häst med 50 kilo extra...

Tinuri

Trådstartare
vet inte om det här ligger rätt nu, men nån får slytta på det om det inte gör det .. :smirk:

det är så här att jag har nyligen köpt en häst som har ganska mycket extra hull, och detta gör att hanns kondition inte är den bästa.. så min fråga är lätt: hur skall jag rida honom så att konditionen blir bättre och det där lilla extra fläsket försvinner? :smirk:

tack på förhand! :bow:

Sv: häst med 50 kilo extra...

Börja med att se över foderstaten så hästen får i sig det han måste ha, men inte i övermängd.

Är hästen igång idag? Annars gäller försiktig igångsättning. Precis som med överviktiga människor finns risk för förslitningsskador med övervikt, därav försiktighet.

Utifrån hur hästen är igång, kan ett varierande ridschema vara nyckeln till framgång. Variera skritt ute med korta pass på ridbanan, konditionsträning ute (följt av vilodag och därefter skrittpass dagen efter vila). Tömkörning en dag och kanske lättare gymnastikhoppning? Därefter vilodag, skrittdag och sedan igång igen...

ja, hans foderstat är ok, han har gått två timmar per dag på förra stallet, men då mest i skritt och någon långsida trav o lite galopp..jag skulle nog säga att han är i ganska bra form.. bara det att han skulle få ännu lite bättre kondition.. tack för svaret

Någon långsida i trav och lite galopp låter inte som att han är i bra form :angel:
Men den kan vi jobba på.:banana: Hur gammal är han, det är nog det du måste tänka på först och främst. Utgå från det han kan/orkar sen innan men ta i lite mer ändå.

Tex.
Dag 1-3 Skritt 1h (eftersom han är igång redan) i kuperad terräng
Dag 4 vila
Dag 5-7 Skritt plus lite trav
Dag 8 Vila
Dag 9-11 Skritt plus trav, men kräv lite mer i traven (längre sträcka)
Dag 12 Vila
Osv......
Under vilodagarna bygger han muskler så dessa är inte att underskatta.
Öka programmet stegvis och när du har kommit en bit på vägen om ett par månader, ställ av honom i 5-6 dagar i följd, så att han får vila både fysiskt och psykiskt.

Lycka till!!

tack för svaret! hehhe nä i bästa form e han inte, men helt ok om man tänker att vi inte gör så mycket, mest trallar i skogen.. men jag skulle vilja ha honom i bättre skick ;)! han e 14 år.. tack igen!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 085
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 323
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 836

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka