Vad anser ni ? Såld häst som vet. bes

Sv: Vad anser ni ? Såld häst som vet. bes

Om dom vill häva köpet och din mamma nekar så kommer det ju göras upp i domstol.

Nja...det beror ju förstås på om köparen väljer att gå till domstol med tvisten. En tvist om en häst som kostar 13000 kronor kan man inte få rättsskydd för på försäkringen vilket innebär att man som privatperson får betala cirka 1350 kronor (eller mer) per timme för advokatens arbete helt själv. För företag är det oftast dyrare. Betvivlar också att man skulle kunna få rättshjälp för denna typ av tvist.

Som köpare till hästen skulle jag med andra ord vara rätt tveksam till om jag ville gå till domstol av rent ekonomiska skäl. Tvisten avgörs visserligen som ett så kallat "småmål" eller "FT-mål" vilket innebär att tingsrätten tillämpar ett förenklat förfarande och det finns de som väljer att företräda sig själva - i så fall kostar det ju bara ansökningsavgiften om 450 kronor att få tvisten prövad. Det är dock rätt svårt att företräda sig själv och de flesta behöver åtminstone lite hjälp av ett ombud och då kostar det som sagt en hel del.

Så ett allmänt råd i den uppkomna situationen är att försöka att på något sätt hitta en lösning som fungerar för både köpare och säljare - även om båda parter förlorar lite på det så blir det ändå billigare än att låta tvisten gå till domstol.

Tack, för en annan syn utav det hela.

Köparna har ej riktat in sig på hältan, utan de är bara inne på en rygg undersökning & en sådan blir såklart inte billig.
Och de säger sig själva inte ha så bra hästkunskap.

Alla ska ha tack för sina åsikter, hästen ifråga kommer till 99% komma hem då hon såklart inte ska stå oönskad, det är en mkt go liten häst med bläs & vita strumpor på ca 1.50 i manke. Och efter självaste Indus dessutom :)

Ni kommer säkerligen få följa henne under sin kommande rehab period i min vård.

Tack igen!

Tack, för en annan syn utav det hela.

Köparna har ej riktat in sig på hältan, utan de är bara inne på en rygg undersökning & en sådan blir såklart inte billig.
Och de säger sig själva inte ha så bra hästkunskap.

Alla ska ha tack för sina åsikter, hästen ifråga kommer till 99% komma hem då hon såklart inte ska stå oönskad, det är en mkt go liten häst med bläs & vita strumpor på ca 1.50 i manke. Och efter självaste Indus dessutom :)

Ni kommer säkerligen få följa henne under sin kommande rehab period i min vård.

Tack igen!

Uppdatering:

Indiana Ri kommer återköpas & hämtas på fredag & direkt åka till Mälarkliniken kl 13.00 för undersökning utav oss.

Hoppas att det går bra och att de hittar något som är lätt att åtgärda!

Sedan hoppas jag att ni hittar ett underbart hem till henne också. Alla hästar förtjänar att älskas... det är i alla fall min uppfattning.

Hoppas att det går bra och att de hittar något som är lätt att åtgärda!

Sedan hoppas jag att ni hittar ett underbart hem till henne också. Alla hästar förtjänar att älskas... det är i alla fall min uppfattning.

Ja det hoppas jag också, är ganska övertygad om att det går lätt :) lägger in en bild på lilla söta ( även kallad Lillis)
Hos oss är hon mer än älskad, bara det att vi inte har någon "användning" för henne & mammas ork börjar tryta. Jag anser att ingen häst i vital ålder ska behöva gå å dra i hagen...

HPIM0345.jpg

Senast ändrad:

Uppdatering

Hämtade hästen kl 10:30 & åkte direkt till klinik där vi hade tid kl 13:00.

Initial hälta: VF 0 HF m
Lågt Böjprov: VF 1 HF 0
Högt böjprov: VF 0 HF 1
Longering VV: VF 0 HF 1
Longering HV: VF 0 HF 1

Båda Bak: ua.

Ngt spänd i ryggmuskulatur hö sida men visar ingen ömhet vid palpering.

Diagnos 1: lindrig artros i övre carpus hf.

Behandlad i mellan & övre carpus. rekommenderad massör / kiropraktor. ÅB om 3 veckor. Skritt fram till dess.

Veterinären bedömde att hon håller för det hon var såld som, promenadhäst.

hon va ju jätte söt :love: hoppas att de går bra för henn och att ni hittar en ny köare till henne om hon nu ska säljas :bump:

Tack! Hon är lika mjuk & go i själen som hon är söt! På kliniken togs hon för en ridponny, så när jag pratade om att hon " bara gjorde 4 starter på travet" såg både veterinär & några av de med ridhästar ut som frågetecken :) "Vaddå trav?" Jaa, sa jag å lyfte på manen. Alla tyckte hon var lika fin iaf, kul, för det har jag inte råkat ut för tidigare ibland "ridfolk".

jag gillar små travare, har en sådan själv ;) Alla som ser min kallblodstravare säger att han är så fin och så frågar dom om han är en welsh cob eller något liknande. Då säger jag att han är en kallblodstravare, men ingen tror de för han är så himla liten och smäcker av sig. :D Ibland har några även frågat om han är en ponny travare när jag har sagt att han är en gammal travare. :p

men ååååh, hon kan få flytta hem till mig!!! :love:

haha ja, hon kan dela din kudde om nätterna :)

Tog en promenad med henne idag, och vilken skillnad på helhets synen över hennes kropp! Spänningarna i ryggen har i princip släppt efter gårdagens behandling, ska ringa en kiropraktor på måndag iaf. Hon är inte helt nöjd med sin hagkompis shettisen ( med fång) & bara att gå i en liten hage när de andra roligare kompisarna går på det stooora gröna "betet"... dumma människor säger "Lillis" :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka