Häst med "läppstift"...?

Sparrisen123

Trådstartare
När jag var yngre hörde jag ibland uttrycket "läppstift", då syftat på en häst med skum på läpparna. Alltså att den "dreglade" lite, och att det skulle vara något positivt.
Jag har inte tänkt så mycket på det, men häromdagen när jag provade ett annat bett på en av hästarna jag rider fick jag direkt tanken på det där "läppstiftet" när jag satt av och såg att hon hade vitt skum på läpparna. Det brukar hon inte ha annars. Betyder det något? Vad? Att hästen trivs eller att den inte trivs?
Dagen efter såg jag samma sak på en häst jag longerade, alltså lite tjockt skum på läpparna bara. Jag har inte funderat så mycket på det förr, men nu blir jag lite nyfiken. Är skummet något "bevis" på något?

Sv: Häst med "läppstift"...?

Har hört att den skummar när den suger tag i bettet och det kan ju bero på att den t.ex är lösgjord, koncentrerad etc.

När min häst är tillfreds och gillar bettet o ridningen får han ett tjockt "läppstiftsskum", när han meckar med bettet eller inte är lösgjord dreglar han skum, det blir mycket mer rinnigt? Så jag ser det som skillnad beroende på vilket med honom, men hästar är olika med.

Jag tycker att läppstift är positivtr OM hästen känns avspänd och tillfreds i övrigt.
Massa skum och dreggel ser jag bara som negativt eftersom det är tydliga signaler om att hästen inte sväljer och då är ngt galet.

En av våra tränare har iaf sagt att när hästen blir lösgjord så slappnar den av i området kring spottkörtlarna, som då stimuleras till att producera lite extra saliv. Men jag tror inte att tanken var att det ska rinna och dregla, utan typ just lite läppstift.

Jag har lärt mig att där bettet sitter finns en reflex som utlöses vid kontakt med slemhinnan som gör att hästen tuggar för att föra maten mot molarerna. Detta kan bidra till att det bildas ett läppstift. Om det sedan börjar hänga saliv och vara mycket skummigt runt munnen är det ett tecken på (precis som bison skrev) att hästen inte kan/hinner svälja ordentligt.

Sen har ju olika bett olika smak också. Min skummar massor av sina bett med sweet iron i, men inte med sina vanliga bett.

En av hästarna i stallet börjar DREGGLA, inte skumma DIREKT tränset är på i stallgången. Det verkligen droppar och rinner. Upplever han SPÄND och han sväljer inte. Alltså negativt skum.

Min häst får ett vitt skumm runt läpparna när han rids på tredelat applemouth, men inte på de vanliga i metall. Tycker han verkar trivas bättre på applemouth. Så jag ser det som positivt. Han är alltid avslappnad och lugn.

En annan häst i stallet får ett "läppstift" men han kan det droppa mkt av när han är taggad och arbetar i trav/galopp för han har såå mkt energi och stressar upp sig själv (han blir ex svettig av en skrittur ibland, och av en ordentlig ridtur ser det ut som att han duschat, medan min häst kan det ibland inte synas något alls på när vi gjort samma saker)

Senast ändrad:

Massa skum och dreggel ser jag bara som negativt eftersom det är tydliga signaler om att hästen inte sväljer och då är ngt galet.

Samma här. Det sitter en körtel vid ganaschen typ. Och jag har lärt mig att om jag drar i hop hästen (så som man oftast ser inom dressyrvärlden) så kläms den, hästen kan inte svälja och är full med skum!
Så i mina ögon är för mycket skum också negativt.

När min häst är tillfreds och gillar bettet o ridningen får han ett tjockt "läppstiftsskum", när han meckar med bettet eller inte är lösgjord dreglar han skum, det blir mycket mer rinnigt? Så jag ser det som skillnad beroende på vilket med honom, men hästar är olika med.

Generellt förklarat: när hästen är avslappnad och harmonisk utsöndrar den mera äggviteämne i sin saliv, då blir saliven vitt skum.
om hästen dreglar icke vitt skum eller dreglar massor, finns en relation till att den kan ha spottkörtlarna i ganaschen för hoptryckta och får svårt att svälja den saliv den sväljer normalt hela tiden. Kan tex bero pga tex bettets inverkan i sig, ryttarens inverkan på bettet, allmän spänning eller pga tandproblem osv - finns många möjligheter.

vitt skum i form av läppstift är positivt . extremt skummande så att det rinner/stänker osv är det inte, i någon form.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 913
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar