Häst med knäledsinflamation springer! (har boxvila/vila i liten hage)

Puera

Trådstartare
Jag har ett fullblod som är 8 år gammalt. Han har fått knäledsinflamation i höger bakknä. Han sk ah boxvila eller vila i liten hage i 3 veckor + promenad 2 gånger dagligen 10-20 min.
Jag har inte velat ha honom på boxvila då han väver så hade honom i en sjukhage. Hagen är kanske större än vad den ska vara men han ska ju inte fastna i den så vi valde det.
Jag har märkt att han bockar och galopperar när han släpps ut och efter jag gått med honom. Vissa gånger är det bara någon sekund andra flera minuter.

Så nu till frågan, hur farligt är det att han springer och bockar? Kommer han att bli frisk...? Vet inte vad jag ska göra......:confused:

Sv: Häst med knäledsinflamation springer! (har boxvila/vila i liten hage)

Det är klart att det inte är bra att han röjer omkring för då får ju inte skadan läka i lugn och ro. Har du någon annan häst som går nära boxhagen så att det inte är därför han springer? Kanske vore det bättre med en mindre hage? En boxhage bör vara av trä, ev. med en eltråd högst upp men det bör inte vara trådar enbart just pga risken att hästen fastnar.
Kanske är det ändå bättre att han står på box än att han röjer omkring trots vävningen? Kanske kan du ge honom lugnande? Men allt det kan säkert veterinären svara bättre på. Hen har ju sett hästen och vet hur illa det är att han röjer så.

Det där med boxvila/liten hage är alltid svårt! :(

- Hur ofta får han mat under dagen? Ett sätt att hålla hästen sysselsatt o nöjd är att de får mat många gånger om dagen. Men det funkar givetvis inte för alla.

- Testa att minska hagen, kanske det kan begränsa honom. 2-3 boxstorlekar på en vilohage har min veterinär sagt.

- Testa att ha honom i större hage. Kanske han är lugnare då? Brukar han ränna runt i hage vanligtvis? För att hästen inte ska springa iväg i glädjerus, gå med hästen runt staketet först, o ge slutligen lite hö. Om det inte känns bra, så ska du givetvis inte släppa ut i större hage.

- Finns det någon häst som kan vara sällskap? Det kan också göra hästen lugn, förutsatt att det är en kompis som går ihop bra med hästen.

Det du behöver komma fram till är vilket alternativ som passar bäst för din häst, för en så optimal läkning som möjligt så ska hästen inte springa omkring.

I somras behandlades min kallblodstravare o han kunde inte stå på box, han sparkade som en galning och var inte nöjd. Han fick då gå i en liten hage (typ 20x20 m) men det gick inte heller.. Slutade med att han fick gå i sin stora hage ändå, envisa häst. :p Inte optimalt förstås, men det alternativet där han var som lugnast.
De senaste två vändorna med behandling har han faktiskt stått på box 3 veckor, då verkade det passa herrn. Han fick då hö 5 ggr om dagen och dagliga skrittpromenader. Det funkade bra och han var lugn.

Hoppas du hittar en bra lösning för din häst! Lycka till!

Risken att hästen drar upp skadan och aldrig läker ut är överhängande om inte konvalcensen sköts ordentligt. Om hästen inte kan skötas ordentligt är det heller inte meningsfullt att behandla.

Kan hästen inte hålla sig lugn ute, får det bli boxvila. Tråkigt, men oundvikligt. Att låta den springa som en tok i stor eller liten hage gör saken värre och känns inte rätt mot hästen.

Diskutera med veterinären hur du bäst ska lösa situationen.

Tack för era svar!

Jag ska försöka lösa det. Vi ska prata med en veterinär idag också

Svårt... Hade i höstas samma problem men med en som har senskador. Han röjde i sjukhagen och även inne i boxen så den släppte jag till slut ut. Absolut inte optimalt och det kommer ta längre tid att läka, men det var ohållbart att han bockade och stegrade i boxen, var ju rädd att han skulle lyckas sparka igenom väggarna och fastna...

Jag skulle nog i ditt fall prova om det funkar med en kompis i lagom "liten" hage med rätt underlag.

Alltid lika trist att det inte går att prata med djuren... :crazy:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 802
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 012
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 844
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 211

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka