Häst med lång rygg

Sv: Häst med lång rygg

Söt häst:)

men inte är den så himla lång i ryggen:confused:

Hade en Herkulesmärr förr, där det rymdes en hel familj på ryggen;)

Den hade dock inga problem av det o hoppade bättre än de flesta- kunde skjuta ifrån bättre(nådde bra över breda hinder)- även om den inte hoppade explosivt.

Rörde sig oxå väldigt trevligt o gick MSV B som 7åring.

Söt häst:)

men inte är den så himla lång i ryggen:confused:

Hade en Herkulesmärr förr, där det rymdes en hel familj på ryggen;)

Den hade dock inga problem av det o hoppade bättre än de flesta- kunde skjuta ifrån bättre(nådde bra över breda hinder)- även om den inte hoppade explosivt.

Rörde sig oxå väldigt trevligt o gick MSV B som 7åring.

Tack! :)
Den sammanlagda mängden häst är stor; ryggen är lång, korset är långt och bogen ligger ganska bra = täckes-strlk 165, till en mkh på 171 cm. Men hon har faktiskt ännu längre ben i förhållande till båldjup, så det ser inte konstigt ut på håll, tack och lov. Hur som helst blir det mycket häst att rida. ;)

Tycker att den är proportionerlig:bow:
Dock lite toppig alt. överbyggd:confused:

Vad har de sagt på ext. bedömning?

Mkt att rida:D min är mer än en dm längre o högre:rofl:

hur gammal o stam?

Tycker att den är proportionerlig:bow:
Dock lite toppig alt. överbyggd:confused:

Vad har de sagt på ext. bedömning?

Mkt att rida:D min är mer än en dm längre o högre:rofl:

hur gammal o stam?

Jag ska vidarebefordra berömmet till henne! :D
Nog snarare toppig, hon är högre fram men står i nedförsbacke. Tyvärr missade hon 3-årstestet pga sjukdom, och nu även kvaliteten, men vi får komma igen vid stamboksföring någon dag!

Hon är fyra år och efter trakehnerhingsten Schwadroneur. Hon är oerhört välbalanserad och rörlig, även om hon är lite tjurig också! :D

Schwad...... avis:o Kul för dig.

den blir nog himla fin:love:

Har du fött upp den själv?

nu hamnar vi på gnägg:angel:

Schwad...... avis:o Kul för dig.

den blir nog himla fin:love:

Har du fött upp den själv?

nu hamnar vi på gnägg:angel:

Har ej fött upp henne själv, förhoppningsvis blir det häst av henne en vacker dag. Ska följa mitt lilla schema nu över vintern och se hur det går! Jag lägger upp en film när vi har tränat cantring ett tag, så får ni bedöma hur vi utvecklat oss, om det går åt rätt håll. :)

Ge henne tid. Rida mycket på rakt spår och övergångar övergångar övergångar. Skritt, trav, skritt, trav, trav, skritt osv.

Klättra både uppåt och nedför.

Vid longering brukar jag lägga ut en el två bommar, ger oerhörd effekt!

Sen som många säger, hoppträning! Mitt stora elände är aldrig så lösgjord som när hon hoppat lite.

Dessutom så är hon sån att det tar tid för henne. Hon är en sån häst som antagligen skulle behöva ridas två gånger/dag.

När de andras hästar börjar vara fördigarbetade, det är då hennes kropp börjar komma igång och man kan börja arbeta med henne.

Det är en av anledningarna till att jag tog hem henne från Tyskland, hon passade inte in i systemet. Det går inte bara sätta sig upp och kräva optimal form från steg 1...

Det känns bra att du säger det, att det FÅR ta tid. Det är lätt att bli otålig. Hoppträning är en mycket bra idé, jag har insett att jag har tänkt för mycket dressyr tidigare. Dessutom verkar hon tycka att det är roligt! (och matte också)

Ja.. det tar tid. Nu är jag ingen duktig ryttare och det tar en massa j_la tid. Jag vet om det - så väl - men ibland blir jag frustrerad och vill att det skulle gå liiite fortare. Men man har ju skaffat den häst man har.. lixom :o

Så det är ju som Cyllene skrev - jätteviktigt att man låter det ta den tid det tar!!

Jag har lite av samma problem med min 3-åring och försöker nu stärka hennes överlinje så mkt som möjligt från backen. Klättrar med många halter och igångsättningar både uppför och nerför, har även börjat rygga henne några steg i uppförsbacke. Är oxå mkt ute i skogen och kliver i oländig terräng. Har även introducerat cavaletti som ju går variera med många olika svårighetsgrader.

Roligt att få se din häst, fin! Om jag inte har helt fel så har jag under en kort period haft hand om hennes halvsyster e. D-Day.

Lycka till med träningen!

Noa

Senast ändrad:

Hästen var totalt kiropraktiskt "lossad" (p.g.a. snedheter efter ett otal omkullspringningar och dyl) och kunde knappt trava själv efter "lossningen".
Uppbyggnaden tog nästan 4 mån men de två första månaderna ledde jag varannan dag inspänt i små backar, varannandag red hon honom ca 10 minuter med spö på varje sida för lättare inramning. Sedan tog jag över mer och mer av ridningen men ledde honom fortfarande varannan dag.
Vi fick fantastiska resultat! Hans snedheter med medföljande felmuskling etc. var helt befästa när han kom till mig och jag hade aldrig kunnat rida till detta. Hästen formligen älskade kiropraktorn och fick en total nystart där allt föll på plats. Jag är fortfarande tacksam för den hjälp jag fick!

Jag håller med råden om bra fart i galoppen, det är viktigt att hon rids i ett sådant tempo att det blir lätt och naturligt att sätta in under sig. Du får börja samla upp mer när musklerna finns där, hon är ju dock så ung än så det finns gott om tid för muskeluppbyggning.
Jag misstänker för övrigt också en infektion på ditt fina sto, det hade varit bra att få kolla det nu så att hon slipper ha det över vintern.

Senast ändrad:

Sen som många säger, hoppträning! Mitt stora elände är aldrig så lösgjord som när hon hoppat lite.

Dessutom så är hon sån att det tar tid för henne. Hon är en sån häst som antagligen skulle behöva ridas två gånger/dag.

När de andras hästar börjar vara fördigarbetade, det är då hennes kropp börjar komma igång och man kan börja arbeta med henne.

Det är en av anledningarna till att jag tog hem henne från Tyskland, hon passade inte in i systemet. Det går inte bara sätta sig upp och kräva optimal form från steg 1...

Håller med om hoppningen!
Mina hästar är alltid super fina dagen efter min syster hopptränat dom.

Sara-Ida: Rid henne ordentligt rund och massor framåt, så att hon verkligen tar tag i bettet och bjuder (utan att hamna i framvikt).

Hej igen,

Jattefin hast du har!:love:

Ta vara pa henne, hon kommer att bli en kanonhast. Men bara 4 ar?? Oj da skulle du ta det forsiktigt med ridning over huvud taget... Hoppning kan nog tyvarr ge mer skada an nytta pa lang sikt, samma med uppsutten trav och galopp, speciellt i friskare tempo dar det ar svarare, speciellt med en sa pass stor hast med lite lang rygg, att "hinna med" att hitta sina bakhovar och att boja i bakknana tillrackligt for att orka bara upp sig sjalv, och darmed har latt att falla pa bogarna.

En sa pass stor hast dessutom med en lang fin overlinje, vaxer fortfarande sa mycket vid bara 4 ars alder. Kanske inte pa hojden, men det hander mycket i ligament och framfor allt brosk som inte hunnits forbenats, det ar sa latt sa latt att du far problem inom nagra ar om du inte ger henne tid att vaxa nu.

De hastar jag varit med och ridit in som varit sa pass stora, har vi tomkort massor, pa sin hojd suttit pa vid 4 ars alder och borjat grundrida pa lang tygel vid 5 eller 6.

Lycka till med henne, hon ar verkligen fin:bow:

Hej igen,

Jattefin hast du har!:love:

Ta vara pa henne, hon kommer att bli en kanonhast. Men bara 4 ar?? Oj da skulle du ta det forsiktigt med ridning over huvud taget... Hoppning kan nog tyvarr ge mer skada an nytta pa lang sikt, samma med uppsutten trav och galopp, speciellt i friskare tempo dar det ar svarare, speciellt med en sa pass stor hast med lite lang rygg, att "hinna med" att hitta sina bakhovar och att boja i bakknana tillrackligt for att orka bara upp sig sjalv, och darmed har latt att falla pa bogarna.

Oj, tack! :o :love:
Jag ska vara försikig med henne, hittills har hon bara åkt fram och tillbaka på betäckningar, känns det som :(. Hon hamnar dock aldrig på bogarna, det är mer så att framdelen lyfter på något sätt när hon rör sig i trav och galopp. Jag ska lägga upp en video när jag får tid, hon kan som sagt var röra sig riktigt bra emellanåt!

Hej igen,

Hoppning kan nog tyvarr ge mer skada an nytta pa lang sikt, samma med uppsutten trav och galopp, speciellt i friskare tempo dar det ar svarare, speciellt med en sa pass stor hast med lite lang rygg, att "hinna med" att hitta sina bakhovar och att boja i bakknana tillrackligt for att orka bara upp sig sjalv, och darmed har latt att falla pa bogarna.

Där håller jag inte med (fast jag köper helt resten av ditt inlägg!)! Just unga hästar med mycket gång behöver få gå ordentligt framåt för att orka komma under sig, speciellt i galoppen. I för "lusigt" tempo riskerar man hellre (enligt mig) att den hamnar på bogarna då den ännu inte orkar sätta sig och arbeta rätt utan att få lite hjälp av farten.
Jag upplever också att den unga hästen stärks av att bli riden ordentligt framåt (denna häst var tydligen också åt det "lata" hållet om jag uppfattat det rätt) både i skog och mark och på bana. Passen bör vara korta och intensiva.
Först när musklerna och den mentala och psykiska mognaden börjar komma kan man försiktigt börja be den arbeta med mer samling.

Just!
en häst som inte får lära sig från början att använda o stärka sina bakben kommer ej heller att kunna samla sig.

Just!
en häst som inte får lära sig från början att använda o stärka sina bakben kommer ej heller att kunna samla sig.

Jag tror du och Sar har rätt. Hur som helst så försöker jag rida fram så mycket det går, hon har svårt att röra sig när det går för långsamt.

Där håller jag inte med (fast jag köper helt resten av ditt inlägg!)! Just unga hästar med mycket gång behöver få gå ordentligt framåt för att orka komma under sig, speciellt i galoppen. I för "lusigt" tempo riskerar man hellre (enligt mig) att den hamnar på bogarna då den ännu inte orkar sätta sig och arbeta rätt utan att få lite hjälp av farten.
Jag upplever också att den unga hästen stärks av att bli riden ordentligt framåt (denna häst var tydligen också åt det "lata" hållet om jag uppfattat det rätt) både i skog och mark och på bana. Passen bör vara korta och intensiva.

Hmmm ja, jag har ju inte sett hasten.. Det ar mer mina generella erfarenheter av stora hastar, men naturligtvis finns det undantag.

Den vag jag fatt lara mig att ga till att framfor allt fa en stark och hallbar hast, ar att minska tempo och lara in skolor tidigt for att jamna ut olikheter i sidorna och fa hasten att "upptacka" och "bli intresserad av" sina bakhovar. Om man rider for friskt framat sa ar det latt att hasten vill halla sina bakknan raka och inte slappna av och tungt satta ner bakhovarna i marken. Det tar tid, men jag har upptackt att man tjanar pa det i langden.

"Latheten" kommer ocksa ofta med att stora hastar inte har riktig koll pa sig sjalva, och att det hander mycket i kroppen. Men igen, det ar bara generella erfarenheter fran min sida, och jag kanner ju inte alls den har hasten.

Jag vet ocksa att det finns manga ideer, och manga vagar att ga, och jag vet ju inget om TS (eller dina) erfarenheter och TS (eller din) bakgrund sa det funkar sakert ocksa.

Först när musklerna och den mentala och psykiska mognaden börjar komma kan man försiktigt börja be den arbeta med mer samling.

For mig ar en hast utan samling en hast som ar for mycket pa bogarna, eftersom det ar bojningen i bakknana som ger styrka att bara upp framdelen, och graden av bojning i bakknana har att gora med graden av samling.. Det ar darfor jag efterstravar ett langsammare tempo och bojning i bakknana fran forsta borjan.

Men TS sa ju ocksa att hasten har latt for att lyfta framdelen, sa... det kommer sakert att ga bra.

Lycka till igen da;)

Hmmm ja, jag har ju inte sett hasten.. Det ar mer mina generella erfarenheter av stora hastar, men naturligtvis finns det undantag.

Den vag jag fatt lara mig att ga till att framfor allt fa en stark och hallbar hast, ar att minska tempo och lara in skolor tidigt for att jamna ut olikheter i sidorna och fa hasten att "upptacka" och "bli intresserad av" sina bakhovar. Om man rider for friskt framat sa ar det latt att hasten vill halla sina bakknan raka och inte slappna av och tungt satta ner bakhovarna i marken. Det tar tid, men jag har upptackt att man tjanar pa det i langden.

"Latheten" kommer ocksa ofta med att stora hastar inte har riktig koll pa sig sjalva, och att det hander mycket i kroppen. Men igen, det ar bara generella erfarenheter fran min sida, och jag kanner ju inte alls den har hasten.

Jag vet ocksa att det finns manga ideer, och manga vagar att ga, och jag vet ju inget om TS (eller dina) erfarenheter och TS (eller din) bakgrund sa det funkar sakert ocksa.

Det låter enligt mig som mer akademisk inriktad ridning med dämpat (under-)tempo. Det är naturligtvis också en väg att gå men inget jag rekommenderar för en stor unghäst. Den behöver lära sig tänka frmåt och kliva på, just det lite friskare tempot gör det lättare för hästen att kliva under,sig, få plats och orka böja sina bakben.

For mig ar en hast utan samling en hast som ar for mycket pa bogarna, eftersom det ar bojningen i bakknana som ger styrka att bara upp framdelen, och graden av bojning i bakknana har att gora med graden av samling.. Det ar darfor jag efterstravar ett langsammare tempo och bojning i bakknana fran forsta borjan.

Men TS sa ju ocksa att hasten har latt for att lyfta framdelen, sa... det kommer sakert att ga bra.

Lycka till igen da;)

Citat:
Ursprungligen postat av Sar
Först när musklerna och den mentala och psykiska mognaden börjar komma kan man försiktigt börja be den arbeta med mer samling. Slut citat

Bara för att hästen rids fram i ett friskt tempo så är den inte utan samling (vanlig missuppfattning spec. från akademiskt håll). Tempot hjälper hästen att komma under sig långt mer än vad den skulle ha orkat i ett undertempo. Långsamt stärks hästen och man kan gradvis gå över till ett mer samlat tempo som kräver ännu mer muskelstyrka för att hästen ska orka. Den stora fördelen anser jag vara att hästen har kvar sin framåtbjudning vilket gynnar arbetsviljan och gör det lättare att växla mellan olika tempon.

Vi är säkert rätt överens egentligen (speciellt om målet) men har lite olika vägar dit!;)

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 381
Senast: mily
·
Kropp & Själ Skulle behöva lite tips… Runt år 2000-2001 kanske så blev jag sparkad i ländryggen i en fotbollsmatch, oprovocerat. Jag ramlade framåt...
2
Svar
22
· Visningar
2 373
Senast: illusion
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 933
Ridning Hej! Jag hittar inget inlägg här som beskriver mitt ”problem” så jag tänkte göra ett eget då jag gärna vill ha hjälp. Jag sköter just nu...
2
Svar
27
· Visningar
2 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024