häst med muskelproblem

Sv: häst med muskelproblem

vi hade en med muskelproblem, efter flera återfall och många besök hos equieterapeuten rådde hon oss att sluta med ensliage. och peppar salt så har det varit bra i över ett år nu

Hästen har stått på hösilage tidigare och varit bra samt stått på hö och varit dålig så där tror jag inte denna hästs problem ligger.

Men en fråga: Skulle te räcka med att "inplastat hö" var dåligt eller räknade ET det som hö med?

Är den utredd av Vet?

Fodertillskott hjälper inte om den är så pass.

Vila o behandling.

Är inne på axels linje. Är det verkligen fodret som är problemet och inte en skada i t.ex. rygg? Leder?

Det är det vi inte vet. Hästen blev till en början bättre med behandlingarna (magnet, laser, massage och kotknackare) Men nu blir den inte det längre utan sämmre.

I lederna är den frisk. DET har vet undersökt, sprutats och friskförklarat.
Men för övrigt så skulle jag inte tro att den ör vidare undersökt då den tidigare blivit bra från dessa problem.

OM jag nu skulle få ägaren att fodra med olja.

Hur mycket kan jag ge den per utfodring?
JAg har tidigare utfodrat en 450 kg häst med 2,5 dl 2 gånger/dag. Är det för mycket?

KÄnnslan är att ägaren skulle ta hästen till vet om ändrad kost ger resultat till mina påståenden om muskelsjukdom.
Bättre borde den väl bli av ändrad kost om det är en muskelsjukdom?

En VETERINÄR kanske skulle kolla upp just rygg o länd. På klinik då givetvis.

Då jag har en ponny som haft problem med det mesta så säger min erfarenhet (som inte alls behöver stämma överens med din häst dock) att hästen bör utredas på klinik. Magnesium är bra mot stress o spända muskler, oljan är bra för pälsen, bra för hullet eller om du behöver mer energi i foderstaten. Muskel sjukdom är nog ganska ovanligt, däremot felaktig foderstat, felaktig ridning o övrig hantering, tex stress däremot kan ofta ge spända muskler, sk slagg produkter i musklerna.

Min blev tex mkt bättre efter lång vila på bete, nytt mkt lugnare stall, och slapp tävlings o tränings stressen, men framför allt genom att den tidigare ägaren var enormt noggran om hur han skulle ridas för att må bra o ej gå och spänna sig eller stressa upp sig.

Fast innan detta så är han utredd OCH BEHANDLAD av veterinär och sedan ET.

Nu har det gått ett tag.

Jag la om foderstaten i ägarens ovetskap så att den fick lusern och olja. Kom dock underfull med att oljan inte behövdes utan gav enbart lusern och hästen blev bättre!
Men.... hästen åt till en början hyffsat. Inte nu mer. Nu äter han inte lusernet alls. Varken strå eller pellets.
Allt eftersom han slutade äta så strödde vi på lite havre och trotts det har han inte blivit sämmre.

I och med att hästen inte fått i sig den mängd lusern jag räknade ut att den behövde så har han givetvis gått ner lite i vikt.

Så vad är näst bäst att ge en häst med muskelproblem?
Hippo alfa och olja?
eller ska jag helt enkelt gå tillbaka till pluss grön som den fick innan men skippa havren och endast ge olja?

Eftersom att han behöver endel protein med fortfarande så är det ett proteinfoder med minst del spannmål i som jag då letar efter eller?

Tipps??

Jag antar att du har någon form av avtal som berättigar dig att bestämma över utfodringen i ägarens ställe?

Annars är det väl bäst att börja med en veterinärutredning som kan fastställa OM det är ett muskelproblem och om det i så fall kan vara utfodringsrelaterat.

Eftersom att hästen står under våran träning så är svaret:ja.

Som tidigare nämts så har ägaren lite egna ideér. BLa ska man inte fodra med annat än havre och hö för "naturmännsikan" har sakt det. Även att olja är väldigt dåligt att ge samt att pullverna är ett "måste".
Även en vet utredning kan jag inte styra mej till.

Jag har en travare som inte tål stärkelse alls. Vägrar äta lucern. Köpte hem ett dyrt specialfoder för hästar med denna typ av problem-vägrade äta det med. Äter inget med olja på... Provade Krafft Protein trots att det innehåller lite stärkelse - åt hon inte heller. Har tidigare ätit allt jag fodrat med god aptit.

Soja funkar, vetekli, linfrökaka-/pellets. Solrosfrön är också proteinrika och brukar vara smakliga. JAg vet dock inte hur det är med stärkelse i dessa.

Ärligt talat låter det som hästen haft en långdragen korsförlamning, har sett det på tränande travhäst. Ingen rolig historia. I bästa välmening gav de ett verkligt värdelöst och dyrt muslifoder som var helt kajko i näringsbalansen och gav hästen mer stärkelse än den kunde hantera.

Har ni tagit ett blodprov för att se muskelstatus?

Vad jag vet så är inte hästen utredd av vet överhuvud taget utan bara av naturbehandlande och ägaren är inte intresserad av annat heller.

Därför försöker jag göra så bra av saken som möjlig.

HUr är det med stärkelse i soja och vetekli. Någon som vet?
Hippo alfa?

Jag har faktist skippat naturmedelen ett tag nu, även dett autan ägarens vetskap.
Det har ju som sakt blivit bättre men kan ej säga om det är pga mindre stärkelse eller pga naturmedelen.

Hästen får redan tillräckligt med selen så tokosel ger endast ett överskott.

Det här verkar oseriöst.
Du ska väl ha en kommunikation med hästägaren:confused:

Om den har problem så tar man sig inte hand om att träna den, utan säger att den är välkommen tillbaka när den är frisk.
eller säger till att den är i behov av Vet. vård.

Vilket är helt fel eftersom du då spär på hästägarnas tro om att naturlmedlen gjorde så hästen blev bra. För hästens skull så måste du tala om för ägarna ändringarna du gör, klarar du inte det eller de absolut inte vill ändra och prova annan väg så lämna tillbaka hästen.

Liknande trådar

Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 638
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 538
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 780
Senast: Dornes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?