häst massör?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare genomskinlig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 4 993
G

genomskinlig

Hej!

Jag undrar vilken linje/utbildning man går för att bli häst massör?

Nån som vet?! ;)

Sv: häst massör?

Hej!

Jag är under utbildning till hästmassör hos Axelson. Rekommenderar den utbildningen varmt. Vi läser mycket anatomi, träningslära osv. De fokuserar inte bara på massagen utan ger oss en stabil grundutbildning. Superutbildning!

Mvh / Fia

Axelssons låter jättebra tycker jag!
Men var försiktig med att låta din häst få massage. Vi skulle köpa en häst, men vi fick inte för att han hade fått sånna problem efter att ägarens kompis (som utbildar sig till hästmassör) masserat honom. Jag blev jätteledsen och började storgråta och ville inte prata på en hel dag! Du kan tänka dig... :cry:
Men nu har vi hittat en ny häst som vi kanske ska åka och provrida, och det känns jättebra! :D

Mystix skrev:
Men var försiktig med att låta din häst få massage. Vi skulle köpa en häst, men vi fick inte för att han hade fått sånna problem efter att ägarens kompis (som utbildar sig till hästmassör) masserat honom. Jag blev jätteledsen och började storgråta och ville inte prata på en hel dag! Du kan tänka dig... :cry:
Men nu har vi hittat en ny häst som vi kanske ska åka och provrida, och det känns jättebra! :D

Vad fick hästen för typ av problem och vem konstaterade att det var massagen som orsakade problemen ?:confused:
(Nyfiken av eget utbildningsintresse)

Enligt vad vi lär oss kan man inte massera sönder en häst....däremot kan den få "träningsvärk" efter massagen och kännas okoordinerad ett tag efteråt (speciellt om hästen inte är van vid massage).
Man kan även släppa på de "kompensatoriska" muskelspänningarna så att ev. skador som hästen tidigare dolt kommer upp till ytan och förhoppningsvis kan bli behandlade av veterinär i ett tidigt skede.

Synd om någon tackar nej till ett hästköp pga att hästen i fråga kanske haft träningsvärk ett tag efter en massagebehandling (även synd om eleven som anklagas för att haft sönder någons häst), men tur om det visade sig att hästen har någon dold skada som måste åtgärdas. :idea:

Ni som är färdigutbildade får gärna rätta mig om jag har fel.
(Jag kanske är helt ute och cyklar, vem vet ....!? :angel: )

Mystix skrev:

Men du, det är inte massören som förstört hästen, h*n kan möjligtvis ha löst upp muskelspänningar så att hästen blivit halt på grund av att den kompenserat sin smärta med musklerna.

Själv är jag också under utbildning till massör hos Axelsons och ser det på lite annorlunda sätt.

Jag hade en häst med MASSOR av muskelproblem, när jag masserat henne ett tag så blev hon halt. Undersökning visade att hon hade pålagringar i alla fyra benen och det hade hon förmodligen lyckats dölja under ett år enligt veterinären. :eek: Den hästen lever inte längre. :cry: Men jag väljer att se det som så att hon nu SLIPPER att ha ont.

Om hästen du skulle titta på hade gått bra utan massagen kunde du haft sån otur som "Miss Sixty" här på Buke och sånt är både jobbigt och dyrt.

Axelssons är enklast om du vill utbilda dig då det går att få ekonomiskt stöd när du går där.

Vill dock även slå ett slag för STUAB, en privat utbildning som du tyvärr får bekosta själv. Mycket bra dock. Håller till nere i småland nu tror jag. Sök på svensk terapeututbildning ab.

Jag skulle välja massör därifrån i första hand.... små grupper och mycket lärarledd praktisk träning, utb är tuff men du lär dig garanterat väldigt mycket.

bipsiebop skrev:
Axelssons är enklast om du vill utbilda dig då det går att få ekonomiskt stöd när du går där.

.

Kan man få ekonomiskt stöd om man går där ?

I så fall beror det kanske på att det är den enda utbildning som är
granskad och godkänd enligt något statligt verk (minns inte vilket)

Kollade stadgarna för förbundet och för att få bli medlem i Nordiska hästmassörers förbund måste man ha gått på Axelsons utbildning.

Eftersom jag inte vet något om de övriga utbildningarna som finns i landet kan jag inte säga vilken som är "bäst", men för mig kändes det tryggt att gå på en "granskad och godkänd" skola.

Nej, det var väl det jag tänkte. (funderade på om jag missat något nytt om ekonomiskt stöd för utbildningen)

Det "bipsiebop" menade kanske var något annat stöd.
Exempelvis att man skulle kunna gå utbildningen samtidigt som man är arbetslös och har a-kassa eller om man behöver omskola sig och då får ha kvar sin sjukpenning eller vad det nu är man har då ?? :crazy:

Det finns ju några lyckliga som får utbildningen betald av arbetsgivare, försäkringskassa osv. Då handlar det ju om väldigt speciella uppgörelser pga t ex uppsägning, omskolning pga arbetsskada eller liknande. Inte om några generella regler som gäller vem som helst.

Man kan få studiestöd för vissa utbildningar på Axelsons, de som går på heltid t ex medicinskt basår. Men alltså inte hästmassörutbildningen.

Lycka till med din utbildning
/Lejonelle (dipl hästmassör)

Jag smyger in och kikar på din hemsida lite då och då....jättefin sida med lättläst info om hästmassage :bow:

Tackar :o Den uppdateras ju inte just då då jag är sjukskriven men så småningom kommer jag väl igång igen.

En utbildning jag rekommenderar är Svensk Terapeut Utbildning AB(STUAB), utbildar mig själv där (dock till människo massör).
Utbildningen ligger i kvänum, västra götaland, lärarna är jätte bra, med mycket erfarenhet, man läser i små grupper och man lär sig allt!
Tyvär betalar man utbildningen själv, men det är den värd.

Har tidigare lärt mig axelssons hästmassage, men den är ingentin emot vad Svensk Genuin Massage som du lär dig på STUAB är!

Både hästar och människor mår jätte bra av den.:banana:

golden_tinka skrev:
Har tidigare lärt mig axelssons hästmassage, men den är ingentin emot vad Svensk Genuin Massage som du lär dig på STUAB är!

Vad menar du med "lärt dig" Axelssons hästmassage ?
Har du gått introduktionskursen (för eget bruk) eller har du fördjupat dig och gått flera steg och kanske även akupressurdelen ?

Är lite nyfiken på hur du kommit fram till din värdering och jämförelse ?

Jag kan inte avgöra vilken utbildning som är bäst.
Det finns säkert flera bra utbildningar.

Jag valde Axelssons för att det finns en dokumentation på att de uppfyller kraven på en massörutbildning och jag litar på att Nordiska Hästmassörers Förbund är seriösa.

OBS ! Upprepar att jag inte säger att den ena utbildningen skulle vara bättre än den andra för det vet jag inget om.

Hej hopp!

Tänkte bara sticka in och säga att jag håller på att utbilda mig til hästmassör hos Equicare www.equicare.se och det är en jättebra utbildning med toppenlärare. :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag undrar hur mycket ni rider era gamla hästar. Jag har ett kallblods sto som är 27 år. Pigg och mår bra men vet inte hur mycket...
Svar
12
· Visningar
971
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Jag är en tjej som ska börja gymnasiet till hösten. Jag har sökt in till hästskötar linjen i första hand och djursjukvård i andra hand...
Svar
14
· Visningar
1 168
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej, jag vill köpa en egen häst men jag måste kolla med er mer ”erfarna”/ni som har egen häst. För jag har nämligen hittat en häst som...
Svar
3
· Visningar
711
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej, jag vill ha en egen häst men jag vet liksom inte hur jag ska kunna få min pappa att gå med på att köpa häst. Är det någon som vet... 2
Svar
35
· Visningar
2 852
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring