Häst & höns?

Sv: Häst & höns?

Det gör dom själva. Om dom erbjuds förutsättningarna.

Vilka anledningar du ser kan jag inte kommentera. Det beror på både kunskap, inställning, förutsättningar och erfarenhet.
Ingen har väl förutsatt att vi talar om tusentals höns?

LIA

Jag undrar fortfarande hur du sköter dina höns som du har i ditt stall-så de inte dammar?
Vad är det för förutsättningar som du ger dem så fjäderdräkten blir dammfri,eller då mer dammfri än en del andras hönor som inte ges de rätta förutsättningar?

Så vitt jag har förstått så är dina bara ute på dagtid och erbjuds rörelse i det fria, med sandbad och en box som antagligen är välmockat. Det gör inte fjäderdräkten fri från dess damm, damm som virvlar upp när hönan kommer in och ex putsar sig.

Dom sköter sig så bra själva.
Borde du inte hellre fundera över varför dina egna höns dammar så kraftigt?

LIA

Jag vet delvis varför mina hönor dammar, att de dammar kraftigt är ett av dina påhitt,så nu undrar jag igen:-Kan du inte dela med dig av dina tips som gör dina hönor mer dammfria,i princip helt dammfria:confused: än ex mina?

Du har i åratal hävdat att höns inte dammar, det vore på tiden att du lämnar ut lite konkreta tips, fler än jag är säkert nyfikna.
Jag är tveksam om dina hönor sköter sig själva så mycket bättre än mina, eftersom de har ungefär samma levnadsvillkor..

Vi hade en höna i stallet ett tag. Min häst tyckte att den var en perfekt vandrande näsduk och ställde sig ofta och torkade mulen på hönans rygg. Hästen hade bihåleinflammation och snorade en del. :angel: Men hönan låg blickstilla på marken och lät hästen hållas. Hade aldrig några problem med hönan.

Fågelinfluensa???

Helt dammfria har jag aldrig påstått. Inga varelser är helt dammfria, åtminstone inte ovan vattenytan.
Har du någonsin varit i ett dammfritt stall?

Jag har varit i lokaler med höns och andra fjäderfän där det dammat (flugit omkring fjädrar och div partiklar) enormt. Dom djuren har inte varit lugna, och/eller där har inte varit balans mellan individer, dom har varit för många i utrymmet, där har varit olämpligt material på golvet, dom har inte haft möjlighet till ett normalt, naturligt liv etc.

Att begära att jag ska lösa dina problem med dammiga höns är väl att ta i? Du får studera din egen situation och försöka se vad som inte är bra eller inte fungerar optimalt.

LIA

Nyss i tråden så skötte ju sig dina höner själva!!!
Nu handlar det tydligen om annat, som golvmaterial, så vad har du på golvet ex, som gör att det blir så mycket mindre damm för dig?

Det kan ju faktiskt också vara så att dina hönor är i en box, boxen i sig ligger i en större lokal så dammet sprids ut så du lägger inte märke till det så tydligt som jag gör som har mina hönor i ett separat hönshus.

Ja, dom sköter sig bra själva. Var har jag sagt något annat? Men givetvis är det vi människor som ger dom förutsättningarna. Det borde väl vara så självklart att man inte behöver nämna det?

Det jag skrev om material på golvet gällde dammiga hönsutrymmen, vilket du tydligen missade??

För femtielfte gången, sluta att bekymra dig så mycket om hur mina höns har det och bry dig om dina egna. Ju mer du tjafsar och misstänkliggör min hönshållning, desto sämre framstår din egen. :mad:
Så lägg av!

LIA

Nu förstår jag inte-hur kan min hönshållning vara sämre eller din hönshållning vara det, när jag skriver att jag har uppfattat de som om vi håller våra höns på samma,eller i princip samma sätt?

Och eftersom jag har skrivit förut att mina är väldigt lugna och väldigt sams, så kan jag inte låta bli att undra vad det är som gör att dina hönor tydligen dammar så mycket mindre än mina?, det kanske vore bra om du kunde ge svar på det....

Och eftersom du skrev såhär:
Borde du inte hellre fundera över varför dina egna höns dammar så kraftigt?
, så dammar mina hönor så mycket som de gör för att jag strör med halm som de river i ,de får sandbada!!!,jag fodrar inomhus, samt att de har fjädrar som avger fjäderpartiklar!!!
Dessutom brukar det paras inomhus ibland, parningen dammar, särskilt efteråt när hönan burrar upp sig.
Så nu har du lite förklaring till det damm som kommer från mina höns-hur har du dina så att detta damm blir mindre än hos mina?

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka