport är ju = lugna hästar..som knatar på utan att blinka

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 939
Senast: Tennessee
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 978
Hästhantering Har haft någon tidigare lastnings-tråd men har lite andra funderingar nu. Har haft min kuse i snart 4år, lasttränat flitigt men mest...
2
Svar
24
· Visningar
2 809
Senast: Snubbelfot
·
Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka...
2
Svar
22
· Visningar
7 236
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2