Häst & höns?

J

Jinxelin

Jag har hört att man inte ska ha hästar o höns tillsammans men nu undrar jag om det menas i samma ladugård eller precis bredvid varandra? Vad kan hända? Har nämligen hästarna på lösdrift som det är nu men vill kunna ställa in dem men vågar inte göra det nu för jag inte vet om det inte är bra.

Sv: Häst & höns?

Jag har stött på ett flertal ställen där man huserat både flygfän (höns & ankor) i samma byggnad som hästar. Jag tror nog inte att det är direkt farligt, däremot luktar höns & ankor rent förfärligt så all utrustning tar åt sig lukten. Rysligt smutsigt med träck och dun blir det dessutom överallt :(

Hoppas att du får ett mer exakt svar på din fråga än jag kunde ge dig.

Jag fick höra att hönsens löss kan gå över på hästarna. Vet dock inte hur sanningshalten är på den informationen...
Men vi var iaf tvungna att flytta hönorna från byggnaden för dåvarande hyresvärd då han yrkade på att så var fallet.

Detta är från Jordbruksverkets sida:

"Röda hönskvalster

Art Dermanyssus gallinae

Värdjur Höns, men även andra fjäderfä och vilda fåglar utgör värddjur för parasiten. Däggdjur, inklusive människor, kan angripas tillfälligt vilket kan vara ett problem för djurskötare i hönshus. Hästar är mycket känsliga för röda hönskvalster (drabbas av svår klåda) och av denna anledning bör höns och hästar aldrig hållas i samma byggnad."

Hej, har också hört om parasiterna, men även att dom dammar mycket. Vilket ju inte är bra för hästarna.

Jaghar hört att det kan spridas löss till häst arna men har ingen egen erfarenhet av det. jag har haft uppstallat på ett stall med ankor, höns mm. Nu bor hästar och fåglar inte i samma byggnad men fåglarna gick lösa och traskade runt i stall, hagar, ridbana etc. Enda jag kunde tycka var ganska irreterande var att de badade (mest ankor och myskänder) i hästarnas vattenspannar som stod i hagen.. Känns ju inte så aptitligt så det blev ett himla bytande av vatten.
/U

Svarar här på citat från olika inlägg.

... däremot luktar höns & ankor rent förfärligt så all utrustning tar åt sig lukten. Rysligt smutsigt med träck och dun blir det dessutom överallt
Stämmer inte, om hönsen sköts på ett bra sätt och fr a är ute dagtid.

Jag fick höra att hönsens löss kan gå över på hästarna. Vet dock inte hur sanningshalten är på den informationen ...
Hästar är mycket känsliga för röda hönskvalster (drabbas av svår klåda) ...
Stämmer så till vida att om hönsen drabbas av kvalstret och man inget gör åt det, så kan dessa även gå på hästar. Men observera att dom inte kan överleva där, utan dör rätt snart. Seriösa hönsägare tillåter inte att deras höns drabbas av kvalstret, så det är alltså inget som var och varannan höna har. Eftersom även de vilda fåglarna kan ha kvalstret, så kan man ändå inte skydda hästarna för risken, då dom ju lika gärna kan drabbas i hagen, av gråsparvar i stallet osv. Alltså inget att hetsa upp sig över eftersom, såvitt jag vet, det inte tillhör vanligheterna att så sker . ;)

Hej, har också hört om parasiterna, men även att dom dammar mycket.
Stämmer inte, se svaret om lukt etc.

Enda jag kunde tycka var ganska irreterande var att de badade (mest ankor och myskänder) i hästarnas vattenspannar som stod i hagen.. Känns ju inte så aptitligt så det blev ett himla bytande av vatten.
Dom fåglarna kräver möjlighet att plaska runt i vatten. Har man sådana anser jag att man har skyldighet att anlägga en damm. Antagligen lämnar dom då hästarnas hinkar ifred.

LIA

Vi hade en höna i stallet ett tag. Min häst tyckte att den var en perfekt vandrande näsduk och ställde sig ofta och torkade mulen på hönans rygg. Hästen hade bihåleinflammation och snorade en del. :angel: Men hönan låg blickstilla på marken och lät hästen hållas. Hade aldrig några problem med hönan.

Vi hade höns och häst i samma stall. Lösdriften var en del av stallet och hönsen tog sig in till hästarna när de var där. De sov tillsammans i halmen och hönsen höll sig nära hästarna.
Det jag har hört är att höns lätt sprider ohyra, våra höns (en grupp på ca 10) var alla behandlade för löss skabb och vad de nu kan få.
Vi märkte aldrig något på hästarna som skulle tyda på att umgänget med hönsen var dåligt.

Jag har hört att man inte ska ha hästar o höns tillsammans men nu undrar jag om det menas i samma ladugård eller precis bredvid varandra? Vad kan hända? Har nämligen hästarna på lösdrift som det är nu men vill kunna ställa in dem men vågar inte göra det nu för jag inte vet om det inte är bra.

Gör så att du har olika delar i ladugården för hästar och höns med separata dörrar in. Skulle själv aldrig ha hästar och höns tillsammans.

Det har tidigare varit diskussioner om detta på Buke, använd sökfunktionen så hittar du säkert tidigare trådar.

Skulle inte vilja blanda höns och hästar i samma utrymme inne. Kommer allt för väl ihåg hur det var när min häst fick löss av morsans höns... Och jag kan säga att de dog inte. Det var jätte svårt att bli av med dem.
Dessutom så har höns (fjäderfä) lätt att ge hästar allergier och problem som astma. Det kan vara det fina dammet som de sprider omkring sig. Något är det som hästarna får problem med i alla fall. Har en kompis häst som fick problem med det här. När hönsen försvann, försvann problemen..:)

Det finns en benparasit hos höns som det säjs kan ge skabb på hästar .
Jag har haft höns+ hästar lösa tillsammans o dom sov i samma lösdrift o åt samma mat , drack samma vatten .
Visst satt hönorna på allt o sket men man skyddar ju saker man är rädd om .
Inga problem alls hos mej .
Båda arterna tyckte det var trevligt med sällskap.

det är den RÖDA hönslusen(tror det ver en lus iaf) som ger stora problem för hästar. det är den väsentligaste anledningen till att inte ha höns i samma byggnad som häst.
läste på för ett halvår sedan, och denna röda vad-det-nu-var ger extrem klåda och är ett elände att ta dö på. nästan alla höns har lite kvalster och loppor, precis som vilda fåglar, hur rent och snyggt man än håller hos dom.
inget jag skulle riskera, vet jag bara att jag tänkte när jag läste om varför man inte skulle ha båda i samma lokal.
orcide- så benkvalster och hovskabb ska vara samma sak? du vet inte vart du har fått den upgiften ifrån? skulle vara intressant att se om det stämmer..

*kl*

Jag vet inte hur det är med parasiter men jag skulle inte våga ha höns i samma byggnad som hästarna av rädsla att hästarna skulle göra mos av någon stackars höna som kom i vägen eller gömmer sig i halmen.

Jag påstod alltså inte att det var enda förutsättningen.

Damm, det blir det alltid i ett stall. Mina höns dammar inte så att det på något sätt stör.
Men det beror alltså på om dom sköts på ett bra sätt. Eller inte.

LIA

Stämmer inte, om hönsen sköts på ett bra sätt och fr a är ute dagtid.

Jag har ingen erfarenhet av egna höns, så jag kan inte svara på hur dessa höns sköttes. Dock har jag aldrig varit in i ett hönshus som inte det luktat illa i, antingen är jag överkänslig eller så har jag bara stött på dåligt skötta höns :(

Troligen, ja.
Samma som med grisar. Svin som sköts på bra sätt, fr a får vara ute och har möjlighet att sköta sin hygien, luktar inte heller speciellt mycket eller illa. Men i grisfabriker är det ren förfärligt.

Ska passa på att klargöra. Att höns och hästar finns i samma byggnad innebär inte att dom måste vara beblandade.

LIA

Damm, det blir det alltid i ett stall. Mina höns dammar inte så att det på något sätt stör.
Men det beror alltså på om dom sköts på ett bra sätt. Eller inte.

LIA

Hur sköter du fjäderdräkten på en höna så den inte dammar?:confused:

Enda anledningen som jag ser det till att dina hönor inte stör just dina hästar med damm är att det är en väldigt liten besättning höns:confused:-annars så är det så att fjäderfä dammar-även om man mockar och står i.

Vi har iofs bara två stycken hönor i vårat stall. Men det är inga problem. Luktar inget, dammar inte, däremot skiter dom ju lite överallt, så man får ju se till att inte ha grejer framme.

Köpte en gång en 2-åring som gick ihop med höns...har aldrig haft så svår behandlat fall av loppor i mitt liv! Krävdes x-antal bad i lusschampon o dessutom pudra med Etotal i veckotal innan de försvann...hela mankammen var uppäten o kliade hysteriskt så jag fick stubba honom...men detta var på sent 80-tal så kanske hönsägare sköter sina höns bättre nu men jag hade inte haft höns ihop med häst iaf!:D

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka