Häst i hage blev skuren med kniv

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Du menar att alla sårskador hästar har i könsorgan bara ska ignoreras istället för att utredas?

Nej, jag tycker inte att det ska ignoreras, men inte ens alla sårskador i könsorgan beror på förövare.

Sedan finns det faktiskt , jag har nämnt ett fall, ston som blivit så illa sargade av påkar, knivar eller andra tillhyggen och av detta så svårt skadade invändigt att de antingen dött eller varit tvugna att avlivas.

Sådana svåra fall är det väl ingen i tråden som bortser ifrån, men annat, små skärsår på något ben,småsår i yttre vagina, jag förstår inte upprördheten över att behöva läsa att sådana skador inte alltid beror på förövare, det är precis som vissa i tråden VILL att alla skador ska bero på en ond gärningsman så de får vatten på sin kvarn.

Nej, jag tycker inte att det ska ignoreras, men inte ens alla sårskador i könsorgan beror på förövare.

Sedan finns det faktiskt , jag har nämnt ett fall, ston som blivit så illa sargade av påkar, knivar eller andra tillhyggen och av detta så svårt skadade invändigt att de antingen dött eller varit tvugna att avlivas.

Sådana svåra fall är det väl ingen i tråden som bortser ifrån, men annat, små skärsår på något ben,småsår i yttre vagina, jag förstår inte upprördheten över att behöva läsa att sådana skador inte alltid beror på förövare, det är precis som vissa i tråden VILL att alla skador ska bero på en ond gärningsman så de får vatten på sin kvarn.

men då tycker du att man ska utgå ifrån att alla skador en häst har är orsakat av dom själv?Vad är det för fel att utreda alla suspekta fall? Tror knappast att någon skulle hoppas att någon skadat sin häst, det är ju det värsta tänkbara scenariot.

Men får de någonsin tag i dessa människor som går ut i hagarna och knivskadar hästar? Tycker att det verkar som om det ökar.

En liten O.T fundering: Drabbas bara ston? Tror mej inte minnas fall med valacker, visst när det gäller vaginala skador är det ju uppenbart varför, men övriga skärskador på tex ben. Nu är jag heller inte så uppdaterad med sådant här utan jag utgår endast från det jag läst i tidningar och här på Buke.

Kan tillägga att jag själv har ett sto och blir lite nojjig när jag läser om sådant här:(...

jo visst drabbas även valacker och hingstar, minns ett fall där någon hade slått en hingst/valack på benen så dom gått av eller om det var att dom krossats riktigt hemskt var det iaf. Det var flera år sedan:(

Men får de någonsin tag i dessa människor som går ut i hagarna och knivskadar hästar? Tycker att det verkar som om det ökar.

En liten O.T fundering: Drabbas bara ston? Tror mej inte minnas fall med valacker, visst när det gäller vaginala skador är det ju uppenbart varför, men övriga skärskador på tex ben. Nu är jag heller inte så uppdaterad med sådant här utan jag utgår endast från det jag läst i tidningar och här på Buke.

Kan tillägga att jag själv har ett sto och blir lite nojjig när jag läser om sådant här:(...

Visst har det gripits ett antal personer, ett fåtal är dömda. Det är svårt om de inte tas på bar gärning, djuren kan ju som sagt inte berätta om händelsen.
Fler kommer nog att gripas med hjälp av DNA framöver, men man måste kräva riktiga polisutredningar.
Det är mest ston som drabbas, en handfull valacker/ hingstar har drabbats genom åren.
Jag förstår inte sambandet heller men oftas är det könsorgan och ben som skadas.

Det förekommer, om du inte visste det, att kvinnor utnyttjar barn sexuellt.
Det förekommer, om du inte visste det, att kvinnor utnyttjar djur sexuellt.

Men det är i huvudsak MÄN som gillar att skada djur, kvinnor och barn!

Jag tycker att du ska svara på Peters inlägg #57. Och passa på att be om ursäkt.

Att seriemördare ofta börjar sin bana med att skada djur är en ofta framförd myt.
Inte skulle det störa mig med ett högre maxstraff för djurplågeri men med tanke på att dagens höjda straff fortvarande inte slagit igenom i domstolarna så ser jag det som mer prioriterat att polis åklagare o domstolar tar djurplågeribrott på allvar vilket knappast befrämjas av att varenda sårskada som djurägaren inte hittar ngn direkt förklaring till polisanmäls.
Obs att de som bedöms som allvarligt psykiskt sjuka döms till rättspsykiatrisk vård o kan spärras in avsevärt längre än två år.
PL

Psykopater börjar ofta med att skada djur, enligt experter inom området.
Men jag håller med dig. Två år är lång tid att sitta bakom galler, och det känns viktigare att komma åt förövarna än att maximera straffen.

jag vet inte om det är min kompis häst du tänker på, det var ngn som kom till deras stall och "skärde upp stoets kön", så himla idiotiskt!
Dem polisanmälde det direkt och hästen kommer så småning om bli helt återställd vilket vi blev väldigt glada för.
Denna hästen hette Notan och är en av dem snällaste som finns, man skulle precis påbörja inridning men tyvärr så har hästen blivit lite skygg för människor. :cry:

*kl*
Se på Insider TV3, onsdag kl. 22:00 - ett reportage om sadister som skadar hästar. Hör även vad en misstänkt gärningsman har att säga...

Jag skulle gärna vilja veta vad egentligen menar med ditt idiotiska uttalande.
PL

Det betyder att det inte var tillåtet att bara skriva ops! Så jag fick ju fylla på med lite till.:D Annars hade jag skrivit bara ops! Och jag kan aldrig be någon som försvarar hästplågare och sadister om ursäkt. They had it coming!
Ska ju bli intressant och höra vad en av dem har att säga, Insider, onsdag kl.22 på TV3

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med Snuffsan, dessutom, kvinnliga förövare, de gillar det inte, eller vad menar du?

Kvinnor skadar sällan barn djur och andra kvinnor, kanske för att de "inte gillar" att skada barn, djur och kvinnor.

Men var har jag försvarat hästplågare? För att jag inte anser att misshandel,tortyr eller dödsstraff är rätt? Innebär det att jag per automatik försvarar alla mördare?
Däremot har du kommit med ett vidrigt inlägg mot mig! Vilket i mina ögon utmärker dig som en person som utan skrupler skulle peka ut o agera mot någon utan några som helst bevis. Dvs en av lynchmobben!
PL

Vill dessutom påpeka att det som lynchmobben anser att man skall utsätta förövare för strider mot FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna!
PL

Diskussionen har ju urartat så man borde ju inte skriva i tråden men tyvärr har jag ju bidragit till hysterin genom att skriva på buke om några fall som vid närmare undersökning visat sig vara självförvållade. Sen kan man ju undra vad Anders Eklund och allmänt manshat har med saken att göra? Tänk om det är "Arbogakvinnan" som är ute och skadar hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Corren) Polisen befarar att ännu en häst i Linköpingstrakten har blivit utsatt för övergrepp. Händelsen ska ha inträffat på en gård...
Svar
0
· Visningar
881
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Corren) Polisen har fått in ytterligare en anmälan om våld mot hästar sedan någon skjutit på en häst med luftvapen. Artiklar...
Svar
1
· Visningar
1 102
Senast: Trix
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 803
Senast: skuggi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Sydsvenskan) En hästägare har polisanmält ett fall av djurplågeri. Enligt polisanmälan tog sig någon in i hagen under natten till...
Svar
0
· Visningar
578
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama