Häst med eksem?

F

fenix

Jag ska eventuellt köpa ny häst och har hittat en som låter trevlig, förutom att den har eksem. Nu frågar jag er om det är något att tänka på att köpa överhuvud taget? Ni som har eksemhästar, har ni ångrat att ni köpte just den hästen? Är det mycket extrajobb?

Sv: Häst med eksem?

Det är ju trots allt en häst. Man får sköta om pälsen noggrant, o jag har själv en eksemhäst (shettis). Jag vårdar hans päls dagligen, så inte han ska klia sönder pälsen vilket han nästan slutat med.
Behandlar honom med Horsol mot man- och svanseksem, som jag tycker har funkat jättebra.

Du får köpa hästen med eksem, bara du är uppmärksam att hans päls behöver skötas om dagligen. Tänk bara på att låta hästen gå i skuggan så inte den får för mycket sol. Sen så beror det ju på vad för eksem hästen har.
Men som sagt, det är ju bara en häst. Eksem gör inte så mycket, bara man vårdar hästen o pälsen.
Lycka till!!

PS. Jag ångrar mej INTE för en sekund att jag skaffat mej en eksemhäst, han är en minikung som jag skämmer bort varje gång jag är där....Trots att jag har andra hästar där oxå :D

Jag har en eksemhäst och det är mkt extrajobb och extra pengar.. Har dock aldrig ångrat mig ang honom..han har så många bra sidor som väger upp det jobbiga..Det är ju nu under vår o sommarhalvåret som det blir krävande på tiden, arbetet o ekonomin samt att man lider med honom för att det är så jobbigt för honom. Han får tvättas ofta, smörjas in dagligen ,eksemtäcken som byts o tvättas, han får stå installad under nätterna när knottinvasionen är som värst osv
Så det är ju en övervägningsfråga, hur mycket man är villig att lägga ner i fråga om tid, arbete, pengar och oro, för mig är det värt det för han är en liten solstråle på alla andra sätt :love:

Jag svarar tvätom mot de ovanstående. Jag skulle "aldrig" (citationstecken för att visst finns det undantag till allt, men generellt så) köpa en eksem häst. Det är ofta ett väldigt passande, dyra salvor och tillskott, och ofta blir det värre med åren. Man vet dessutom inte hur bra/dålig hästen kommer att vara i den miljö som man själv kan erbjuda. Om man inte kan hålla det i schack, är det ett svårt lidande, och förutom djurskuddsaspekten, blir hästen ofta obrukbar under sommarhalvåret. Det finns massor av hästar till salu i världen.

Jag skulle inte heller köpa hästen. Om det inte är en häst som du känner sedan innan och hemskt gärna vill ha. Varför ska man köpa på sig en massa problem? Jag har ett russ med eksem, en gammal travare med hosta och min nya ponny som har haft lättare fång. Det är ett pyssel att få det att fungera även om man kan klara det.

Asså. Jag har inte ångrat att jag köpt min häst men det finns exem mat som kan hjälpa. Den har hjälpt min häst. Nu har han bara lite exem. Men om den har mycket exem blir det väldigt mkt extra jobb med att smörja. ;)

Personligen skulle jag titta på den miljö jag kan erbjuda hästen. Har du mycket skogsmarker eller beten med skugga? Eller är det vidsträckta åkrar utan träd?

Personligen skulle jag inte köpa en eksemhäst, eftersom våra hagar inte är så lämpliga för eksemhästar... men det är min åsikt.

Svårt val, men det beror nog mest på hur mkt eksem hästen har och var ni bor och har för klimat.
Min syster kömpte en häst som utvecklade eksem så tillvida att hon fick avlivas efter ett år. Hon blev tokig och var allergisk mot knott,mygg, klöver etc. Slutade med att hon kliade sig blodig och då fck hon avlivas.
Det är väldigt olika dock hur mkt hästen har och hur den reagerar.
Men tänk mkt noga efter före och ta reda på så mkt som möjligt.
Innan syrras häst fick avlivas kostade hon över 30 000 i vet. kostnader :crazy:

Har en häst med eksem,har aldrig ångrat mig att jag köpte honom. Hade jag däremot vetat att han hade eksem när jag köpte honom hade jag däremot tänkt över det mer än en gång. Det är en väldans massa pyssel och man lider med dom.

Det håller jag med om. Hade jag varit på jakt efter häst idag hade jag nog tänkt mig för mer än en gång innan jag tog en med eksem. Men jag skulle inte rata hästen om jag tyckte om den bara för eksemen..
Det man måste tänka på är ju att det kostar mycket och kräver mycket tid och omvårdnad. En hel del tid framför symaskinen med trasiga täcken :crazy:

hur mkt. extra jobb det blir beror ju på hur drabbad hästen är, men extra jobb är det.

jag skulle (med handen på hjärtat) aldrig köpa en häst jag vet har exem,
men jag har vid ett tillfälle tagit mig an en gammal häst som hade lindrig man/svans exem (kliade bort taglet och blev "korvig" men inte blodig) visste dock inte om just den "lilla" detaljen från början då jag tog henne mitt i vintern och dom "glömde" tala om det :angel:.

2 av dom föl jag köpt under årens lopp har fått/utvecklat exem hösten det år dom fyllt 2. den ena va på -90 talet och den andra fyllde 5 i år (henne har jag kvar). hade jag från början vetat att dom skulle få exem så hade jag inte köpt dom. jag vill igentligen inte ha det "besväret" som det faktiskt innebär med veterinär besök, täta bad och trasiga täcken osv.

fast å andra sidan så är det otroligt kärleksfulla hästar som betytt/betyder mkt. för mig ändå :laugh:

även exem hästarna behöver ju kärleksfulla bra hem ;) bara man vet vad man ger sig in på ;) det är väldigt mycket mer jobb och väldigt tidskrävande.

Hade jag vetat att vallacken hade grav eksem när jag köpte honom och hur mycket extra jobb och täcken jag gjort av med sedan köpet så vet jag faktiskt inte om jag någonsin köpt honom.Inte för hästens skull utan för just eksemet. Dessutom hade de som sålde honom nonchalerat hans eksem och endast penslat på spillolja. Så de första åren lusläste jag allt, köpte det mesta och slängde många täcken efter flera omgångar av sömnad och lagningar.
Men så hittade jag det bästa täcket för hans del och det bästa produkterna inom vård som passar perfekt. Idag ser han normal ut,kliar sig minimalt och är en glad pensionär. Men jag hade kollat upp hur pass mycket eksem hästen har.
Sen beror det mycket på hur omgivningarna är där hästen ska befinna sig.Mycket eller lite knott? Har han soleksem så krävs det ju täcke oavsett vart hästen ska befinna sig.
Mediciner för att bota eksem finns inte.Lindra kan man men aldrig (ännu) bota helt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 907
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V