Häst med blottad kötthov

Inte om du trycker på den heller? Skumt, får prova igen..
Ska ringa veterinären imorgon bitti om han är likadan då. Gillar inte det här :/

Hej!

Jag ser filmen om jag klickar :-). Stackars lille pålle, om det där är bra är jag glad att jag slipper se det sämre. Hoppas verkligen han blir bättre, det där såg inget kul ut. :-(

/Lavinia, håller tummarna

Hej!
Ja det där är hans bra skritt för tillfället :crazy: och det har nog aldrig hänt förr att jag behöver be honom att faktiskt röra sig. Det gör väldigt väldigt ont i mattehjärtat :cry:.

Så här såg det ut när gipset kom av på kliniken igår, den blöta sidan närmast strålen är det "tak" över, eller hur man ska förklara. Det är blottad kötthov där under också..

10850237_10153123245810972_4282721684555397202_n.jpg

@Lavinia Jag hade nog ringt imorgon bitti ja, så de är informerade och kan ta ställning. Nej händer inget ens om jag klickar. Tyvärr var min herres skada innan digitalkamerornas tid, men är det någon tröst hade han värre hål när det var som värst. *peppförsök* Han piruettade i boxen för att vända sig när det var som värst, för att slippa lägga vikt (det var en framhov).

Men vad knepigt :/. Jag får väl lägga till dig på fb så du får se där ;).
Åh, som Eldman fast tvärtom. Han stöttar knappt med hoven i boxen :(. Och han ligger ner väldigt väldigt mycket.
Naturligtvis ska jag ringa kliniken imorgon :).

Filmen går inte att se på mobilen men på dator fungerar den för mig.

Håller tummarna för att din häst blir bättre!

Jag kan se filmen du lade in redan i första inlägget och visst har hästen svårt att gå men inte så jobbigt som flera upplever det i tråden ? Självklart har den ont men du får ju som sagt ha kontakt med veterinärerna hur det verkar osv ingen annan än du och de kan ju bedöma utifrån situation .

Kötthovskada läker oftast men tar som sagt Tid . Utifrån bilder du visar ser det inte gravt ut jmf med hur illa det kan vara och ändå läka fint även om det tar tid som sagt .

Jag kan se filmen du lade in redan i första inlägget och visst har hästen svårt att gå men inte så jobbigt som flera upplever det i tråden ? Självklart har den ont men du får ju som sagt ha kontakt med veterinärerna hur det verkar osv ingen annan än du och de kan ju bedöma utifrån situation .

Kötthovskada läker oftast men tar som sagt Tid . Utifrån bilder du visar ser det inte gravt ut jmf med hur illa det kan vara och ändå läka fint även om det tar tid som sagt .

Håller med faktiskt. Hästen är halt, absolut! Men sådär halta blir dom ju av hovbölder också.

Min såg ut så här:
10730890_10152806880433260_5202746633102443090_n.jpg

Hopplös strålröta som inte gav med sig. Aldrig visat hälta. Skoddes med sula och solepack och nu har hålet tagit ihop helt.

Och av hovfrakturer också.

Och av mugg. Min hoppade verkligen på 3 ben när hon fick mugg för drygt 1 år sedan. Har aldrig upplevt mugg som "galopperar" så som hennes och som gör en häst SÅ halt inom loppet av 1-2 dagar. Veterinären misstänkte fraktur, så illa gick hon. Nu är min en otroligt känslig själ när det kommer till smärta. Hon gick mycket mycket sämre än hästen på filmen. (Försöker peppa lite här. ;) )

Håller alla tummar jag kan att det ska avlöpa väl med din häst, TS. :)

Det handlar ju inte alltid om hur halta de kan vara av något, utan om hur halt veterinären anser/förväntar sig att hästen ska vara efter viss behandling. Nu vet jag inte alls hur det var/är i Jens häst fall. Men min som hoppade in på klinik på tre ben ville de skulle vara i det närmaste ohalt när de verkat upp och gipsat. Så när han dagen efter var ungefär 1 grad halt var de inte alls nöjda eftersom han inte borde vara det.

Så där trots en enorm förbättring och trots att hästar kan vara haltare än så av diverse åkommor så var det alldeles för mycket hälta i just den situationen enligt vet.

Precis @Alexandra_W , det beror på.
Min veterinär var inte alls nöjd över hur min häst gick, när vi kom in till kliniken första gången kunde han knappt gå överhuvudtaget (det var ren pina för honom att gå från sin box till transporten vilket är ca 100 m). Precis samma efter gipsningen, han gick väldigt illa.
Nu går han så pass bra att han kan gå några steg innan han börjar halta ordentligt, så det går åt rätt håll i alla fall.

Vi var på kliniken igår igen och veterinären var imponerad över hur fort det börjat läka. Lite lite ny sula har börjat titta fram och det såg hyfsat bra ut. Nu ska jag själv gipsa honom två veckor framöver, så får vi se sen. Blir det problem med det (dvs utan lugnande, lilla hästen är inte så jätteglad över att man är i hoven och rotar) så år jag åka till kliniken ändå dom gångerna. Sen ska dom få se det igen.

Hans största problem nu är hans temp, den går upp och ner och ökar ganska ordentligt när han rör sig. Frågan är bara på grund av vad. Veterinären trodde inte att det var pga smärta, han tror i så fall mer på att det är en infektion trots allt. Trots att han gått på antibiotika. Vi får helt enkelt vänta och se vad som händer.

Tråkigt med din häst, håller tummarna!

Min häst trampade i sönder sin hov för ett år sedan med broddar. Och är nu helt återställd. Hade då stor hjälp av distriktsveterinärerna Österlen (Ylva) till att gipsa min häst var 5-7dag i 6 veckor. Efter de fick jag utskrivet lugnade att ge i munnen för att kunna byta bandaget själv, efter några veckor gick även de fint utan lugnade.

Det tar tid innan de hinner växa ut och läka, men det är otroligt hur fint det kan läka!

Hej!
Ja det där är hans bra skritt för tillfället :crazy: och det har nog aldrig hänt förr att jag behöver be honom att faktiskt röra sig. Det gör väldigt väldigt ont i mattehjärtat :cry:.

Så här såg det ut när gipset kom av på kliniken igår, den blöta sidan närmast strålen är det "tak" över, eller hur man ska förklara. Det är blottad kötthov där under också..

10850237_10153123245810972_4282721684555397202_n.jpg
Oj, inte mer än så? Jag förväntade mig att halva hornkapseln skulle varit borta. (de kan klara även det bra...)
Jag har vid ett flertal tillfällen varit med (under min praktik, samt även gjort själv senare) och verkat upp hovbölder där hela eller större delen av sulan har fått verkats bort, så att kötthoven varit helt blottad på en betydligt större yta än så.
Man gipsar ordentligt så att läderhuden får mottryck att växa mot, så att det inte blir läderhudsframfall. Det brukar inte vara några större problem alls.

Det jag undrar är om jag tolkade dig rätt - finns det alltså hålrum mellan sula och kötthov, som inte är bortverkat? I min bok (dvs, så som jag fått lära mig) så ska allt underminerat horn verkas bort, så att man kommer åt att behandla eventuella infektioner därunder ordentligt.

Om du har tillgång till kompetent hovslagare och veterinär så ska du i normalfall inte behöva vara orolig för det där.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 694
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Min lilla röda häst lyckades få in en pinne i hoven, uppifrån, så ner via kronranden och ca 2-3 cm in. Detta hände i hagen och...
Svar
15
· Visningar
2 200
Senast: Korven
·
Hästvård Har en 7-årig c-ponny sedan två år tillbaka (i maj 2014). Han var inte mycket riden innan vi fick honom. Vi började ganska direkt rida 5...
2
Svar
35
· Visningar
2 985
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka