Vad anser ni ? Såld häst som vet. bes

Sv: Vad anser ni ? Såld häst som vet. bes

Vad har ni avtalat om vad gäller besiktning? Har ni som säljare gett köparen någon reklamationsfrist eller har ni på annat sätt sagt att det är ok att reklamera sent?

I annat fall måste ju köparen visa på vilken grund ni skall återta hästen (köplagen gäller vid köp mellan privatpersoner eller mellan företag, konsumentköplagen om din mamma har företag och köparen är privatperson).

Så det är inte givet att ni är skyldiga att låta köpet gå tillbaks.

Däremot så skulle nog jag ha försökt ta tillbaks hästen för hästens egen skull. Men det förutsätter ju att man kan göra det.

Det är därför man ska hålla sig ifrån ridfolk:devil:

Personligen skulle jag som köpare aldrig bråka om en häst som är så billig i inköp, om den för övrigt fungerar i ridning och så.
Troligen är det så enkelt att det hänt något annat som gör att hon vill häva köpet. Och så hittade de det här... Smidigt...

Personligen skulle jag (som huvudsakligen är "ridfolk") ha besiktat hästen INNAN köp. Inte två veckor efter.

Men då har ju inte ni något ansvar. Det är ju upp till köparen att kontrollera att hästen är frisk, annars köper man ju den i befintligt skick.

Haken är den att man kan inte sälja en häst i befintligt skick...:cool:

Ridfolk är bra på att tvista när det gäller hästköp (oftast då för att ridhästar kostar massor med pengar, summor upp till 100 000 är inte ovanligt för en "medelmåttig häst")

En klausul i ett ridhästkontrakt säger att "säljaren svarar ej för fel som ej föreligger vid farans övergång, såvida han ej känt till eller borde känt till felet..."

Du säger att skadan kan ha kommit från att hästen gått omkull för en tid sedan - ett typiskt halmstrå att tvista om i ridhästvärlden....

Ta tillbaka hästen (för hästens egen skull) - någon eller något har fått köparen att ändra sig - låt det bero, det är för lite pengar att tjafsa om .

Haken är den att man kan inte sälja en häst i befintligt skick...:cool:

Ridfolk är bra på att tvista när det gäller hästköp (oftast då för att ridhästar kostar massor med pengar, summor upp till 100 000 är inte ovanligt för en "medelmåttig häst")

En klausul i ett ridhästkontrakt säger att "säljaren svarar ej för fel som ej föreligger vid farans övergång, såvida han ej känt till eller borde känt till felet..."

Du säger att skadan kan ha kommit från att hästen gått omkull för en tid sedan - ett typiskt halmstrå att tvista om i ridhästvärlden....

Ta tillbaka hästen (för hästens egen skull) - någon eller något har fått köparen att ändra sig - låt det bero, det är för lite pengar att tjafsa om .

I mina föräldrars värld så är det mkt pengar, och tyvärr har vi ingen boxplats till hästen... Hittade ett litet "kryphål" som är ovanligt att det funkar, på Deckermans sida. För i detta fallet har juh då fodervärden talat om för min mamma ( säljaren) hur hästens tillstånd & hälsa är, och då i gott skick. Min mamma har juh inte kännt till felet.

Kontraktet köparen skrev under kryssades det i : Ej prövotid och ej återköp. Det gäller inte alls då?

Just nu står läget stilla... Får se vad som händer under/efter helgen... :(

Vad har ni avtalat om vad gäller besiktning? Har ni som säljare gett köparen någon reklamationsfrist eller har ni på annat sätt sagt att det är ok att reklamera sent?

I annat fall måste ju köparen visa på vilken grund ni skall återta hästen (köplagen gäller vid köp mellan privatpersoner eller mellan företag, konsumentköplagen om din mamma har företag och köparen är privatperson).

Så det är inte givet att ni är skyldiga att låta köpet gå tillbaks.

Däremot så skulle nog jag ha försökt ta tillbaks hästen för hästens egen skull. Men det förutsätter ju att man kan göra det.

Nej ingen reklamationsfrist.. Enda att ägaren fick om denne ville vet bes hästen innan 1/9, eftersom hon inte hade gjort det innan. Mamma var ju som sagt ovetande om hästens tillstånd & litade helt på fodervärdens ord. Så som fodervärd verkar man kunna klara sig hur bra som helst efter återlämnadet av en häst, trots att man förstört den...:devil: Fodervärden tycker sig ha tagit hand om hästen till punkt & pricka fast det inte var hennes egen häst, detta reagerade jag på.. Min mamma ägade just denna häst privat, de andra står på företaget.

Håller tummarna för er att allt löser sig till det bästa.

Har själv sålt häst & hamnat i tvist (för många år sedan, så jag vet hur ni känner det...):cry:

10 000 är också mycket pengar, men i tvister gällande hästar är det tyvärr att betrakta som "småpengar"....
Det kostar mer att tvista än det smakar, så jag står fast vid mitt tidigare råd (för både er & hästens skull); hämta hem hästen, låt den vila till sig (åtgärdas) och försök igen.
Glöm den här köparen....

Lycka till!

alltså, är den nya ägaren så korkad att hon eller han inte vet bes. INNAN han/hon KÖPER hästen så får de ju skylla sig själva...

ni har inte längre något ansvar och att ni/din mamma erbjuder sig betala är ju ett bra tecken. Ni har gjort rätt.

När man handlar med levade djur skulle jag aldrig någonsin tänka tanken att "dom får skylla sig själva".

När man handlar med levade djur skulle jag aldrig någonsin tänka tanken att "dom får skylla sig själva".

Och jag håller helt med dig.

Ser det liksom från två håll..

Som köpare tänker jag att utredningen bli dyr med senare eventuella behandlingar. Så varför köpa en halt häst när det finns ohalta hästar att få tag på överallt? Som köpare, köper jag inte en massa krångel..helst.
3 graadig hälta oavsett är bara för mycket. Kan säljaren fixa till den och sedan leverera en frisk häst, ja då är det ok.

Som säljare finns det inte så mycket att fundera på.
Är köparen en "krångel-människa" som nu visar sig inte vill ha hästen så tar jag hem den igen..för hästens skull. Det ska inte behöva stå oönskad nånstans.
Och har jag inte plats/råd att behandla eller nåt sånt så avlivar jag den. Det är mitt ansvar som säljare att inte pracka på nåt som ingen vill ha.

Paragrafrytteri i detta fall förlorar nog en enda på..hästen.

AM

:bow: :bow: :bow: Precis som jag tänker också.
Det är bara hästen som blir lidande om den står hos någon som inte vill ha den för att den är halt. Ta hem hästen och sälj den till någon annan! Den kan väl om inte annat gå på bete någon månad till om ni inte har stallplats. Alternativt kan man väl hyra in den någonstans tills den är såld. Stallplats måste väl ändå gå att fixa på något sätt.

Och jag håller helt med dig.

Ser det liksom från två håll..

Som köpare tänker jag att utredningen bli dyr med senare eventuella behandlingar. Så varför köpa en halt häst när det finns ohalta hästar att få tag på överallt? Som köpare, köper jag inte en massa krångel..helst.
3 graadig hälta oavsett är bara för mycket. Kan säljaren fixa till den och sedan leverera en frisk häst, ja då är det ok.

Som säljare finns det inte så mycket att fundera på.
Är köparen en "krångel-människa" som nu visar sig inte vill ha hästen så tar jag hem den igen..för hästens skull. Det ska inte behöva stå oönskad nånstans.
har jag inte plats/råd att behandla eller nåt sånt så avlivar jag den. Det är mitt ansvar som säljare att inte pracka på nåt som ingen vill ha.Paragrafrytteri i detta fall förlorar nog en enda på..hästen.

AM

Prackat på köparen hästen har mamma inte gjort, hon var nöjd fram till vet. bes..

Har föreslagit avlivning men köparen tyckte det var för drastisk åtgärd, hon håller juh för promenad ridning säger hon själv ( vilket hon också köpte henne som, till sig & dottern)

Om man nu står som mamma, utan pengar att köpa hästen åter, vad händer då? Fogden?

:bow: :bow: :bow: Precis som jag tänker också.
Det är bara hästen som blir lidande om den står hos någon som inte vill ha den för att den är halt. Ta hem hästen och sälj den till någon annan! Den kan väl om inte annat gå på bete någon månad till om ni inte har stallplats. Alternativt kan man väl hyra in den någonstans tills den är såld. Stallplats måste väl ändå gå att fixa på något sätt.

Visst allt går, men ingen av oss har varken tid eller ork att hatta fram & tillbaka när vi har eget stall. Och ska hon gå ensam på bete?

Håller tummarna för er att allt löser sig till det bästa.

Har själv sålt häst & hamnat i tvist (för många år sedan, så jag vet hur ni känner det...):cry:

10 000 är också mycket pengar, men i tvister gällande hästar är det tyvärr att betrakta som "småpengar"....
Det kostar mer att tvista än det smakar, så jag står fast vid mitt tidigare råd (för både er & hästens skull); hämta hem hästen, låt den vila till sig (åtgärdas) och försök igen.
Glöm den här köparen....

Lycka till!

Tack, iaf en som förstår hur man känner det & inte kommer med "paragrafrytteri" om hur man ska vara bla bla bla... Ganska så less, och börjar bli matt i hela kropp & knopp ( trots att det inte är min häst, men jag är min mammas stöd & är den som har kunskapen om hästkroppen/behandlingar) :(

Hästen lär komma hem , om det nu löser sig...

Om dom vill häva köpet och din mamma nekar så kommer det ju göras upp i domstol.

Om dom vill häva köpet och din mamma nekar så kommer det ju göras upp i domstol.

hmm, nekar gör hon juh inte. Har bara inte pengarna just nu pang bom. i övrigt tycker jag att mamma varit ganska tillmötesgående hela tiden, jag har inte stött på nån sån säljare hittils.

Jag är minst lika noga vem jag köper/leasar av,som hur hästen är. Just för att undvika trubbel vid ev. problem. Tex. har jag fått säljaren att betala för en lösa benbitsoperation.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka