Häst med neurologisk sjukdom?

Magiana

Trådstartare
En väns häst är inlagd på djursjukhus efter att den plötsligt insjuknat. Veterinärerna har inte hittat något fel än men de misstänker att det är något neurologiskt. Jag har aldrig hört talas om/reflekterat över att hästar kan ha neurologiska sjukdomar och är nog dåligt insatt över hur det funkar på humansidan.

Finns det några namn på neurologiska sjukdomar på häst? Det står inte ett ord om det i "Håll hästen frisk". Kan en häst botas från sådant eller kan den leva med det? Eller är avlivning enda utvägen?

Sv: Häst med neurologisk sjukdom?

Min ena häst hade neurologiska symtom, jag misstänker att det var en hjärnhinneinflammation beroende på virus (hästen blev så småningom frisk av sig själv). Fick aldrig någon säker diagnos.

Sv: Häst med neurologisk sjukdom?

Jag googlade på dem men den här hästen har nog något annat. Jag har ju inte hela symptombilden klar för mig (eftersom jag bara träffar ägaren ca en gång i veckan och all info har jag fått från henne via FB), men sjukdomen kom plötsligt, i hagen. Hela hästen skakar och är spänd. Verkar helskumt.

Liknande trådar

Hästvård Häromveckan var jag med om nåt som skakade om mig rätt ordentligt. Brukar ta in mina hästar en stund på dagen för att gå igenom dom, ge...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: Piraja
·
Kropp & Själ Hej allihop, Jag hittade detta forum när jag googlade om håranalys. Jag är inte så insatt i hästar, jag är dock djuraktivist så jag...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
21 309
Senast: Amha
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 896
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 863
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025