Häst med cysta i bakknä ej operation

Hasttjejen15

Trådstartare
Nu är det så här att hästen visade dig ha en cysta i bakknä, hon är 9 år och den ska ha funnits där sen hon var 2 år.

Jag har valt att inte operera vilket veterinären inte heller tyckte utan vi tyckte triangelmärkning. Folksam ville att man skulle operera förstoch funkar inte det så då ska man triangelmärka. Nu är det så iallafall att operation + behandlingar efter skulle pågå under ca 1 års tid. Jag vill inte att hästen ska genom gå det då hon psykiskt inte skulle klara det samt att chanserna att hon skulle bli bra är små enligt veterinär.

Min stora fråga är vad ska jag använda hästen till?

Hon är lite speciell nästan lite fullblod i sig och har idéer. Det hindrar lite om jag skulle låna ut henne. Avlivning har jag funderat på..
Men tänker också vad gör ni med era hästar i samma situation?
Jag har fått bedömning att hon endast kan användas som sällskap eller promenadridning.

Är det en häst som trivs med att "göra ingenting"? Personligen hade jag nog funderat på att avliva utifrån hur du beskriver hästen. Jag hade inte opererat med allt vad det innebär bara för att ha den till sällskap.

Dels så vill man ju utesluta att hon faktiskt inte har ont när hon bara går i hagen. Men det är ju rätt lätt.

Det andra är ju vilken typ av hagar hon kommer gå i som kommer ge henne mentalstimulans och möjlighet att ha ett rikt hästliv. Är det inte STORA hagar av bra typ så hade jag avlivat. Hur ont det än gjort. :cry: :heart

Dels så vill man ju utesluta att hon faktiskt inte har ont när hon bara går i hagen. Men det är ju rätt lätt.

Det andra är ju vilken typ av hagar hon kommer gå i som kommer ge henne mentalstimulans och möjlighet att ha ett rikt hästliv. Är det inte STORA hagar av bra typ så hade jag avlivat. Hur ont det än gjort. :cry: :heart
En häst kan väl sannolikt ha ont utan att vara uppenbart halt. Speciellt skada som sitter högt uppe bak är inte alltid lätt att se när hästen går i hage. Hältan kan mycket väl bara visa sig när hästen rids på böjts spår men det säger ju inte att den periodvis även kan ha viss smärta även i hagen.

Jag har en häst som har en cysta i hovbenet, hon är också T-märkt. Jag har henne som sällskapshäst, hade jag haft tid hade jag promenadridit henne i skogen, vilket jag gör i perioder. Men mer än så gör hon inte.

Hon sköts såklart om med verkning, vaccinationer, borstning etc som vilken häst som helst. Jag tror hon hade uppskattat att ridas mer, men det är inte heller nån häst jag kan sätta vem som helst på och jag skulle aldrig låna ut henne.
Om jag någon dag, av någon anledning, inte skulle kunna ha henne så kommer hon att avlivas.

En häst kan väl sannolikt ha ont utan att vara uppenbart halt. Speciellt skada som sitter högt uppe bak är inte alltid lätt att se när hästen går i hage. Hältan kan mycket väl bara visa sig när hästen rids på böjts spår men det säger ju inte att den periodvis även kan ha viss smärta även i hagen.
Min erfarenhet är den att ger man hästen smärtstillande så märker man uppenbar skillnad på hästen även om den bara går i hagen. Därav att jag tycker det är lätt att ta reda på.
Säger veterinären att det är en urusel idé får man kanske lite på det. :)

Jag tycker i grunden att man ska gå på veterinärens uppfattning, dvs om vet säger att hästen sannolikt inte har ont så kan man grunda sitt ställningstagande på det. Problemet är väl att när hästen väl blivit 'haghäst' och bara går så är det lätt hänt att man inte märker en ev försämring förrän det har gått för långt. När vi tog bort en rund fin häst på 25 i somras som var lite allmänt knackig, men säker hade kunnat leva ett antal år till så uttryckte den som avlivade att han önskade att fler kunde besluta om avlivning av en gammal eller skadad häst medan hästen fortfarande är ok ....Han såg många fall där det fått gå för långt ...

Är det en häst som trivs med att "göra ingenting"? Personligen hade jag nog funderat på att avliva utifrån hur du beskriver hästen. Jag hade inte opererat med allt vad det innebär bara för att ha den till sällskap.

Hästen gillar att jobba, hon blir för rastlös och tokig i hagen annars. Därför kommer hon gå till promenadridning och avlivning när jag inte vill ha henne mer är min tanke.

Nu är det så här att hästen visade dig ha en cysta i bakknä, hon är 9 år och den ska ha funnits där sen hon var 2 år.

Jag har valt att inte operera vilket veterinären inte heller tyckte utan vi tyckte triangelmärkning. Folksam ville att man skulle operera förstoch funkar inte det så då ska man triangelmärka. Nu är det så iallafall att operation + behandlingar efter skulle pågå under ca 1 års tid. Jag vill inte att hästen ska genom gå det då hon psykiskt inte skulle klara det samt att chanserna att hon skulle bli bra är små enligt veterinär.

Hon är lite speciell nästan lite fullblod i sig och har idéer. Det hindrar lite om jag skulle låna ut henne. Avlivning har jag funderat på..
Jag har fått bedömning att hon endast kan användas som sällskap eller promenadridning.

Det finns ju hästar med cystor i bakknä som går utmärkt att rida på.
Men din verkar ligga nära led?
Den är väl inte öppen?

Cystans placering och storlek tycker jag avgör vad som går att göra med hästen.
Har en elev vars häst har en liten cysta tillräckligt långt från leden att man berömmer den som fullt ridbar om bara cystan inte öppnar sig. Han går msv och tränar på svårklassövningar.

Nu var det inte cysta min hade utan blev halt båda fram vid ridning men ingen reaktion vid vila.

Dumt nog tog jag föl på henne och sedan levde hon som mattes puss häst och uppfostrare till övriga hästar i många år.

jag hade en häst med cystor i båda bak knäna, jag valde att ta bort henne pga dålig prognos med op. Hon hade ont av att bara gå i hagen och tyckte inte de va värt att op+boxila o lång rehabilitering för att sen ändå bara kunna fungera som sällskap ev promenadridning. hon var en arab på 8 år.

jag hade en häst med cystor i båda bak knäna, jag valde att ta bort henne pga dålig prognos med op. Hon hade ont av att bara gå i hagen och tyckte inte de va värt att op+boxila o lång rehabilitering för att sen ändå bara kunna fungera som sällskap ev promenadridning. hon var en arab på 8 år.

Hur märkte du att hon hade ont?
Min visar i ryggen men hon har en spända muskler och hon har gått med back on track ryggvärmare samt blivit masserad och jobbad på ett annat sätt

Hur märkte du att hon hade ont?
Min visar i ryggen men hon har en spända muskler och hon har gått med back on track ryggvärmare samt blivit masserad och jobbad på ett annat sätt
hon va väldigt spänd i hela kroppen o fick massa låsningar i hela kroppen, framför allt si lederna o korset och hon kunde ej galoppera med bak hoppade jämfota. blev behandlad av kiropraktor flera gånger, blev bättre ett tag men de kom alltid tillbaka. röntgade tillslut henne o upptäckte då cystorna o vet menade att de är den enda förklaringen till hennes beteende. allt annat va bra, testade att bedöva knälederna o då kunde hon galoppera så de va bevis att hon hade ont när hon blev bättre med bedövning. hon va även väldigt stressad, främst vid ridning.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
945
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 347
Senast: ako
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama