Häst med lång rygg

S

Sara-Ida

Mitt ungsto (f. 03) har en lång rygg och är ganska otränad för tillfället, efter att ha skadat sig och varit på betäckningar. Det gör att hon har svårt att ta upp vikt bak och trampa under sig. Är det någon som har några bra tips på övningar som hjälper, gärna sådana som kan göras under uteritt i naturen? Finns det bra övningar jag kan göra från marken (longering eller tömkörning) som kan hjälpa till att stärka ryggmuskulaturen och få henne att söka sig mer neråt?

Tacksam för tips! :bow:

Sv: Häst med lång rygg

naturbackar offroad på lång tygel

gärna där det är så att hon får lufta fötterna över stock och sten, viktigt att hon får sträcka så långt fram hon vill med näsan.

Det finns både tömkörnings och longeringsövningar som har samma effekt, men de är jättsvåra att lära ut på nätet då de bygger så mycket på timing

annars får ju cavaletti dem att söka framåt nedåt och komma igång bak - även här viktigt fri huvudställning

galopp öht med fri hållning - löshoppning är ju skitbra, man behöver inte hoppa högt, själva "bascule" är ju det vi vill ha i Dressyr.

Gör hellre galoppcavaletti om den vill gå för fort och spänd, en liten uppgift att ta sig an

naturbackar offroad på lång tygel

gärna där det är så att hon får lufta fötterna över stock och sten, viktigt att hon får sträcka så långt fram hon vill med näsan.

Det finns både tömkörnings och longeringsövningar som har samma effekt, men de är jättsvåra att lära ut på nätet då de bygger så mycket på timing

annars får ju cavaletti dem att söka framåt nedåt och komma igång bak - även här viktigt fri huvudställning

galopp öht med fri hållning - löshoppning är ju skitbra, man behöver inte hoppa högt, själva "bascule" är ju det vi vill ha i Dressyr.

Gör hellre galoppcavaletti om den vill gå för fort och spänd, en liten uppgift att ta sig an

Tack för tipsen! :bow::bow: Hon är snarare lat än het, så allt man kan göra ute i naturen är bra för att öka bjudningen. Vad menar du med "fri" huvudställning? Lång tygel, öppen form?

lång tygel, de balanserar ju med halsen och man måste låta dem göra det för att rätt muskler skall arbeta, superlätt kontakt, och du följer med i huvudrörelserna, halsen skall ju ut och näsan fram - så - så lång tygel den vill ha

bra träning också för ryttaren, att bli följsam i handen

Att söka sig fram på stigar och även gå på "rensade" kalhyggen på lång tygel i skritt (lätt sits) är stärkande. Backträning både för hand och uppsuttet, När jag skulle träna upp min förra häst som hade knackats loss totalt av kotknackare fick jag tipset av min dåvarande arbetsgivare (f.d. OS-ryttare) att leda honom i skritt med inspänning på ena sidan och långt grimskaft satt genom bettring till gjorden i små lutande backar. Gjorde underverk för att stärka upp honom!

Jag läste i en annan tråd att hon gick tom. Beklagar.:cry:

Att söka sig fram på stigar och även gå på "rensade" kalhyggen på lång tygel i skritt (lätt sits) är stärkande. Backträning både för hand och uppsuttet, När jag skulle träna upp min förra häst som hade knackats loss totalt av kotknackare fick jag tipset av min dåvarande arbetsgivare (f.d. OS-ryttare) att leda honom i skritt med inspänning på ena sidan och långt grimskaft satt genom bettring till gjorden i små lutande backar. Gjorde underverk för att stärka upp honom!

Jag läste i en annan tråd att hon gick tom. Beklagar.:cry:

Tack, vilket spännande tips! Det var något nytt. Hur ofta gjorde du det innan du märkte resultat?

Ja, det är sorgligt att hon gick tom. Man undrar ju om det är något fel på hästen... :cry: Varför ska det vara så svårt? Ska ta ett baktprov nu och kolla om hon fortfarande har infektionsproblem.

Putt putt!

Ni andra med hästar med långa/svaga ryggar, hur har ni gjort för att träna upp era?

Klättra, klättrar en del "för hand" (så jag också får motion samt pålle får vila från klumpen på ryggen)

Löshoppar (har skaffat en hoppande medis nu, så nu blir det mer uppsuttet)

Ut i skog och mark

Noga med formen - låg och rund

Massage!!

..åsså lagom med vila så musklerna får återhämta sig

Noga med formen - låg och rund

Tack för råden. Just det där med formen är haken - det är oerhört svårt att få henne dithän och peta in bakbenen. Hon går helst i en öppen form och söker sig inte gärna nedåt... Jag misstänker att jag måste börja lösgöra henne utan ryttare först och bygga upp henne lite innan det lyckas.

Det gjorde inte min heller förut... han söker sig inte så väldans lågt nu heller i början av ett pass.

Jag fick börja med ledande tygeltag för att "visa vägen" nedåt. Eftergift och beröm för minsta antydan. Min behövde jag driva på en hel del för att få med mig bakbenen - fortfarande får jag rida mycket övergångar, och galopparbete gör susen för baken och att få med mig den.

För vissa tränare fick jag jobba i friskare tempo, dock inte överilat, men för att snurra igång det hela... Tror det är viktigare att du får igång baksnurran så kommer den lägre formen efter det!?

Så iaf har jag jobbat med min långtradare - finns säkert mer kunnigt folk här som kan ge dig bättre råd.

Senast ändrad:

Tror det är viktigare att du får igång baksnurran så kommer den lägre formen efter det!?

Så iaf har jag jobbat med min långtradare - finns säkert mer kunnigt folk här som kan ge dig bättre råd.

Jo precis, det tror jag också. Nu är hon som sagt lat på ridbanan, men pigg och framåt ute i skogen, så det är kanske lättare att galoppera henne på någon äng där hon känner sig mer motiverad. Med mer kondis hoppas jag på bättre bjudning på ridbanan också. I galoppen blir hon rund och fin utan att jag behöver driva särskilt mycket.

Hennes "lathet" kommer troligen av hennes langa rygg=jobbigt for henne att arbeta.

Jag skulle forsoka rida i ett langsamt langsamt tempo, for att fa henne att verkligen hinna med sig sjalv och fa tid att kanna efter var hon har sina bakben.

Rida pa langa tyglar och forsoka fa henne att upptacka sina bakben. Hon ar troligen lite olika i sidorna ocksa? Om hon skjuter ut bogen pa vanstersidan, samt tar ett kortare steg med hoger bak, eller har hoger bakkna rakare an vanster, speciellt i svangar och sa, sa skulle jag forsoka tanka lite vanster oppna teknik. Inte en fullt ut avancerad oppna, bara en antydan, lagga volter at vanster och aven hoger, men halla henne utatstalld at hoger. Att gora det i skog och mark ar suverant.Kanske du behover planare mark for oppna teknik, men volter ar suverant att gora runt trad och buskar.

Jag skulle var forsiktig med hogre gangarter som trav och speciellt galopp, innan hon hittat sina bakben. Overgangar skritt-trav-skritt ar bra liksom halt-skritt-halt och senare halt-trav-halt.

Och framfor allt: Ge henne tid att utvecklas.

De har ovningarna kommer sakert att fa henne att soka sig framat-nedat ocksa, och darmed starka rygg och bakdel.

Att tomkora pa samma satt pa lang tom ar ocksa jattebra, utan inspanning eller andra konstigheter.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Mitt gamla sto (tyvärr insomnad sedan en månad efter ett lååångt liv tillsammans med mig :cry::cry:) hade extremt lång rygg med rakt kors o dåligt vinklade bakben. Hon hade mkt motor men blev väldigt lätt spänd o hade svårt att sätta under sig. Jag arbetade henne nästan enbart för hand i början o har sedan under hela hennes liv använt mig mkt av longering o tömkörning, alltid inspänd för att hon skulle arbeta i rätt form o balansera upp sig.

Med henne har det funkat bäst att som utgångsläge rida i ett ganska friskt tempo med bibehållen takt, då fick hon med sig bakbenen o började slappna av, riden i en lång o låg form. Därefter har jag kunnat "plockat upp" formen o bakbenen har fortsatt att jobba. Vi har använt mkt övergångar, ryggningar har varit bra träning också eftersom hon använde bakdelen på ett utmärkt sätt då. Mkt arbete har vi gjort i galopp eftersom hon då lättare slappnade av.

Jag har också ridit mkt ute, även då i lång o låg form med "tryck" i bakbenen, vi har klättrat en hel del vilket hon tyckte var skoj. Dessutom har hon fått hoppa. Kort sagt. varierad träning med fokus på att aktivera bakdelen o få avslappning o styrka.

Med henne har det funkat bäst att som utgångsläge rida i ett ganska friskt tempo med bibehållen takt, då fick hon med sig bakbenen o började slappna av, riden i en lång o låg form. Därefter har jag kunnat "plockat upp" formen o bakbenen har fortsatt att jobba. Vi har använt mkt övergångar, ryggningar har varit bra träning också eftersom hon använde bakdelen på ett utmärkt sätt då. Mkt arbete har vi gjort i galopp eftersom hon då lättare slappnade av.

Jag har också ridit mkt ute, även då i lång o låg form med "tryck" i bakbenen, vi har klättrat en hel del vilket hon tyckte var skoj. Dessutom har hon fått hoppa. Kort sagt. varierad träning med fokus på att aktivera bakdelen o få avslappning o styrka.

Ok, bra råd! Min häst är lång, men inte extremt lång, och har också dåliga bakbensvinklar. Däremot har hon ett sluttande kors och rörligt bäcken som hjälper henne ganska mycket. Problemet är dels hennes exteriör, dels att hon rör sig stort (särskilt bak) och då inte orkar med sin egen kropp riktigt. Det krävs så mycket energi för att hon ska orka röra på sig.

Arbeta för hand i skritt i rund form. Både på volt och sidvärtes på volt och på rakt spår också förstås. Kan man alltid göra ianna man sitter upp om man vill. Jag gör det också på min treåring ibland och tycker att hon arbetar mycket bättre samt får bättre gångarter.

Jag hade en häst förrut med längre, sänkt rygg. Vi klättrade och klättrade och klättrade så mycket att jag numera hatar att klättra just för att jag gjort det så mycket. Men vilket resultat, han var i riktigt fint skick efter det.

Sen mycket uteridning och främst i galopp, se till att få upp ett bra tempo så hästen bara matar på framåt så kommer bakdelen automatiskt med och ryggen upp, huvudet är mindre viktigt i det sammanhanget.

Cavaletti och gymnastikhoppning är inte fy skam heller, men det kan man ju vänta med tills hästen är lite mer igång än jag uppfattade det att din var.

Min var extremt lång i ryggen och sänkt som sagt, ingen fördelaktigt extriör, sen hade han svårt att lägga på sig ordentligt så det var en rejäl foderstat på honom med fri tillgång på hö, lusern m.m.

När man kommer till mer rid-ridning är det bara sitta och nöta på övergångar av alla de slag; skritt-galopp-skritt-galopp-skritt-trav-halt-galopp o.s.v. på alla vis man kan komma på.
9 galoppsprång-skritt-9galoppsprång-skritt-8 galoppsprång-skritt och sen färre och färre galoppsprång och slutligen 1 galoppsprång höger- skritt - 1 galoppsprång vänster - skritt.

Hoppas det inte blev för rörigt, det fungerade väldigt br på min.

Lite mer hopphästridning bygger upp den.
Bra tempo i galoppen, klättring o även gymnastikhoppning.

Den byggs då upp för framtiden.

Lite mer hopphästridning bygger upp den.
Bra tempo i galoppen, klättring o även gymnastikhoppning.

Den byggs då upp för framtiden.

Tack, då har jag tänkt rätt. Har redan börjat med cantring ute i skogen och har ökat på havren lite, det gjorde susen! Nog var hon rund och låg alltid - studsade fram med nosen mellan frambenen en lång stund :cool:

När man kommer till mer rid-ridning är det bara sitta och nöta på övergångar av alla de slag; skritt-galopp-skritt-galopp-skritt-trav-halt-galopp o.s.v. på alla vis man kan komma på.
9 galoppsprång-skritt-9galoppsprång-skritt-8 galoppsprång-skritt och sen färre och färre galoppsprång och slutligen 1 galoppsprång höger- skritt - 1 galoppsprång vänster - skritt.

Hoppas det inte blev för rörigt, det fungerade väldigt br på min.

Tack för alla råd! :bow::bow: Precis sådant som underlättar träningen. Har satt samman ett litet schema till damen med klättring, övergångar, cantring och löshoppning, i början 4 dagar i veckan.

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 381
Senast: mily
·
Kropp & Själ Skulle behöva lite tips… Runt år 2000-2001 kanske så blev jag sparkad i ländryggen i en fotbollsmatch, oprovocerat. Jag ramlade framåt...
2
Svar
22
· Visningar
2 373
Senast: illusion
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 933
Ridning Hej! Jag hittar inget inlägg här som beskriver mitt ”problem” så jag tänkte göra ett eget då jag gärna vill ha hjälp. Jag sköter just nu...
2
Svar
27
· Visningar
2 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024