Häst i sta'n.

Inte_Ung

Trådstartare
Jag sitter och kör runt med buss i Upplands Väsby hela dagarna och förundras så över dessa hästar och stall mitt i sta'n.
De är liksom överallt.
För någon dag sedan en D-ponny av smäcker typ med vita strumpor på en av bussar hårt trafikerad väg där den okontrollerat fladdrade omkring med en ryttare på ryggen.
Och i dag en frieserhäst på cykelvägen där hästar inte skall vara.

Nu så undrar jag hur det egentligen fungerar med att ha häst i sta'n?
Brukar man då rida runt bland bilar, villor, cykelvägar och bullrande bussar?

Sv: Häst i sta'n.

när jag hade häst i Huddinge så blev det en hel del ridandes mellan husen på vägarna där o man mötte både det ena o det andra..

vet inte om jag gillade det direkt, känns lite osäkert faktikst... håller mej heller till landet o skogen :)

ja, man rider ofta kring bussar o vägar o villor.
men cykelvägar vet jag inte direkt, oftat håller man sig väl på vägen.

Jag har då aldrig sett några hästar "mitt i stan"... I Fresta och Bollstanäs finns det väl en del stall, men det vet jag inte om jag räknar som stan direkt.

jag har stått väldigt centralt i flera stall, men även om man fått rida bland en del trafik, så har det alltid funnits skogsvägar att komma till.

Min häst står sedan ett par månader i en ganska liten tätort eller vad man ska kalla det. Går en 50-väg igenom och så i stort sett bara villaområden. Husen ligger på varann nästan.
Men det finns bra ridvägar och t.o.m. lite skog mitt i alltihop otroligt nog. Man kan vara ute flera timmar. Så det är bra, annars hade jag inte flyttat dit. Och det finns stora, härliga hagar!
Fast man måste oftast rida mellan husen för att komma till ridvägarna. Men folk som man möter är faktiskt väldigt trevliga, t.o.m. små killar på mopeder saktar av.
Hästen är trafiksäker, red senast för ett par dar sedan genom rondellen i centrum mellan mataffären och kyrkan i rusningstid. Inga problem alls. Finns cykel/gångbanor så man behöver aldrig rida på själva stora vägen. (Undviker dock att vara nära stora vägen annars när det är jättemycket bilar - man vet ju aldrig.)
Men det är lite skillnad från tidigare stall som var långt ute på landet allihop...

OK. Vägen är då alltså mer eller mindre en transportsträcka?

Den som inget frågar får ingenting veta. Lantis som man är.:p

När jag hade min häst på Gamla K4 i Umeå så blev det mycket sån ridning genom stan. Det var liksom nödtvunget om man ville ut i skogen. Där hade dock kommunen påpassligt satt upp skyltar om påbjuden ridväg på de cykelvägar som vi behövde rida på.

Ja, jag har ju bott i Upplands Väsby, och där finns ju mkt fina vägar, men ibland måste man passera mer trafikerade vägar, bostadsområden och sånt för att komma dit. Oftast väljer man ju dom som är lättillgängligast, men imellanåt är det kul att ta en lite längre tur.

Jag och min kompis funderade ibland på om vi inte skulle slinka in på drive in Mc Donalds i stora Wäsby:D

Har annars ridit till en pizzeria i Länna/lissma eller nåt och käkat på uteserveringen med hästarna ståendes utanför lilla staketet. (goda blommor i blomlådorna:p)

Jag har då aldrig sett några hästar "mitt i stan"... I Fresta och Bollstanäs finns det väl en del stall, men det vet jag inte om jag räknar som stan direkt.

För en massa år sedan var det en tjej som blev tagen av polisen för "ryttarfylla" mitt inne i sthlm på valhallavägen...

Bor du i dom trakterna? (fresta/bollstanäs menar jag då) Frestavägen var en av mina favorit mc-vägar under dom år jag bodde i Sollentuna/U-Väsby.:D

Jag bor en bit ifrån, men det är väl de enda ställena i Väsby där det finns en del stall (utom Stora Wäsby då).

Både Fresta och Vallentunavägen är ju dock vägar där folk iaf förr körde som idioter - det har blivit bättre sedan det sattes upp kameror.

Var det Caroline kanske? ;) Ryttarfyllan..Och hästar är ju fordon, så då blir det välan rattfylla....och samma straff..

menar du af ugglas?:D

Jag läste bara i tidningen då det hände. Hon hade visst vart lite otrevlig också då hon inte fick fortsätta sin tur. Eller om hon försökte få in den i porten ?? Kommer inte riktigt ihåg detaljerna:p

Kanske ska förtydliga att jag inte har en aning om vem det var så ingen känner sej påhoppad.

när jag hade häst i Huddinge så blev det en hel del ridandes mellan husen på vägarna där o man mötte både det ena o det andra..

vet inte om jag gillade det direkt, känns lite osäkert faktikst... håller mej heller till landet o skogen :)

Var i huddinge hade du hästen? Står mitt inne i stan nu men det är så satans dyrt så hade tänkt dra mig ut till förorterna.. ;) PMa gärna!

När jag var yngre och hade häst hemma (typ villaområde men vi hade rätt mkt mark till vårt hus) så red vi i princip överallt.
Vi var experter på att hitta alla möjliga stråk där det gick att komma in på någon lämplig ridstig, tränade dressyr på oanvända grusade hockeyplaner (hoppas dock att det är preskriberat nu:o), red på och vid sidan av cykelvägar etc. Det positiva var att ponnysarna blev väldigt trafiksäkra, på villagator kör de flesta rätt lugnt.
Jag kan ibland känna saknad efter dens ortens trafik, där jag står nu har vi nästan ingen trafik men ytterst få ridvägar, väljer man andra ridvägar är det mycket trafik dör att komma dit och de kör inte 50 km/h så det kan vara tufft med trafikvänjningen.

Jag har häst mitt i stan! Det finns tre stall som ligger centralt där jag bor. De har blivit "uppätna" av villaområden och företagsbyar. Dock finns det en hel del ridspår och det tar inte heller så lång tid att komma ut på landen med grusvägar etc (skog är det av förklarliga skäl dåligt med i skåne :p).

Men annars får man vackert samsas med bussar, grävskopor, IT-yuppies och studenter. Det brukar gå bra, men då har jag en otroligt trafiksäker häst! De flesta saktar INTE ner nämligen, men vi är härdade så det gör inte så mycket (har mött ambulans med påslagna sirener, pojkgäng med smällare, blivit vittne till en bilkrock alldeles intill oss, ridit i en tunnel när en för hög lastbil försökte köra in i den... :smirk: ).

*kl*

Vad gör man med hästskiten då om något händer egentligen utanför någons villa eller liknande?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 223
Senast: Jahaja
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 603
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej, Är dålig på detta med färger och är lite nyfiken på vad hästen egentligen har för färg. Det handlar om en D-ponny från Irland helt...
Svar
18
· Visningar
1 898
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25