Häst med karprygg

mirage

Trådstartare
Vad vet ni om karprygg?

Funderar på att köpa en häst som har karprygg. På hästen i fråga uppstod detta fenomen vid ca 2 års ålder, ET tillkallades och nu är ryggen i princip spikrak från kors till manke (kanske liten upphöjning vid korset). Röntgad ua vid 3 års ålder, hästen är nu 5 år. Inga protester vid ridning, supersnäll i all hantering. Noterade lite ömhet i rumpmusklerna och kanske en smula i ryggen när jag provred/klämde och kände på hästen. Hästen är omusklad i överlinjen. Kollats igenom av ET ua en gång/år efter avslutad karpryggsbehandling (SI-leden antar jag att det handlade om).

Mitt mål är att kunna tävla L-MSV dressyr och hoppträna lite. Dåligt köp? Vad bör man kolla upp hos veterinär vid besiktningen? Bakknän?

Mvh Linda

Sv: Häst med karprygg

Vet någon hur man ser att hästen är frisk? Försvinner karpryggen då? Jag tycker att det är himla knepigt det här med karprygg... :/

Kan inget om karprygg men det kommer ju bli mäkta svårt att hitta en vettigt sittande sadel. Så där kan det ju uppstå vidare problem.

Jag hade nog undvikit det köpet. Eftersom hästen är så omusklad i överlinjen också, eller är den inte i full gång?

Min foderhäst har SI-ledsproblem - karprygg och kissingspines.
Han har jättesvårt att muskla sig i ryggen, har nu fått hjälp av en duktig fysioterapeut och veterinär men vi vet inte ännu hur han kommer hålla. Som fjordtokan säger, det är även svårt att hitta en passande sadel.

Vår ponny hade karprygg när den köptes, men det försvann, när han satte muskler..han var omusklad innan. Nu vet ju inte jag i vilken grad din hästs karprygg är..det kan ju hända, att det inte går att göra nåt åt..är ingen expert på exteriör..Vår kanske såg karpryggig ut pga det omusklade tillståndet och dåligt hull..numer har han inte tillstymmelse till detta, utan har två runda fina muskler vid ryggraden..

Travare har inte helt sällan karprygg. Jag har lyckats muskla upp flera ryggar och rumpor (ofta med lite koll av ET med jämna mellanrum.) Flera av hästarna har blivit bättre och bättre trots att de tom tävlat regelbundet. (Själva travet i hög fart kan ju motverka effekten lite...)

Vad jag menar är att det borde inte vara några problem för hästen eftersom du har möjlighet att ge den det den behöver träningsmässigt. Klarar man det på en travare där man har så mycket motverkande träning borde det inte vara några problem på en ridhäst.

Jag skulle satsa mycket på smidighet -klättring, galopp, skogsklivande, stretching mm vid sidan av det du annars vill göra. Mycket "bära sig själv"-tänk. Många hästar som har ryggproblem är heta eller hårda i munnen och blir ännu stelare och sämre allt eftersom, en ond cirkel. De tar mer och mer stöd fram för att komma undan bak. I skogen kan de inte fuska med benen heller utan måste kliva och man kan "lura" dem till att glömma bort gammalt rörelsemönster.

Allt går att lösa. :)

varför köpa en häst med synliga problem när det finns så många på marknaden som är friska? Jag skulle inte ha ¨vågat chansa. Tänk OM den inte håller för den ridning du vill utföra? Skulle hellre köpa en häst som ser och verkar helt friskDu har ju rätt höga ambitioner så varför börja med en häst som är "sjuk/svag/skadad"?

Tack för svaren!

Hästen känns jättefin att rida, röntgenplåtarna har jag inte sett men är enligt veterinär ua (vad nu det betyder, har inte pratat med vet själv) och hästen är omusklad för att den inte gått så mycket skulle jag tippa på, rids ca 3-4 dagar/v. Verkade ha problem med nåt (SI kanske, ska fråga mer utförligt idag) eftersom ET fick fixa men nu är det bra så ET rutinkollar bara 1 ggr/år numera.

Jag har inte letat häst så länge, kollat ca 2 månader nu, men den här hästen fastnade jag faktiskt för. Fin, snäll och rör sig bra. :)

Angående passande sadel, ägaren har hittat en sadel som i dagsläget verkar sitta bra. Hästen är ju smal och ryggraden (tornutskotten) sticker upp, som de kan göra på en omusklad häst. Ryggen är inte direkt böjd uppåt nu utan snarare spikrak.

Gaaah, jag vet inte hur jag ska göra... Jag har alltid förespråkat att man ska köpa en fullt frisk häst, precis som föregående inlägg har jag tyckt att 'varför ska man köpa en häst med problem när det finns tusen som är friska?' men såklart skulle jag fastna för en som har eller har haft ett problem. :(

Någon som kan pma namn och nummer till en veterinär med bra koll på karprygg som man kan konsultera?

Är karprygg en defekt som alltid kommer att finnas (även om det kanske inte syns när hästen musklas mer i överlinjen) eller försvinner det om man rättar till problemet (om det inte är medfött)?

Ja karprygg kommer den alltid att ha men oftast har dessa hästar faktiskt starkare rygg än de med "normal" rygg.
Finns ju även en godkänd hingst som är karprygg och som är en av de bättre i sin årgång när det gäller dressyr.

Att hästen är besiktigad UA innebär utan anmärkning = frisk.

Om du gillar hästen och köper den så träna den någon månad varannan dag från marken, gå i backar, tömkör över bommar etc så att den får stärka sin tygg utan att behöva bära på dig.

Tack! Jag brukar träna en hel del från backen och det tänker jag fortsätta med. Den är ju inte så gammal heller, och inte så välmusklad som sagt så det är mycket markträning som är planen. :) Bra för matte att träna från backen också så att man kan få upp flåset lite och få bort en del onödigt bihang som man inte behöver belasta hästen med.

Känner mig fortfarande lite osäker men ska diskutera lite med ägaren idag när jag åker dit så får vi se vart det bär hän. Tack alla för svaren!

Hittade en bild på Hippson på den godkända hingsten Scharmör 1167. Som du ser har han en rätt ordentlig karprygg.

45855.jpg

och här en länk där han rids på unghästs-VM
http://www.youtube.com/watch?v=VM9jdJh9vTA

Jag har ett 8årigt halvblod med karprygg. Jag har aldrig märkt av det, inte vid ridning el någon form av arbete. Det är inget han lider av överhuvudtaget, enligt vet o kiropraktor. Just nu rider jag mest dressyr o ute i skogen, han är hur fin som helst att rida. Prata med vet grundligt.. Våga chansa, det gjorde jag.

Ja den såg ju riktigt fin ut. Jag ska nog lägga ett bud på hästen ändå. :) Tack!

Liljan14: Om ägaren går med på mitt bud jag lägger på hästen och den går igenom vet bes + ryggröntgen så är saken biff. Tack för svaret!

karprygg kan även komma utav bakknä problem, ont i magen, muskel spänningar i rygg/länd/kors så se upp att det inte föreligger ngt sådant. Bakknän är inte alltid så lätt att böja fram heller, så bara för att den är ua i böjprov så kan det ändå finnas problem tex i bknäna. Skulle nog ha bett en annan equiterapeut att gå igenom hästen innan du ev bestämmer dig för ett köp

Min gamla häst hade karprygg. Såg inte alls så kul ut när hon stod uppställd, men det var inget man märke av när man red henne. Hon utbildades upp till MSV och hade placering i princip i varenda start hon gjorde i LA. Längre än så kom vi inte för jag köpte henne när hon var ganska gammal och han inte utbilda henne längre. Men är hästen besiktigad och röntgad ua så skulle inte jag tveka om det var en häst jag verkligen tyckte om.
IMG_0021_edited.jpg

Liknande trådar

Trav Mamsen sålde en ett travarsto som vrit ridhäst sedan 4 års ålder & är idag 11 år. Den 10/8 kom hon hem efter 1 år borta hos fodervärd...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 438
Senast: BitterAss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar