Häst Massage/Streching

Sv: Häst Massage/Streching

öhöhö va???!!!!aldrig massera eller strecha en kall häst vad i helvete har du fått det ifrån!!!????
fråga alla veterinärer och experter så får du se!!!!

Jag är utbildad hästmassör och det stämmer att man aldrig ska stretcha en kall häst men massera spelar ingen roll om hästen är uppvärmd eller inte. När man ska massera ska man alltid börja med s.k. effleurage som innebär en mer djupgående strykning över hela hästen som sätter igång blodcirkulation och transporten av lymfa och slaggprodukter. Efter det fortsätter man först med de större greppen för att sedan gå på djupet om man hittar spända områden eller muskel knutor. Så att massera en "kall" häst är inget man behöver oroa sig för! :)

Vidare skulle jag inte rekomendera att stretcha med all grejjerna på. Det kan bli svårare för hästen att verkligen stretcha ut hela muskelgrupperna om man har utrustning som stör. Det tar ca 10 min efter det att hästen kommit ner i normal andning innan den kallnar såpass att man kan skada med stretching så man behöver inte oroa sig för att den ska hinna bli kall innan man fått av utrustningen.

Det absolut bästa är om TS tar ut en dipl hästmassör som gå igenom hästen och sedan visar hur hon ska göra och samma gäller stretchingen :)

Lycka till!

Senast ändrad:
Sv: Häst Massage/Streching

min veterinär har sagt åt mig att massera INNAN ridning. så det går nog utmärkt att massera en kall häst!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 962
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 030
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 886
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V