Häst livrädd vid sprayning

Sv: Häst livrädd vid sprayning

Det går att träna bort, det tar bara lite tid :)

Gå ut där det är plant ex stallplan, paddock, ridhus osv. Ta med en sprayflaska med vatten i (blir lite dyrt med flugspray..) och grimma + grimmskaft. Håll i hästen och spraya på den, förmodligen så far den iväg men låt den gå på en volt runt dig och fortsätt hela tiden spraya tills hästen stannar, då slutar du spraya och berömmer ex med en klapp eller godis. Och sen får man hålla på så, lite varje dag :)

Livsfarligt tips att ge!

jag har själv praktiserat det en gång och lärt mig min läxa! resulterade i en skinnflådd hand och en 170 cm travare som dundrade rakt över mig.

Sv: Häst livrädd vid sprayning

*KL

Min var också rädd för spray tidigare, men bara ibland. Att spraya svansen med pälsglans gick bra, inte manen. Att spraya antibit på täcket gick inte. Att spraya flugmedel gick bra på bogen, ingen annanstans.

Vi tränade och tränade med att närma sig sakta, vilket gick fint, tills han blev rädd och kastade sig in i väggen, på mig (vilket ALDRIG händer annars) eller försökte hoppa över boxdörren. Det här pågick i ungefär ett års tid innan jag gav upp. Till slut fick det bli den hårda vägen och han satt fast kort och vi sprayade. Och gjorde så två-tre gånger. Nu är det inga problem längre. Men det är inget jag hade velat göra egentligen, men han behövde bli såpass lugn att andra kunde spraya honom också, så det var egentligen ett lite desperat försök att bara prova något annat som råkade funka i just det här fallet. Kommer den en ny häst som är rädd är det inte en metod jag väljer att använda i första taget. En del hästar blir ju bara mer skärrade när man sätter för mycket press på dem.

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 082
Senast: Nahar
·
Hästhantering Nu börjar det ju (äntligen!) närma sig sommar så smått och då även flugspraysäsongen... Nu råkar det bara vara så att min ena häst råkar...
2
Svar
26
· Visningar
4 602
Senast: Geysir
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 669
Senast: Karminnie
·
K
Hästhantering Hejsan! Skulle vilja ha hjälp med min medryttarhäst! Han är brötig i boxen och går runt och vill inte gärna stå stilla! försökte idag...
2
Svar
25
· Visningar
4 880
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar