Häst med blottad kötthov

Jen80

Trådstartare
Min häst hittades liggande i hagen i eftermiddags, när han kom upp ville han inte stödja på höger bak och har jätteont. Efter tvättande (och blodtorkning..) så hittades felet - en bit av hoven är borta ( ca 1,5 x 2 cm) och kötthoven buktar ut.

Veterinär har varit ute och smärtlindrat och gipsat hoven, imorgon ska vi till klinik. Sondering gjordes också på plats och det verkar inte ha någon ingång åt något håll - tack och lov!
Vad har jag att förvänta mig? Fortsatt gips en tid framöver gissar jag på?
Det enda veterinären kunde säga var att det förmodligen skulle ta tid innan han blir bra.

Älskade lilla häst, det är första gången på 7,5 år jag behövt ringa ut veterinär till honom.

Jag har tack och lov ingen erfarenhet av ditt problem, vill bara beklaga eländet och hoppas det går bra. Stackars liten och stackars dig, mer bekymmer. :(

Kram, håller tummar och tår att det läker bra och utan komplikationer. Några teorier hur det har kunnat hända?

Ja ännu mer bekymmer :(. Fast läenheten är fin nu ;). Och istället blev jag själv jättesjuk och ska påbörja utredning på det. Lyckan är total. Förra veckan fick vi åka iväg med en häst i stallet till djursjukhuset, det fanns inget större hopp men mirakulöst nog överlevde hon. Och så nu detta!

Vi har ingen aning, men han måste ha trampat på något. Jag ska gå igenom hagen ordentligt imorgon tänkte jag, just nu går han med en liten tvåårshingst i en mindre hage då Eldman fick en liten vrickning på höger fram när leran blev frusen - annars går dom i en som är mycket större. Yeej. Tvååringen stod och buffade på Eldman och tyckte inte om att hans stöttepelare och vän här i livet låg ner :(.

Jag har sett såna skador och visst har det tagit tid men dom har gått att åtgärda.Sen beror det så klart på var det sitter på hoven. Hoppas det går bra i morgon.

Om jag inte minns helt fel så var det en tråd för flera år (?) sen som tappade hela hovkapslarna fram (?) så hela kötthoven blottades. Jag har för mig det gick bra tillslut.

Ibland måste man ju verka upp ända till kötthoven för hovbölder osv. Så generellt borde det nog gå bra men ta tid. Men antar att som med allt annat är placeringen och frånvaron av komplikationer avgörande.

Nu är väl TS på kliniken och får både svar och hjälp - håller tummarna det bara är positiva besked :)

@Fibusen Stämmer. Men jag skulle aldrig någonsin utsätta min häst för sådan smärta. Aldrig i livet. Jag ser bara hur dåligt Eldman går idag :(. Han sätter knappt ner hoven utan sätter max i tån (och då på smärtstillande..).

Det gick både bra och dåligt idag. Igår propsade vi på att Eldman skulle ha antibiotika, men det tyckte den veterinären var helt onödigt... Gissa hur glad veterinären på kliniken blev av hennes resonerande! :crazy: Nu står han på antibiotika och metacam, förhoppningsvis har det inte hunnit bli någon infektion för då sa veterinären att prognosen genast blir väldigt väldigt dålig. Han har förhöjd temp, förhoppningsvis är det bara för att han har ont, hoppas verkligen det i alla fall!!! Veterinären var rädd för att något skulle ha hänt med hovbenet redan, men plåtarna såg än så länge okej ut (puh!). Kan dock bli något längre fram.

Såret tvättades väldigt noga, någonting lades i hålet (vet faktiskt inte riktigt vad..) för att göra tryck på kötthoven och sen nytt gips, wetrap och massor av silvertejp. Ska ringa dit på fredag och rapportera, omläggning av nytt gips då eller på måndag. Det kommer och ta väldigt lång tid innan han blir bra i alla fall.

Ang infektion så även om prognosen då som du fått besked om blir annorlunda - så här kommer en solskenshistoria att lugna nerverna med :)

Spiktramp in till strålbensbursan. Fick höra samma sak som dig ang om det blir infektion. Behandling typ samma med, uppverkning, nåt i hålet som mottryck, gips samt NSAID och antibiotika. (Hästen var fö närmast blockhalt innan).

Två dygn senare kom infektionen. Som inte ville svara på behandling, gick upp och fick fäste i hovbenet. Fick bredspektrumantibiotika intravenöst. Sen hem (han stod på klinik) med PC. Som han chockade på. Tre resor till klinik för att byta gips osv, man provade lägga lokalt PC osv.

Såg rätt nattsvart ut ett tag. Men - det vände. 4 mån efter skadan var han helt friskförklarad och igång igen :). Tror det tog 2 mån innan han slapp gips och grejer, och skoddes med hela sula bara. Sista månaden hade han gips under en täcksko bara, som jag kunde byta själv och som han kunde gå i hage med om hyfsat torrt.

Så, jag håller tummarna stenhårt ni slipper infektion - men ge inte upp mentalt OM det blir det, det kan gå vägen ändå. *pepp*

@Fibusen Stämmer. Men jag skulle aldrig någonsin utsätta min häst för sådan smärta. Aldrig i livet. Jag ser bara hur dåligt Eldman går idag :(. Han sätter knappt ner hoven utan sätter max i tån (och då på smärtstillande..).

Det gick både bra och dåligt idag. Igår propsade vi på att Eldman skulle ha antibiotika, men det tyckte den veterinären var helt onödigt... Gissa hur glad veterinären på kliniken blev av hennes resonerande! :crazy: Nu står han på antibiotika och metacam, förhoppningsvis har det inte hunnit bli någon infektion för då sa veterinären att prognosen genast blir väldigt väldigt dålig. Han har förhöjd temp, förhoppningsvis är det bara för att han har ont, hoppas verkligen det i alla fall!!! Veterinären var rädd för att något skulle ha hänt med hovbenet redan, men plåtarna såg än så länge okej ut (puh!). Kan dock bli något längre fram.

Såret tvättades väldigt noga, någonting lades i hålet (vet faktiskt inte riktigt vad..) för att göra tryck på kötthoven och sen nytt gips, wetrap och massor av silvertejp. Ska ringa dit på fredag och rapportera, omläggning av nytt gips då eller på måndag. Det kommer och ta väldigt lång tid innan han blir bra i alla fall.

Nej,fy,inte jag heller! Usch usch...

Skönt att det ser lovande ut. Håller tummarna!

Usch vad tråkigt! Hoppas att allt går bra för er!
Jag fick en gång verka upp halva yttersidan av hovväggen in till kötthoven p.g.a. hålvägg och jag minns vilket bök bara det blev så jag hoppas verkligen ni klarar er utan komplikationer!

@Alexandra_W Solskenshistorier gillar jag! :love:

Filmen ovanför (om någon kan se den? ska vara offentligt iaf..) är från idag, när han visste att det fanns en massa hö i boxen. Så då pinnade han på, annars är det ett steg, sen vill han vila, ett steg till osv. Tempen högre idag också och han verkar ha mer ont än igår. Jag är inte lite orolig...

Ursäkta vår röriga stallgång på filmen, vi hade precis mockat 15 boxar :D

@Alexandra_W Solskenshistorier gillar jag! :love:

Filmen ovanför (om någon kan se den? ska vara offentligt iaf..) är från idag, när han visste att det fanns en massa hö i boxen. Så då pinnade han på, annars är det ett steg, sen vill han vila, ett steg till osv. Tempen högre idag också och han verkar ha mer ont än igår. Jag är inte lite orolig...

Ursäkta vår röriga stallgång på filmen, vi hade precis mockat 15 boxar :D

Får bara som en stillbild. Ingen film.
Vad säger veterinären - det låter ju inte alls bra med sämre :/ Håller tummarna!

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 694
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Min lilla röda häst lyckades få in en pinne i hoven, uppifrån, så ner via kronranden och ca 2-3 cm in. Detta hände i hagen och...
Svar
15
· Visningar
2 200
Senast: Korven
·
Hästvård Har en 7-årig c-ponny sedan två år tillbaka (i maj 2014). Han var inte mycket riden innan vi fick honom. Vi började ganska direkt rida 5...
2
Svar
35
· Visningar
2 985
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka