Häst livrädd vid sprayning

Sv: Häst livrädd vid sprayning

Vill du ha BORT beteendet: advance and retreat (approach and retreat).

Det är samma med vattenstrålen, många är rädd för slangen och ljudet - inte vattnet.

Vill du kunna spraya henne då du behöver, gör ett sprayande ljud (pcssshhhh) några gånger innan och under tiden du sprayar (du kan stryka med den andra handen så hon inte känner att du sputar).

Jag förespråkar det första :)

Det har inte gått att få bort på åtta år trots massa träning så det beror nog på någon erfarenhet hon fått innan hon kom till mig.

Svarade på fel, det var riktat till TS.

Men allt går att träna bort Görel, utan tvekan.
Hur...är en annan femma ;)

Det är en sanning med modifikation, fråga alla som försökt lastträna mitt sto:D

Vill du ha BORT beteendet: advance and retreat (approach and retreat).

Det är samma med vattenstrålen, många är rädd för slangen och ljudet - inte vattnet.

Vill du kunna spraya henne då du behöver, gör ett sprayande ljud (pcssshhhh) några gånger innan och under tiden du sprayar (du kan stryka med den andra handen så hon inte känner att du sputar).

Jag förespråkar det första :)

som sagt är hon fortfarande rädd för själva sprayet, när det landar på henne, inte ljudet! vattenstrålen kan hon bli lite rädd för om man sprutar direkt på henne och hon inte är beredd men slangen bryr hon sig inte om, kan dra den runt om henne utan att hon bryr sig :) men alla hästar är ju olika och som du säger är väl de flesta rädda för ljudet men inte denna damen haha. kan spraya henne medan jag klappar henne som jag skrev så problemet är löst. jag tycker inte jag behöver träna bort det om det inte behövs, för det går ju lika enkelt och snabbt om man klappar samtidigt :) så fall får ägaren själv träna bort det om hon nu vill, men jag gör det inte!

min gamla häst var paniskt rädd för ljudet, började med att sta 3meter bort fr henne och spraya vanligt vatten, gjorde de i 2 veckor och närmade mig i steg efter 2 veckor var de inga proplem att spreja:)under tiden använde jag svamp.) lycka till

Använd dig av advance and retreat.
Gå direkt in till hästen (i en box/hage storlek som en box) och klappa den med flaskan. Låt inte den kolla vad det är för något för om den inte varit rädd innan lär den bli det när den blir osäker på det nya föremålet. Låt den hellre kolla in flaskan noggrant så länge den vill efteråt.
Klappa den överallt så att den känner att flaskan inte är farlig. När du kan klappa den överallt är det dags att börja spruta. Börja då i de zoner hästen ser. Vill hästen fly, låt den fly tills den flytt klart. Det är inte konstigt om detta tar tid då hästens flyktsträcka ligger på 400-600 meter.När hästen flytt klart kommer den att "vända sig om för att egentligen kolla vad den blev rädd för", dvs visa nyfikenhet på flaskan igen. Gå då emot hästen försiktigt (ej osäkert) och spraya igen. Upprepa tills hästen accepterar och förstår att det inte är farligt (står still) så fort den står still avslutar du. Gå sen iväg och ge hästen beröm i form av eftergift, vilket är det största beröm en häst kan få! Upprepa sen samma procedur varje dag och avsluta när hästen står still. Till sist kommer hästen förstå att det inte är så farligt att bli sprayad.
Att den blir vaksam och skyggar/flyr är hästens normala beteende och alltså inget konstigt. Troligtvis har de istället tvingat henne att bli sprayad genom att sätta fast henne eller liknande. Genom tvång försvinner inga problem.
Du får inte tro på alla påståenden som folk gör.
En häst kanske skulle kasta sig undan, men inte sticka iväg en halv km.

Är hästen van vis att bli spolad med munstycke är det sällan problem.

låt den stå vid en annan häst= trygghet o ha grimskaft på. Spruta den orädda först o börja gärna vid bogen. Beröm den om den står stilla- ge en morot efteråt. Står den still o känner efter att det inte är farligt vänjer den sig snabbt.

Klart att hästen ska få uppskattning- inte bara bli av med sin plågoande.

Två av mina hästar gick enl förra ägarna inte att spraya. Hade inga större problem att vänja dom.

Är hon mkt rädd så fyll en tom flaska med vatten och spraya omkring i stallet medan hon äter tex. Närma dig gradvis och ta det väldigt lugnt. var beredd att det kan ta ganska lång tid innan det går att spraya på henne, så ha inte bråttom.

Vad bra att du hittat ett sätt som funkar! Var inte rädd för att gå vidare bara, problemet är inte löst förrän du kan stå med hästen helt lös i hagen och spraya den som vanligt ;)

Jag anser inte att det är acceptabelt om hästen är rädd för att bli sprayad. Någon skrev tidigare att det är ju bara att använda svamp om hästen inte tycker om ljudet - och visst funkar det. Men man har ju inte löst problemet då, eller hur? Bara tagit en genväg.

Det vi vill när vi sprayar hästen är ju att den ska stå stilla. Alltså, ta en sprayflaska med vatten (billigare att slösa än spraymedel ;) ), sätt grimma, grimskaft/kedja på hästen så att det går att hålla den. Börja spraya på halsen/bogen och börjar hästen steppa - bara fortsätt. Tills hästen står still. Endel hästar stannar inte upp ordentligt, så då kan man backa till att sluta spraya när man märker att hästen gör en ansats till att stanna upp, eller slappnar av lite. Och MYCKET BERÖM då. När man väl sprayar är man bara tyst och tänker att det ska sprayas. Pondus i kroppshållningen!
Eftergiften (=sprayandet slutar) och beröm när hästen slappnar av / står stilla gör att hästen så småningom lär sig.

Och som någon tidigare skrev - träna på att kunna röra hästen med sprayflaskan över hela kroppen till en början.

Viktigt är också att aldrig tveka. har du bestämt dig för att hästen ska sprayas, då SKA den sprayas!

Tänk på (både vid duschning och sprayning) att inte börja på benen. Det är verkligen att trigga igång steppningen. Hur naturligt är det för hästen att vattnet / sprayen kommer rakt på benen sådär bara? Regnet kommer uppifrån, börja alltså uppifrån. Sen arbetar man sig neråt när hästen slappnar av :)

har du läst hela tråden?

hästen reagerar inte på varken flaska eller ljud, utan ogillar när dropparna landar på pälsen - kittlig?

varför ska det behöva tränas och tränas och tränas bort, när man kan vara lite bussig mot hästen och undvika att det kittlar?
om du är kittlig uppskattar du knappast att bli tränad på att kunna bli kittlad utan reaktion.... ;)

och att jämföra duschen med regn tycker jag låter märkligt.
regn faller oftast tyst och lugn och man märker knappt av det.
knappast samma sak med dusch och ja skulle aldrig nånsibn börja duscha en häst över ryggen, van eller ej!!!

Visa hästen flaskan, låt den lukta på den, dra flaskan och pipen över hela hästkroppen till hästen slappnar av. Sedan kan du försiktigt börja spreja, nära hästkroppen och klappa hela tiden hästen med lugnande rörelser. Gör ingen stor grej av det, första gången kanske det räcker med ett/två sprut och så kan man öka på vartefter. Det viktigaste är att sluta när det går bra. Var gärna två så en håller i hästen och en sprutar. Massera öronen på hästen, det har lugnande effekt. Så gjorde jag iallafall på en kompis häst som var/är spruträdd och det gick jättebra :) På ponnyakutens auditions till andra säsongen var det en tjej med som hade en sprej-rädd häst, och han fixade situationen på sekunder, titta på det klippet? :)

Varför man ska träna bort det? För att underlätta vardagen och för att hästen ska få bättre självförtroende och självkänsla kanske? De hästar som först är skraja för något brukar växa flera dm när de vågar göra något och får beröm så det räcker för tre. :)

Människan kan också lära sig att slappna av när det kittlas och på så sätt inte "känna av" det. Och ska vi jämföra hästar och människor med varandra så kittlas det inte så mkt när sprayen landar på huden, bara man vet vad det är frågan om. Det går att spraya hästar som annars är kittliga, när de väl lärt sig vad det handlar om.

Varför tycker du att det är märkligt att jämföra dusch och regn? Vatten som vatten?
Och jag menade inte att nödvändigtvis börja duscha på ryggen, men ovanför benen iaf så att vattnet strilar ner för dem, och inte rakt på dem. Om det sen är en häst som inte bryr sig och är van vid duschning är det saksamma.

Vi hade en häst i förra stallet som steppade och kastade sig när man duschade.. Men dom började också på benen. När jag tog över och så gick jag upp på bogen - och hästen stod still på en gång! På mitt sto som flydde ut ur spolspiltan (sprang över folk) förut, går det däremot bättre om man börjar med benen.

Hon går förövrigt absolut inte att spraya. Svansen går, men där är det stopp. Och hon steppar inte - hon springer. Står hon uppbunden i stallgången försöker hon ställa sig upp. Har försökt hålla henne i grimskaft också, men fått låta henne fly ut på gårdsplan. Ska däremot testa med att spreja på svamp och gå närmare och närmare..
Vänjer väl henne lagom tills jag ska sälja henne, men kan va bra att veta metoder när jag får hem min tvååring! (Ingen aning hur han reagerar. :p)

Till en början tycker jag att det är bra att stryka flaskan mot kroppen samtidigt som du sprutar, för då har den redan något som är när kroppen och kommer inte att reagera lika mkt på att själva sprayet landar på kroppen..

KL: Jag överlämnade helt enkelt sprejandet till den (min dotter)som inte visste att hästen steppade runt och blev halvhysterisk. Jag bad dottern att börja spreja på rumpan och ryggen. Gick utmärkt eftersom det inte blev någon ond cirkel för dem (stressad häst =stressad matte:o) Inga problem för någon av oss nu att spreja hästen :) Visst spänner hon sig, men hon blir inte hysterisk som förut. Ibland ska man inse att man inte alltid gör allt bäst själv:D Förresten har jag gjort samma sak med min förra ponny som var stökig när man skodde honom. Hovslagaren meddelade vänligt men bestämt att hästen stod som ett ljus så länge jag inte var i stallet när han skoddes :) Även det ett exempel på att man ibland ska låta andra, som inte har otrevliga minnesbilder, jobba ifred...

Senast ändrad:

varför jag börjar att duscha henne på benen och sedan upp är att då vet hon vad komma skall, jag har sprutat direkt på henne men då blev hon bara rädd. så varför skriva att man inte ska börja med benen förstår jag inte?! JAG gör vad som funkar bäst för HENNE! kanske börjar andra hästar steppa om man börjar duscha benen, men bara för det gör inte alla det. som sagt är hon en speciell dam som heller inte reagerade på ljudet av sprayflaskan utan själva sprayet som landade på henne.
och att jämföra att bada/spruta med regn kan man inte göra? när du sprutar på en häst har du ljud, en slang och en ända stråle med vatten och så vidare (som man såklart kan justera). och det är naturligt att det regnar för hästar men mindre naturligt att vattnet kommer från en slang!!!

sprayningen går bättre och bättre och jag börjar sakta kunna ta bort borsten och bara spraya direkt på henne. varför jag inte lägger ner tid på att träna henne är att hon INTE är min häst. OM ägaren vill träna bort det får hon göra det själv. men nu när jag hittat ett sätt som funkar snabbt, enkelt och bra så kör jag på det. om det hade varit min häst så hade jag tränat bort det. MEN nu funkade ju mitt sätt att spraya henne som träning också, för som jag skrev kan jag mer och mer ta bort borsten och spraya direkt på henne, hon steppar inte längre då utan bara spänner sig lite och vill gå undan, men som sagt blir det bättre och bättre och hon lugnar sig snabbt när man berömmer henne.

så som sagt så är problemet LÖST :) och snälla läs heeela tråden innan ni skriver saker som redan tagits upp osv. men tack för hjälpen i alla fall men som jag säger för säkert tionde gången så funkar detta på just HENNE men kanske inte på era hästar.

varför jag börjar att duscha henne på benen och sedan upp är att då vet hon vad komma skall, jag har sprutat direkt på henne men då blev hon bara rädd. så varför skriva att man inte ska börja med benen förstår jag inte?! JAG gör vad som funkar bäst för HENNE! kanske börjar andra hästar steppa om man börjar duscha benen, men bara för det gör inte alla det. som sagt är hon en speciell dam som heller inte reagerade på ljudet av sprayflaskan utan själva sprayet som landade på henne.
och att jämföra att bada/spruta med regn kan man inte göra? när du sprutar på en häst har du ljud, en slang och en ända stråle med vatten och så vidare (som man såklart kan justera). och det är naturligt att det regnar för hästar men mindre naturligt att vattnet kommer från en slang!!!

sprayningen går bättre och bättre och jag börjar sakta kunna ta bort borsten och bara spraya direkt på henne. varför jag inte lägger ner tid på att träna henne är att hon INTE är min häst. OM ägaren vill träna bort det får hon göra det själv. men nu när jag hittat ett sätt som funkar snabbt, enkelt och bra så kör jag på det. om det hade varit min häst så hade jag tränat bort det. MEN nu funkade ju mitt sätt att spraya henne som träning också, för som jag skrev kan jag mer och mer ta bort borsten och spraya direkt på henne, hon steppar inte längre då utan bara spänner sig lite och vill gå undan, men som sagt blir det bättre och bättre och hon lugnar sig snabbt när man berömmer henne.

så som sagt så är problemet LÖST :) och snälla läs heeela tråden innan ni skriver saker som redan tagits upp osv. men tack för hjälpen i alla fall men som jag säger för säkert tionde gången så funkar detta på just HENNE men kanske inte på era hästar.
1. Nu var det ju inte just var jag började spreja hästen som var poängen med mitt inlägg, 2. ja jag såg att du hade löst det 3. Det var ett knapplån vilket står först i mitt inlägg 4. Jag delgav mina erfarenheter där jag självkritiskt meddelade att vissa problem beror på kombinationen häst + viss människa och som kan funka alldeles utmärkt med någon annan. Det är väl sådär kul att ge råd till någon som inte är tacksam för att man tar sig tid och dela med sig av sina egna erfarenheter:mad:

varför tror du att mitt inlägg var riktad mot just dig? var riktat lite blandat till de senaste 8 inläggen!
är jag inte tacksam? jag sa TACK för hjälpen i alla fall, och det har jag skrivit flera gånger i mina inlägg och uppskattar att folk vill ge tips. inget i mitt inlägg var illa menat och alla STORA bokstäver är till för att folk just ska se DE orden och är inte ''surt menat''. kan ju säga desamma att det är så tråkigt att folk missuppfattar en hela tiden och skriver sura saker tillbaka för de tror man själv är ''sur''. jag är inte den som skriver med massa smilysar men kanske ska börja göra det för att folk inte ska missuppfatta..
behöver inte skriva vidare på denna tråden för jag skriver inte vidare i den i alla fall. men TACK än en gång för era tips och utan er hade det kanske inte gått så bra som det gjort!

Det går att träna bort, det tar bara lite tid :)

Gå ut där det är plant ex stallplan, paddock, ridhus osv. Ta med en sprayflaska med vatten i (blir lite dyrt med flugspray..) och grimma + grimmskaft. Håll i hästen och spraya på den, förmodligen så far den iväg men låt den gå på en volt runt dig och fortsätt hela tiden spraya tills hästen stannar, då slutar du spraya och berömmer ex med en klapp eller godis. Och sen får man hålla på så, lite varje dag :)

just problemet med att hästar är rädda för spray är rätt lätt att åtgärda (oftast)
såhär gör jag:

är hästen rädd för ljudet brukar det aldra första vara att spaya i luften en bra bit bort ifrån hästen, på en annan häst som inte är rädd och sen sakta komma närmare, tills hästen är obekymrad över ljudet och först då faktiskt spraya på hästen. detta som en daglig rutin, helst ett par gånger om dagen detta kan ta ett par dagar till ett par månder beroende på.

Tycker inte hästen om känslan av att innehållet landar på kroppen så brukar jag göra precis som ovan, sedan spraya sakta (så att det inte blir någon hård stråle) på ex ett framben sedan jobba uppåt så man kan spraya hela benet, sen bogen, sen hela kroppen. Man kan också klia med handen där man sprayar, hästen vet vad som händer för den hör ljudet men den obehagliga känslan blandas med att bli kliad.

Under hela denna prosess så har jag hästen på en öppen plats, ej fastbunden utan jag håller i ett grimskaft för att om hästen flyttar sig kan jag följa efter. Jag vill ju att situationen ska bli så fri från stress som möjligt, om en häst kastar sig och det tar stopp i ett par kettingar så bidrar det bara till mer stress, därför vill jag kunna följa med och se be den att stanna, andas och ta om övningen.

alla hästar jag har haft har direkt fått lära sig att stanna betyder stå still, utan undantag, direkt när jag säger det. Vilket väl väldigt viktigt för då kan man bryta en situation där hästen fladdrar omkring och är stressad.

och viktigast av allt, pressa inte fram ett resultat, nice and easy och sluta när det går som bäst. även om det betyder att du kan spraya med flaskan 10 meter från hästen idag... så kanske det är en förbättring mot igår då du var tvungen att vara 15 meter ifrån-.

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 082
Senast: Nahar
·
Hästhantering Nu börjar det ju (äntligen!) närma sig sommar så smått och då även flugspraysäsongen... Nu råkar det bara vara så att min ena häst råkar...
2
Svar
26
· Visningar
4 602
Senast: Geysir
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 669
Senast: Karminnie
·
K
Hästhantering Hejsan! Skulle vilja ha hjälp med min medryttarhäst! Han är brötig i boxen och går runt och vill inte gärna stå stilla! försökte idag...
2
Svar
25
· Visningar
4 880
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar