Hoppar in och svarar innan jag läst allt, sorry i förvägOm jag leder honom, förbi vägen, och fortsätter att göra detta, när vet man att problemet är "bättre" eller var man ska säga? Blir bara räddare och räddare för problemen desto längre jag undviker situationerna samtidigt så är verkligen helt kluven.
Det här är en jättebra metod, försök också göra så att när du leder honom så måste han gå jämte dig, nästan lite före. Så att han ändå är den som går först. Det kanske han inte gillar i början, var bara mjuk och uppmuntrande då, om det bara blir ett steg då och då så är det ok i början. Vartefter kommer du känna att han blir mer och mer bekväm med att gå såhär. Vartefter så kan du börja sitta upp tidigare och tidigare, när du börjar känna i magen att det känns rätt så provar du att sitta upp innan vägen. Blir det att han tvekar då så uppmuntrar du honom mjukt att gå fram, vill han ändå inte efter att han fått lite tid på sig, så sitter du bara av och leder som ni brukar. Gör ingen kamp av det, bara sitt av som om du ändå tänkt det. Nästa gång leder du längs vägen och sitter upp där det funkat förut. Gången efter det testar du att sitta upp längs vägen, alldeles innan stigen. Be honom mjukt gå fram, ge honom lite tid och uppmuntran, men börja inte bråka.
Detta funkar jättebra med hästar som är osäkra på att gå ut själva. Du bygger självförtroendet och förtroendet för dig. Du får inte svika honom och tappa humöret, det är viktigt. Tappa heller inte tro på honom eller dig, kom ihåg att han är rädd, behandla honom så.
Jag kan inte tro att han kan "bli less på dig och vilja testa" när han inte blir less på dig när ni har sällskap. Det är något han har problem med när ni är ute själva, och det där behöver ni reda ut tillsammans, i lugn och ro.
Lycka till!