varför jag börjar att duscha henne på benen och sedan upp är att då vet hon vad komma skall, jag har sprutat direkt på henne men då blev hon bara rädd. så varför skriva att man inte ska börja med benen förstår jag inte?! JAG gör vad som funkar bäst för HENNE! kanske börjar andra hästar steppa om man börjar duscha benen, men bara för det gör inte alla det. som sagt är hon en speciell dam som heller inte reagerade på ljudet av sprayflaskan utan själva sprayet som landade på henne.
och att jämföra att bada/spruta med regn kan man inte göra? när du sprutar på en häst har du ljud, en slang och en ända stråle med vatten och så vidare (som man såklart kan justera). och det är naturligt att det regnar för hästar men mindre naturligt att vattnet kommer från en slang!!!
sprayningen går bättre och bättre och jag börjar sakta kunna ta bort borsten och bara spraya direkt på henne. varför jag inte lägger ner tid på att träna henne är att hon
INTE är min häst. OM ägaren vill träna bort det får hon göra det själv. men nu när jag hittat ett sätt som funkar snabbt, enkelt och bra så kör jag på det. om det hade varit min häst så hade jag tränat bort det. MEN nu funkade ju mitt sätt att spraya henne som träning också, för som jag skrev kan jag mer och mer ta bort borsten och spraya direkt på henne, hon steppar inte längre då utan bara spänner sig lite och vill gå undan, men som sagt blir det bättre och bättre och hon lugnar sig snabbt när man berömmer henne.
så som sagt så är problemet
LÖST och snälla läs heeela tråden innan ni skriver saker som redan tagits upp osv. men tack för hjälpen i alla fall men som jag säger för säkert tionde gången så funkar detta på just HENNE men kanske inte på era hästar.