Häst låtsas kissa? :P

Melrose

Trådstartare
Hej, har ett litet problem, får se om nån här upplevt något liknande. Jo, jag har haft min häst inte så länge än, lite drygt en månad, och det mesta funkar super, dock har han en liten ovana vid ridning som han tar till ibland :crazy:
nämligen, att han stannar och låtsas att han ska kissa. Han gör det mest nät jag rider dressyr i ridhuset tex. gissar att han gör det för att han tycker dt är lite tråkigt när man måste jobba, för övrigt är han en MYCKET pigg ponny :p ;) Just nu har jag gjort så att jag drivit fram
honom så fort han tenderar att stanna, och jag har försökt vara bestämd, men tänk om han verkligen behöver kissa någon gång? Då vill jag ju inte tvinga honom gå framåt.. :p Oftast kissar han i slutet av lektionen.
Någon som haft en häst som gjort likadant?

Sv: Häst låtsas kissa? :P

Är du säker på att hästen låtsas och inte har ont så han har svårt för att kissa? Jag tycker det låter ganska märkligt att han skulle låtsas, visst att hästar kan få olater, men det känns som om något annat ligger bakom det här beteendet.

Jag tror inte det, i boxen verkar han kissa normalt, då verkar han bara ställa sig, och *jaha, då var jag kissnödig* och sedan kissa, och han ser inte ut att lida. :/ Och sadeln ligger bra, han hat inte ont i ryggen. Han har inte gjort detta vid uteritt någon gång.
Jag rider för en tränare som har tränat honom flera år och han sa att han gjort så med tidigare ägare.

Eftersom du skriver att han inte gör sådär vid uteritter, betyder det då att han kissar normalt då eller betyder det att han inte kissar alls?

Det kan kanske vara en olat, men jag tycker det är en konstig sådan. Det går kanske att fråga förra ägaren hur han kom för dig att börja med det.

Han har nog inte kissat vid någon uteritt nu när jag tänker efter, å andra sidan har jag inte ridit ut jättemånga ggr, har bara haft honom ett par veckor.
Ska kanske ta och fråga förra ägarna då, iom att han tydligen gjort det förut.

Jag tycker du först ska kolla upp det medicinska sas..
Men vill också berätta om mina förra sköthäst (ridskolehäst). Så fort han tröttnade på mitt everliga borstande ställde han sig i "kissposition" eftersom han vet att man går ut då (man vill ju lämna honom ifred). Efter någon månad förstod jag att han inte alls kissade utan bara var trött på allt borstande. Denna idé hade han haft i flera år och han hade inga sjukdomar eller liknande.
Men som sagt, kolla så att han inte har ont eller liknande först.

Du skrev att du inte ridit ut så mycket trots att du snart haft honom i en månad. Tänk på att det kan bli väldigt enformigt för hästar att ridas i paddock eller ridhus för mycket. Vill inte vara tjötig eller så, vet inte alls hur du rider! Men bara ett litet tips så :D

Lycka till med allt!

Jag tycker du först ska kolla upp det medicinska sas..
Men vill också berätta om mina förra sköthäst (ridskolehäst). Så fort han tröttnade på mitt everliga borstande ställde han sig i "kissposition" eftersom han vet att man går ut då (man vill ju lämna honom ifred). Efter någon månad förstod jag att han inte alls kissade utan bara var trött på allt borstande. Denna idé hade han haft i flera år och han hade inga sjukdomar eller liknande.
Men som sagt, kolla så att han inte har ont eller liknande först.

Du skrev att du inte ridit ut så mycket trots att du snart haft honom i en månad. Tänk på att det kan bli väldigt enformigt för hästar att ridas i paddock eller ridhus för mycket. Vill inte vara tjötig eller så, vet inte alls hur du rider! Men bara ett litet tips så :D

Lycka till med allt!

Haha, där ser man vad pållarna kan hitta på ;)
Jag har haft honom i snart 3 veckor, har egentligen ridit ut 3 ggr i veckan kanske, har inte kunnat rida nån dag pga. sjuk men egentligen har vi nog vart ute en del, det beror väl på vad som är mkt :) dock har de flesta turer vart lite kortare, ca 30 min, så det var väl mer så jag tänkte, att han inte hinner bli kissnödig på den tiden ;) Förut red jag en häst somi princip aldrig kissade under ridturen, hon "gick alltid på toa" innan elr efter :p

Jag sålde min ponny till en familj. Dottern red och tävlade hästen i ett par år. Sen ringer de en dag och säger att hon inte går fram utan hon ställer sig bara i kissposition. De är rädda att hon har ont någonstans.
Efter lite diskussion kom det fram att dottern alltid satt av när hästen skulle kissa och hade gjort så sen hon köptes.
Det lade genast en misstanke i mitt huvud då hästen i fråga är väldigt slö och gärna maskar :angel:

Iaf så kunde ju varken jag eller dom utesluta smärta eller annat fel så hon togs till klinik. Efter röntgen, gynekologiska undersökningar, butta 1 vecka, vila, böjprov, sadelkoll osv.osv. så hade de till 99.9% kommit fram till att hästen inte har ont eller har något som helst fel någonstans.

Efter ett tag åkte jag upp till dem och hoppade upp i sadeln. 2 snabba markeringar i rumpan så fort hon stannade. Tog 5 min, sen var olaten borta sålänge jag satt på... Tjejen tog det 2 ridpass med, sen har hon varit olatsfri och precis som vanligt efter det.

Det jag vill säga med detta är att det är viktigt att kolla upp hästen först, inte vill man sitta och läxa upp en häst som har ont! Om man däremot gjort allt i sin makt men inga fel hittas, då får man ta i lite med hårdhandskarna.

Ponnyn i fråga hade kommit på att stannar man och "kissar", då slipper man arbete :idea:

vad jag vet/hört talats om/varit me dom är tre olika hästar

1. lärde sig att den slapp arbeta en stund om dne ställde sig så, ingen vågar ju driva på en häst som vill kissa. denna gjoprde det enbart i dressyrarbete, adlrig hoppning eller uteritt.

2 en annan hade ngt fel i ryggraden, inget som gav smärta men det tryckte på urinblåsan (eller tryckte på ngt osm tryckte på) iaf kroppslig orsak till att den kissade ofta.

3. hingst/valacker som helt enkelt revirpinkar!!!

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag har precis samma problem med min ponny :grin:

Hugger knappen..

Har också en häst i min närhet som har gjort detta till en ovana.
Samma scenario som för rosenknopp.
Hästen är helt och hållet genom gången och konstaterat fullt frisk.
Titt som tätt ställer han sig i kissaposition.
Lite otäckt eftersom man inte vill tvinga fram en häst som eventuellt har ont.

Hade ponny på ridskolan som alltid blev 'kissnödig' när han hamnade först i ledet... Gjorde så i alla år, han blev minst 28 år.
Så det behöver inte vara ngt fel, du kanske bara fått en ponny med lite mer hjärna än de flesta :p

Intressant att höra att fler haft detta problem :p Jag har studerat hans kissvanor och hört med lite folk och är nästan tvärsäker på att han faktiskt bara gör detta för att slippa undan. Vid ridning som han anser rolig, kissar han direkt när han är kissnödig. Inga problem där inte ;) Han ställer sig inte riktigt i kissposition heller när han inte är kissnödig, han bara stannar.

Jag har oxå dethär problemt haha.. Alltid vid ridning ska min ponny ställa sig som att han ska kissa, sen står han bara o glor eller börja beta. Snacka om o försöka komma undan haha. Känns ju lite fel om han skulle kissa o jag sitter o driver på han.

Jag försöker "rasta" min häst innan ett dressyrpass eller annat hårdare pass. Just under dessa pass blir han väldigt koncentrerad och uppe i varv och behöver tid på sig att lugna ner sig innan kisset väl kommer. Ställer sig därför i kissposition ofta. Har han då tömt blåsan innan ställer han sig inte ideligen i kissposition. Inga problem med kisseriet vid aktiviteter i lugnare tempo även med lokselen på. Då kommer det på en gång.

I hans fall skulle jag inte säga att det är något han tar till för att slippa. Han har för hög arbetsmoral för det därmed inte sagt att andra hästar inte kan ta till detta för att vila imellanåt. ;)

Jag har oxå dethär problemt haha.. Alltid vid ridning ska min ponny ställa sig som att han ska kissa, sen står han bara o glor eller börja beta. Snacka om o försöka komma undan haha. Känns ju lite fel om han skulle kissa o jag sitter o driver på han.

Haha, känner igen detta ;) han brukar ofta försöka sno åt sig en tugga gräs vid andra situationer också kan jag säga. ;) Han är pigg, men såklart också en liten busponny samtidigt. :p

I hans fall skulle jag inte säga att det är något han tar till för att slippa. Han har för hög arbetsmoral för det därmed inte sagt att andra hästar inte kan ta till detta för att vila imellanåt. ;)

Hmm, han gillar att springa, men sedan vet jag inte om hans arbetsmoral vid dressyr är på topp ;)

Hade en låneponny en gång som alltid skulle kissa på samma ställe vid ridhuset, både innan och efter ett pass och tog lååååång tid på sig. På uteritterna kissade han nästan aldrig. Bara lite kul att han ALLTID gjorde så, två ggr, en ut, en in. Lilla filur :).

Jaa, det finns verkligen alla varianter på temat... och det är svårt att avgöra om pålle lärt sig att han får en paus när han ställer sig i kissposition eller om han faktiskt behöver kissa!

Min Häst kissar ofta, sommartid kan det bli en gång i halvtimmen (eller FYRA gånger på en 2-timmarstur :crazy:). Han har också vissa kisseställen på våra rundor där han i princip alltid vill stanna. Och han kan också tänka sig att ta en tugga när han "ändå står stilla" :cool: men jag tror faktiskt inte att han bara driver med mig; han kissar ju alltid och det är inte bara småskvätt. Jag tänker att ridturen ökar cirkulationen och driver på vattnet i kroppen.

Dotterns Häst kissar aldrig så länge hon sitter på ryggen, han kan vara så kissnödig att det droppar om honom men han stannar inte för det... :love:
Nu vet hon ju hur han känns när han vill kissa så då hoppar hon givetvis av men i början fick jag "hålla utkik" :rofl:

Men jag tänkte på en sak, när hästen kissar behöver den höja ryggen - kanske tycker den som låtsas kissa att det är lite jobbigt om ryttaren sitter på och låter bli att göra något av den anledningen, den orkar helt enkelt inte höja ryggen. Men efter bara en liten stund är den kissnödig igen...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 843
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar