Häst har ont i ryggen.

C

Constantia

Har ett engelsk Fullblod, som dock inte är mitt men ändå. Det är så att han har ont i sin rygg för tillfälligt. Aja, låt mig berätta allt från början .
Skulle tävla i en dressyrtävling nu i helgen, och då kom ägaren med förslaget att byta sadel, då hon har 2 hästar och en sadel som passar båda. bara det att man var tvungen att ha en gelpadd under sadeln,och en vanlig också. Men det visste tydligen inte hennes dotter ? som fixade det till mig, utan ja, vi körde som vanligt så att säga. Så jag har ridit han i underfär, 3 dagar med den sadeln, nu har han fått skav och jätteont i ryggen, och jag kan och får inte rida honom, för att han har så ont. Finns det något jag kan göra ? jag ska ju promenara honom och longera honom, men ska jag bara låta ryggen vara , eller ska jag göra ngt speciellt ? :confused: så dåligt det kan gå :cry:

Sv: Häst har ont i ryggen.

asså, jag känner mig så jävla grym mot honom.. det var ju inte meningen att det skulle bli såhär förfan. :/ :cry: ursäkta mitt språk.

Jag har genom åren haft en del hästar med ryggproblem av olika slag. Förmodligen är han muskulärt öm om det har kommit så snabbt och av en sadel. Jag skulle rekommendera att massera med Arnika-gel och hålla honom varm om ryggen med täcke. Tömkörning är mycket bättre än longering, enl veterinär, när man ska vila ryggen från sadel. Dels kan du även jobba honom på raka spår då och dels så kan han jobba i form och arbeta med ryggen, och du kan med tömmarna böja och ställa honom. Men det är ju lite av en smaksak, och det måste ju givetvis gå att tömköra hästen också! Jag har definitivt tagit dit en equiterapeut som gick igenom ryggen på honom, för säkerhets skull. Om han tex har gått och snedbelastat sig pga att sadeln har tryckt, så kanske en equiterapeut "knäcka loss" honom eller behandla med akupunktur för att få bort låsningen. Back-on-Track täckena är fantastiska och lindrar ryggsmärta på ett par dagar (om det är av lindrig art och bara muskulärt). Men de är ju tyvärr dyra, ca 2000-3000 kr för ett inne/under-täcke. Men jag har haft stor användning av mitt!

Men en sadel som ger skav o ryggont är inte en passande sadel, inte heller om man måste ha flera lager paddar under

Jag har genom åren haft en del hästar med ryggproblem av olika slag. Förmodligen är han muskulärt öm om det har kommit så snabbt och av en sadel. Jag skulle rekommendera att massera med Arnika-gel och hålla honom varm om ryggen med täcke. Tömkörning är mycket bättre än longering, enl veterinär, när man ska vila ryggen från sadel. Dels kan du även jobba honom på raka spår då och dels så kan han jobba i form och arbeta med ryggen, och du kan med tömmarna böja och ställa honom. Men det är ju lite av en smaksak, och det måste ju givetvis gå att tömköra hästen också! Jag har definitivt tagit dit en equiterapeut som gick igenom ryggen på honom, för säkerhets skull. Om han tex har gått och snedbelastat sig pga att sadeln har tryckt, så kanske en equiterapeut "knäcka loss" honom eller behandla med akupunktur för att få bort låsningen. Back-on-Track täckena är fantastiska och lindrar ryggsmärta på ett par dagar (om det är av lindrig art och bara muskulärt). Men de är ju tyvärr dyra, ca 2000-3000 kr för ett inne/under-täcke. Men jag har haft stor användning av mitt!

tyvärr går han inte och tömköra, sen en olycka sedan han var ett föl, vilket är ganska synd, när jag intresserar mig i ämnet.

Men en sadel som ger skav o ryggont är inte en passande sadel, inte heller om man måste ha flera lager paddar under

Dom hade haft ut en sadelprovare ( vet ej vad det heter ) som hade sagt att man kunde göra så, så det är inget eget påhitt av ägarna iaf.

Hm.. alla sadelutprovare vet inte alltid vad de pratar om. det kan vara någon som gått en helgkurs en gång för tio år sedan som bara går efter sitt eget tyckande. Sadeln måste passa och ligga stilla på hästryggen, annars kan sånt här hända.

Gå på promenader med hästen, longer korta stunder då och då. Det borde gå över på någon vecka och den bara orskats av skav och inga andra skador. Du kan ju ringa och rådfråga vetrinär eller ta ut honoms å han får ta en titt om det inte blir mkt bättre på nån dag.

Hm.. alla sadelutprovare vet inte alltid vad de pratar om. det kan vara någon som gått en helgkurs en gång för tio år sedan som bara går efter sitt eget tyckande. Sadeln måste passa och ligga stilla på hästryggen, annars kan sånt här hända.

Gå på promenader med hästen, longer korta stunder då och då. Det borde gå över på någon vecka och den bara orskats av skav och inga andra skador. Du kan ju ringa och rådfråga vetrinär eller ta ut honoms å han får ta en titt om det inte blir mkt bättre på nån dag.

okej, jag är inte speciellt duktigt inom just detta ämnet, och har inte heller träffat den där sadelmänniskan.. :confused:

Back on Track har även en "ryggplatta" som är billigare än täcket, kostar ca 900 kr. Den kan man fästa med kardborre i ett täcke. Jag använde det och Arnika när min förra häst hade ont i ryggen. När det gäller sadeln så ska du inte behöva padd om den ligger bra. Ett lätt sätt att se om den ligger som den ska är att sadla utan något under och rida ett kort pass, efteråt lyfter du sadeln rakt upp och då ska alla hår i pälsen ligga åt samma håll samt att du ska kunna se att sadeln har legat med ett jämt tryck. Lycka till!

När det gäller sadeln så ska du inte behöva padd om den ligger bra. Ett lätt sätt att se om den ligger som den ska är att sadla utan något under och rida ett kort pass, efteråt lyfter du sadeln rakt upp och då ska alla hår i pälsen ligga åt samma håll samt att du ska kunna se att sadeln har legat med ett jämt tryck. Lycka till!

Hade föreläsning om just sadeln för några dagar sen och det låter som du citerade hennes uttalande =)

Back on Track har även en "ryggplatta" som är billigare än täcket, kostar ca 900 kr. Den kan man fästa med kardborre i ett täcke. Jag använde det och Arnika när min förra häst hade ont i ryggen. När det gäller sadeln så ska du inte behöva padd om den ligger bra. Ett lätt sätt att se om den ligger som den ska är att sadla utan något under och rida ett kort pass, efteråt lyfter du sadeln rakt upp och då ska alla hår i pälsen ligga åt samma håll samt att du ska kunna se att sadeln har legat med ett jämt tryck. Lycka till!

okej :P får jag väl testa det när han mår bra, men inte med den sadeln iaf. tack :bow: och jag..nu glömde jag det... :devil:

hej!

JAg har just varit ut och kört med min kompis och hennes sköthäst. Som blivande sjukgymnast (eller så är det bara den typ jag är) så såg jag att ryggen inte var i optimal form. Den var lite för svankig och bålen för instabil för en häst på ca 12 år, tyckte jag. Inte för jag är expert alls, men det såg inte bra ut. Hästen e jättefin (blev småkär) och go i temperamentet och inga problem att örra sig tyckte jag. (nordsvensk fd travare. Men hur ksa man bäst träna upp ryggen? om nu ägaren vill det.

//Lina i Umeå

en kompis sköthäst (jag borde väl inte lägga mig i, men nu blev jag småkär i hästen så...) har en rygg som inte är i optimal form, och som sjukgymnaststudent är jag skolad i att vilja för bättra allt, så har ni något tips hur man tränar upp en dålig rygg? Det är en fd nordsv. travare på 12 år (tror jag) entt sto med normalt hull, sköna rörelser, glad och go. körs under sommarhalvåret, rids hela året. Nu verkar hästen må bra, men jag tänker att ryggen kunde tränas upp och bil fin.

:) // Lina i Umeå

En del hästar är byggda så att ryggen lätt blir lite svankig. Det är svårt att räta upp ryggen på det sättet, men det går ju att muskla så att den blir stabilare och starkare, precis som du säger. Det finns flera andra trådar som svarar på hur man musklar hästens rygg. Bra övningar är klättring i skritt, och om hästen är vältränad och underlaget är bra även lite i galopp. Viktigt att låta hästen balansera sig med lång låg hals. KLättring nerför är också bra, ett lätt stöd i tygeln och även där låta hästen bromsa sig och balansera med halsen. Trav över bomserier och lite upphöjda cavalettisar när den är starkare är också bra, tänk på samma sak med hals och driv lätt över hindren så den bär sig ordentligt och rytmiskt.

Allt är superbra att göra ibland uppsuttet, ibland leder man ut och klättrar och ibland kan man tömköra över cavaletti.

Galopparbete i lugnt tempo är också superbra får att muskla hela bålen. Träna lika mycket i båda galopperna, fattningarna är lika viktiga.

Men ta det lugnt, inte alla övningar samma vecka och låt muskelgrupperna som tränas mycket ena dagen få vila nästa osv. Det är vid vila efter träning som de byggs upp.

Han har ju bara haft sadeln en kortare tid och det är därmed mindre troligt att han har fått annat än rena skavsår och muskelömhet. Låt honom vila i hage i 14 dagar och kolla sedan om han fortfarande ömmar. Longera, promenera etc skadar förstås inte, men ingen ridning. Om 14 dagar tror jag att han ha återhämtat sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 919
Senast: mackan
·
Ridning Jag har sedan någon månad en korsningsvallack på 16 år, han är uppfödd i stallet där han står nu och har hunnit rida honom en hel del...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 563
Senast: Natasha
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 698
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka