Häst i sta'n.

Sv: Häst i sta'n.

Antingen kör du 545 eller 532? *nyfiken massor*

545 brukar man kunna stöta på en hel del hästar runt ffa neråt b-näs - o ute hos oss på 532 skuttar en hel del pållar omkring med mindre nogräknande ryttare på ryggen...

/ Raggsocka - som brukar roa sig med att skrämma bort orienterare från de anlagda ridvägarna vi faktiskt fått tilldelade

Ps - hela sjöhagsvägen, dvs kariobadet mm kryllar av stall o gårdar ända ner motl runsa slott o en bit till.

Vi kan rida genom skogen ner genom runby o ner till väsby centrum om vi skulle känna för det.

Men folk verkar ha glömt att det är ömsesidigt att det ska funka med hästar i trafiken.

Bästa exemplet är när snorungar kastar upp ännu mindre snorungar på två hetsiga araber o går med dessa flaxandes på ryggen på det absolut smalaste stället längs hela "kario-vägen" o ungarna på ryggen är på väg att flyga av när bilar och bussar passerar i 10km...

Eller när man kommer på en jättehäst på en icke upplyst del av vägen där det är 70 - i skymning, utan en enda j*vla reflex - o sen har mage att bli förbannat för att chaffören måste tokbromsa när det helt plötsligt står en häst framför...

/ Raggsocka - som anser att reflex är en billig livförsäkring

Jag har aldrig träffat på en häst trots att jag rör mig i Runbyskogen relativt ofta, runt St Wäsby ser jag inte heller speciellt många hästar...

Själv har jag stannat och "skällt" på ryttare som rider utan reflex i halvmörker (dock inte i Väsby kommun).

Finns cykel/gångbanor så man behöver aldrig rida på själva stora vägen.

Problemet med det är ju att det inte är tillåtet att rida vare sig på cykelvägarna eller gångbanorna.
Så du måste liksom ägna dig åt trafikbrott varje gång du skall ut och rida.
Det är ju inte bra.

Ok - ser du något stort o svart upplyst av tre miljoner reflexer som försöker sig på något i stil med tölt mellan åkrarna på 532 så e det jag!!! :bump::bump:

E du den där snälla chaffören som alltid kör så himla försiktigt förbi oss på vägen?:D

Det är typ en eller två som gör det medan merparten brummar på för kung o fosterland...

Vi har en chafför som är så schysst att han faktiskt kör intill vägkanten o stannar när vi kommer med transporten bakpå - sånna chafförer gillar jag!!!:love:

/ Raggsocka - som gillar snälla buss-tomtar

Jag och min kompis funderade ibland på om vi inte skulle slinka in på drive in Mc Donalds i stora Wäsby:D

Har vi gjort:rofl:

Fast inte i Wäsby.

Hos oss rider vi vintertid mest på asfaltsvägarna i villaområdena. Det finns stigar men de är så sumpiga. Sommartid är det lite bättre, eller när det ligger snö. Finns grusvägar men de flesta är "olämpliga" att rida på och man får mkt skäll. Vill man vara ute länge kan man dock ta sig till ett naturreservat.

Har skett en del olyckor/incidenter då man möter det mesta. Friluftsområde kring stallet. Många tränare saknar helt förstålese för att man inte behöver spurta förbi, 20 pers i bredd, gärna iklädda pannlampor på den enda smala ridväg vi MÅSTE rida på för att ta oss någonstans(denna är "laglig" att rida på). Lösa hundar som jagar hästarna är vanligt. Liksom skäll för att man existerar. Liksom allmäna idioter som åker skidor i hagen eller matar hästarna med frolic.

Nu tävlar jag, och rider "bara" ut typ 3 dagar i veckan, så jag kan stå ut.

Det gäller att uttnyttja de få stigar/möjligheter som finns till max och vara lite uppfinningsrik. Då fungerar det. Och det positiva är ju all miljöträning hästarna får:idea:

Jag bor i upplands väsby och inte är de nån sta'n här inte ;)
Men jag vet att vissa stall ligger till på det sätt att man måste rida på vägar mm för att kunna ta sig ut i naturen.
Så det kan ju vara en anledning.

Jag har haft häst i U-V, vi hade inte några ordentliga ridvägar, fick på nåder rida på strandpromenaden längs Norrviken, men man fick alltid flytta på sig så fort det kom någon. Och visst hände det ofta att vi red på gångvägarna eftersom allt för många bilister inte har vett att visa hänsyn. Det finns dock delar i U-V som lämpar sig mycket bättre för att ha häst, där det finns skog och riktiga hagar! Själv flyttade jag hästen 3 mil norr ut istället.

*kl*

Vad gör man med hästskiten då om något händer egentligen utanför någons villa eller liknande?

:angel:Antingen sparka man in det i skogen, finns ingen sådan, skulle jag åka tillbaka efter ridturen och ta den bajset. Det är ens ansvar, tycker jag.
Jag har en runda hemmaomkring som är ca på 1,5 mil. Den rundan tar jag på somrarna ibland just för att hästarna ska få en bra social och allsidig träning, skog, åkrar, stor klätterbacke, cykelvägar med både broar och tunnlar. Ge en mkt bra social träning och så älska hästarna denna rundan. Nu kom jag visst lite utanför svaret på frågan:D;)

Den rundan tar jag på somrarna ibland just för att hästarna ska få en bra social och allsidig träning, skog, åkrar, stor klätterbacke, cykelvägar med både broar och tunnlar.

Men man får ju inte rida på cykelvägarna.
Varför är det så många som struntar i att det är förbjudet?

Det kan inte vara så att det är tillåtet att rida på vissa cykelvägar? Lagen är ju dispositiv. Tror att man kan läsa om det i den lokala trafikförordningen om det är tillåtet att rida på vissa sträckor av gång/cykelvägar.

Mvh

Tora

Det står tom (i Ordningsföreskrifterna för kommunen)att man få rida ner till stan och binda upp sin häst, finns sådanna ringar kvar här. Har funnits aktiva stall här runtom i många år, cykelvägar utanför. Har alldrig hört att det är förbjudet att rida på dem här. Det har man gjort ända sen jag var liten och det är många år sen:D Man borde hört ngt. Eftersom ridskolan rider på dem oxå. Några kilometer bort ligger en sjö, där finns skyltar uppsatta en viss sträcka på cykelbanan att ridning är förbjudet. Kanske är så olika på olika platser;)

När jag hade min häst på Gamla K4 i Umeå så blev det mycket sån ridning genom stan. Det var liksom nödtvunget om man ville ut i skogen. Där hade dock kommunen påpassligt satt upp skyltar om påbjuden ridväg på de cykelvägar som vi behövde rida på.

så är det ute där medisen står också :) toppen eftersom vägarna är rätt tätt trafikerade och inte alltför breda.

åh, här finns det några som rider vid villaområdet, parken och centrum. Hur mysigt som helst! Dessutom är dom noga med att få undan hästskitet eller så skiter inte hästarna alls, för jag har aldrig sett nå hästskit nånstans där dom rider. :)

när jag hade min häst på ett annat stall , dock utanför "stan" så red vi ibland in till centrum, inte för att rida där men vi va tvunga att rida igenom där. då red vi på gångvägarna och förbi mataffärer där de kördes många bilar o bussar o cyklister osv. gick hur bra som helst.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 223
Senast: Jahaja
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 603
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej, Är dålig på detta med färger och är lite nyfiken på vad hästen egentligen har för färg. Det handlar om en D-ponny från Irland helt...
Svar
18
· Visningar
1 898
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25