Häst med finnar?

Tagliabue

Trådstartare
Ja jag börjar fundera på om min passhäst kan ha fått finnar!? Är det ens möjligt på hästar?

Jag har tidigare pratat om samma häst, han fick knepiga utslag som kunde vara antingen värmeutslag eller rengskållsliknade saker. Han blev tvättad med ett medel och efter ett tag försvann dom. Utslagen blev mindre och syntes inte till slut, men nu har de kommit tillbaka ungefär 3 stycken utslag, den ena är rätt stor .. som en femma och dom andra två är mindre, 5 mm breda kanske. Han ömmar inte när man trycker på dom. Dock gick den större sönder, den sprack av sig själv och lite av håret föll av.

En dag stod jag och pillade lite på knölen och en skorpa lossnade, jag upptäckte att det var var där och de gick att trycka ut den. Kom att tänka på regnskållor ... innehåller dom var? Om inte, varför har de blivit var i dessa små och få knölar han har fått? Knölen som skorpan lossnade ifrån har fyllts upp lite igen.

Vad har ni för förslag på vad detta kan vara?

Sv: Häst med finnar?

Hej!
Var sitter knölarna någonstans? Jag har varit med rätt många ggr om att hästar har fått hårsäcksinflammationer på ryggen (i sadelläget); de ser ut som finnar ungefär och är fyllda med var. Det är lite olika hur mkt olika hästar reagerar på dem; en häst blev öm i hela ryggen och fick vila/longeras en vecka, medan andra har kunnat ridas som vanligt.

Jag bukar klämma ut varet och sedan tvätta med jodopax, sam vara noga med att utrustning och ev täcken är extra rena.

Det är iaf min första tanke :)

Dom sitter på sidan om buken, alltså ungefär där ett schabrak skulle ha legat. Han är ju travhäst och har ingen som helst utrustning som ligger där. Han har ju sele på sig men den sitter längre fram mot manken. De enda som kan ligga över där är ett täcke, men har svårt att tro att de skulle ligga och "skava" så att det blir ngn slags inflammation, då det är väldigt stort och pösigt på honom liksom.

Hur lång tid brukar de ta innan dom försvinner? Ska testa att tvätta rent och tvätta täckena hans nästa vecka :)

Hej igen!
Om det nu är samma sak vi har råkat ut för, brukar de försvinna rätt fort, beroende på hur stora (och djupa) de är, på någon-några dagar efter att man har klämt och tvättat dem. Men håller med om att det var ett konstigt ställe att få dem på. Har ingen aning om vad det annars skulle kunna vara. Det är ju inte direkt säsong för insektsbett... (Eller förresten:idea:, antar att du inte har ändrat något i foderstaten eller så som det skulle kunna bero på?)

Låter kanske inte som akne precis, snarare bakteriell follikulit, dvs en inlammation/infektion i hårsäckarna. Ganska ospecifikt. Prova att tvätta med klorhexidin. Om det återkommer bör man leta efter bakomliggande orsaker.

Det kan inte vara så att det är proteinutslag? Det är ganska vanligt att yngre hästar får sådana utslag... Min kompis häst fick sådana utslag, som var som tonårsfinnar... Kommer inte ihåg vad hon gjorde, men jag tror hon drog ner på proteinet i fodret och lät det vara så försvann det av sig självt! Lycka till=)

Han har ätit samma hö ett bra tag nu och jag har svårt att tro att det har något med höet att göra. Han äter Krafft sport och havre. Förut åt han enbart hö och sport men har börjat äta havre nu för ett tag sedan. Men problemen uppkom före han började äta havre så jag har svårt att tro att det har att göra med de också.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 055
Senast: Cactus
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 764
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar