Häst Massage/Streching

K

Katrine_Elliot

Hejsan!
Jag brukar jämt stå och massera min medryttarhäst timian med en massage borste efter ett långt/hårt ridpass. Nu är jag lite sugen på att börja med lite olika strechingar och annan massage, vet ni nån bra hemsida eller bok med bilder eller bra förklaringar?

Vore Tacksam! Mvh katrine

Sv: Häst Massage/Streching

hej

massage och streching är en bra grej tycker jag heheh.
det löser upp muskelknutor och får hästen mjuk och rörlig.
jag strechar efter varje pass och hon tycker om det jättemkt.
hon blir väldigt avslappnad.;)

men tänk på dessa saker innan du strechar:
*hästen ska alltid vara väl uppvärmd(minst 30min)aldrig strecha eller massera en kall häst(strecha direkt efter ridpasset med alla grejor på)
*aldrig strecha en stressad häst
*ej när den har en infektion eller har feber
*har du väl börjat strecha får du inte sluta
*lär dig strecha rätt(jätteviktigt)annars riskerar du större skada än nytta.hästen sak vara avslappnad och tycka det är skönt.

du känner när du strechar benen rakt ut att hästen tynger ner så det blir jobbigt för dig.då är hästen avslappnad och tycker det är skönt.
andvänd gärna värmande liniment efter ridning det är superbra!!!speciellt om du har en stel och lite äldre häst.
men innan du börjar strecha bör du nog fråga nån duktig som kan visa dig hur du gör.

men tänk på dessa saker innan du strechar:
*hästen ska alltid vara väl uppvärmd(minst 30min)aldrig strecha eller massera en kall häst(strecha direkt efter ridpasset med alla grejor på).

vad har du fått det ifrån?
stretcha efter JA, men massera en kall häst är det inget fel med, tvärt om! Då har man en varm häst innan träningspasset!

min blir masserad innan ridning iprincip jämt!

softstretch kan man göra efter massage ..

öhöhö va???!!!!aldrig massera eller strecha en kall häst vad i helvete har du fått det ifrån!!!????
fråga alla veterinärer och experter så får du se!!!!

jag citerade DIG, DU skrev det!!!!

JAG skrev: stretcha VARM, massera KALL (eller varm)

ja men alltså jag fattar inte att du masserar kall häst fråga veterinärer och se va dom säger

ja varför inte? vad gör massage? jo, VÄRMER upp, ökar blodcirkulationen osv.

jag har pluggat hästmassör å det där är ju basic.

kanske är du som borde ringa vet. eller massör å fråga :p

eeee nej du har fel!!!
alla säger ju att man isnte ska massera en kall häst:mad:

Att massere Kall eller varm spelar nog ingen roll. när det är "Kall" är det nog bara skönt + bra för blodcirkulationen. att strecha efter ridpasset är ju också superbra! eller har ja fel?

jag tycker att du har rätt :p

fördelen att massera när hästen redan är varm är väl att man når djupare lager lättare.

fördelen innan är att den blir varm och uppmjukad innan ryttaren sitter på kalla muskler.

Oj förlåt, läst lite fel xD

Men men, denna tråd va ju inte till för att vi skulle tjafsa om att strecha kall eller varm häst hit o dit.

Finns det nån som strechar sin häst? Vilka "rörelser" gör ni? (Gärna Bild) Bra massage knep?

Men men, denna tråd va ju inte till för att vi skulle tjafsa om att strecha kall eller varm häst hit o dit.

Finns det nån som strechar sin häst? Vilka "rörelser" gör ni? (Gärna Bild) Bra massage knep?

jag stretchar min.
tar frambenet rakt ut sen åt sidan (kan klicka till)
sen böjer benet i 90grader (som när man kratsar hoven typ) å "drar" bakåt = stretchar bogen.
bakbenet "drar" jag in under magen (då får man verkligen ta det lugnt och respektera hästens psykiska stopp!!!) sen håller jag på skenbenet å "drar" bakåt (står bakom rakt i skottlinjen, så se till att hästen inte blir skrämd eller kickar bakåt!)
ibland tar jag morot i handen å håller den på typ höftbenet så att hästen sträcker ut halsen) egentligen är det inte "äkta" stretch men det kan knaka till lite = "något" släpper :)
man ska egentligen ta över nosen och "dra" huvudet åt sidorna (som att man kramar hästen).

en bok som är bra är typ "den skadefria hästen". (tror den heter så, får dubbelkolla hemma)
den är på svenska och går igenom lite massagegrepp och stretch!
sen tror jag marina axelson har skrivit någon om massage oxå!

Okej tack för tipset!!

Ingen som kan något om massage ?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 962
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 030
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 886
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V