Häst fick lida med brutet ben

Sv: Häst fick lida med brutet ben

Men stackars häst och ägare! Men inte skulle jag låtit hästen vänta på veterinären, en älgjägare eller en kobonde med slaktmask borde ha gått bra mycket snabbare. Nu kanske det inte gick i det här fallet, det vet jag inget om.

svårt om man inte känner någon.. är ju inte bara att lämna hästen och köra runt och knacka dörr...

Herregud hela norrbotten lär krylla av jägare! Man behöver varken knacka dörr eller lämna hästen. Garanterat om hon ringt en eftersöksjägare hade han/hon ställt upp. De kan polisen koppla till 114 14. Eller ringt en vän med dator/internet på telefonen som kunnat tagit upp listor från jägareförbundet.

Nej usch, samma sak hände mig när min foderhäst fick sitt ben avsparkat i hagen. Såg det inte förrän jag ropade på honom och han brukade alltid komma travandes då men den här gången gick han långsamt med sitt ben släpandes efter.. Jag ringde då först till ägaren som sa att jag bara skulle ställa honom i en sjukhage till dagen efter så att hennes kompis som pluggade till veterinär kunde komma och titta på det(!!!) men efter många om och men lyckades jag tvinga dit henne på en gång istället. Stackars häst som fick stå där och ha ont bara pga en snål ägare. Efter någon timma fick han tillslut vandra vidare.. älskade vän. :(

Ja precis, man ringer polisen, de har ju en hel lista med jägare som de ringer vid eftersök.

Delvis kl
Detta har hänt på andra ställen än i Norrland. Vet om en häst som fick ligga i flera timmar med hela tarmpaketet ute innan veterinären kom. Så av den anledningen har jag tagit Jägarexamen själv för att om det behövs kunna avliva mina djur när inget annat fungerar. Använder ändå veterinär i första hand, givetvis.

Och här jag bor är eftersöksjägarna aktiva även utanför jakten. Det hjälper många jaktlag runt om under helt vanliga jakter och syns även mycket på skjutbanan. Så kan de inte åka själva så kan de säkert tipsa om andra som kan eller bor närmare.
Det står ju även stallkompisar som hittade hästen alltså fler personer som kan hjälpa till och ringa runt bland bekanta eller söka på internet.

Att starta en grupp på fb för mer veterinärer i norrbotten. Alltså det är ju precis som alla yrken och arbetsplatser. Man kan inte jobba bara för att "vara snäll" utan måste ju faktiskt få en lön också. Den får man inte av att bara sitta och vara berädd.

*kl

Såvitt jag vet så vet ingen här hur brottet såg ut. Jag vill ju iaf tro att de flesta hästägare vill ha skadan undersökt av en veterinär för att se om något går att göra. Man skjuter ju gärna inte sin häst ifall den kan räddas.

Jag har varit med om något liknade. Men då hade hästen skadat sig på lördagen i danmark, lastat på (ägarens) lastbil och kört hem (till skåne). Där ställdes hästen i sing box. Inte förren på måndagen vid middagstid kom vet ut och kollade på hästen. Sa då att hästen måste avlivas och åkte. Och ägaren ringde efter en nödslaksbil som kom på eftermidagen:cry:

Ägaren/vet bad om att få kolla på benet vad som var fel och det visade sig att senorna var helt ihop trasslade. Kommer inte ihåg och benet var av oxå.

Fast veterinärbristen märks på fler sätt än endast såhär. Det blir extra mycket problem på sommaren med alla semestrar, har själv försökt få tag på en för en mindre akut skada.

Men hemskt är det, speciellt när de får gå så länge.

Kl Om man bor så att det tar så lång tid för veterinär etc är det läge att själv lära sig hur man avlivar med bult och utför efterföljande avblodning.

Länstyrelsen ordnar sådana kurser ibland där det informeras om hur man gör.

Jag har haft hjälp av en granne som är jägare när det gäller mindre djur. Tex när en bilist körde på en katt som inte var min och lämnade den... kattstackarn hittade vi inne i ett buskage dit den släpat sig med frambenen. Ryggraden var säkert av den hade ingen rörelse i bakstället.

Nu har jag en sån tur att våran veterinär bor 4 km bort. Men grannen var 50 meter bort. Och varje minut katten slapp lida kändes viktig.

Fy så hemskt! Stackars häst och stackars ägare! :cry:

Inte så lätt att i sin förtvivlan veta hur man får tag på en jägare eller någon annan som kan avliva hästen! Dessutom, hur vet man att rekommenderad jägare/avlivare verkligen KAN avliva en häst? Jag har varit med om att nödslaktare mer eller mindre hackat ihjäl en häst med en bultpistol! Det var så fruktansvärt, hästen skrek i ångest, blodet sprutade och nödslakten vrålade "håll hästen för f-n, den är ju dum i huvudet".
Så jag kan lugnt säga att jag inte skulle låta vem som helst avliva min häst!

Jag har varit med om benbrott på häst två gånger (rakt av). Och inte i något av fallen hade hästen ont innan den avlivades! Ena hästen fick inte ont förrän på natten (skadan hände på em), men då hade den ju rejält ont. En veterinär missade att hela armbågen var av på hästen.

Den andra gången stod en häst i hagen med brutet ben. Gissar att det tog ett par timmar innan hästen avlivats, och inte heller den hästen visade några tecken på smärta, den stod lugnt och åt havre och hö.

Jag undrar hur en veterinär som väldigt sällan avlivar djur med bult gör detta bättre än en slaktare som bultar över 50 djur om dagen?
Sen ang jägare så är ett jaktskott mycket grövre än en bult. Vi skjuter alla större nötboskap med salongsgevär kaliber .22 som jämfört med ett jaktvapen är som att skjuta med luftgevär.
Ett jaktskott har högre utgångshastighet och expanderar inne i djurkroppen och sticker inte bara hål som en bult gör. Det är ju inte kulan som dödar utan kulan blir större inne i djurets kropp och gör en stor sårskada vilket leder till snabbt sänkt blodtryck och djuret blir medvetslös och eftersom det fortsätter blöda så avlider sen djuret. Så man behöver inte sticka om man inte skjuter i nackpelaren eller i skallen.
Använder man hagelgevär som också är tillåtet så använder man inte hagel för att skjuta hål. När djuret träffas av hagelsvärmen chockar kroppen och djuret avlider.

Använder man sig av en eftersöksjägare så vet han garanterat vad han gör. Det ställs stora krav på eftersöksjägare både teoretiskt och praktiskt. De betalar mycket pengar för att utbilda sig till eftersöksjägare och vi i sverige är faktiskt ledande på utredda och avslutade och rätt beslutade eftersök. T.ex. utreda en trafikolycka, leta upp djuret och göra en bedömning om det är skadat eller inte, bla har benbrott.

Ringer man en skytteklubb frågar man såklart efter den som är lämpligast. Det är inte alla jägare eller slakare som psykiskt klarar av att nödslakta husdjur.

Nog tror jag att många veterinärer kan avliva hästar korrekt! Många kliniker tar ju faktiskt emot planerade avlivningar likväl som nödslakter. Min gammelpålle avlivades tex på Ultuna.
Om allmänpraktiserande vetrinärer typ distriktsveterinärer är bra på att korrekt avliva hästar vet jag inte, har ingen erfarenhet av det. Dock gissar jag att de kan vara både bra och dåliga.

Tyvärr tror jag inte gemene man har så jättestora kunskaper som du beskriver, likaså tror jag inte de har möjlighet att avgöra lämplig eller olämplig avlivare till häst på tex en skytteklubb.

Personligen så väljer jag att använda de avlivare som hästfolk jag har förtroende för rekommenderar.

Fast veterinärbristen märks på fler sätt än endast såhär. Det blir extra mycket problem på sommaren med alla semestrar, har själv försökt få tag på en för en mindre akut skada.

Men hemskt är det, speciellt när de får gå så länge.

Det är ett jätteproblem här uppe. En kolikhäst kan få vänta i många timmar innan den får hjälp. Lantbrukets djur går före och med en veterinär som har jour i hela södra norrbotten så får man räkna med väntetider. Vi kan inte heller åka in till kliniken då närmaste djursjukhus är Ultuna - en resa på 90 mil enkel väg.

Jag tyckte det var lite komiskt med alla som var upprörda när Ultuna la ner sin dygnet runt jour och tyckte det var så hemskt att de var tvungna att åka några mil extra för att komma till Strömsholm.

Som nybliven jägare och gift med en make som både jagat i flera och tävlingsskjutit känns det trist att du inte verkar tro man har någon direkt sammanhållning och kunskap om varandra på skytteklubbar. Lika så att du anser att eftersöksjägarnas utbildning är bristfällig utan att ens veta vad man ska klara av för att få bli eftersöksjägare.

Jag har jobbat på slakeri där de höll bultningskurser och det har fått mig att placera veterinär som längst ner på listan om vem som får bulta min häst.

Fy vilken jobbig situation ni har i norra landsdelen! :(
Och jag förstår att ni blir irriterade när vi på södrare breddgrader gnäller över att behöva åka några mil extra när ni har det som ni har!

Jag läste någonstans att veterinärer sa att det inte var något problem med att lantbrukets djur skulle gå före numera, men tydligen gällde inte det norra landsänden! Mycket trist! :(

Hoppas allafall att situationen blir bättre för er och sluta inte kämpa för att få en drägligare veterinärsituation!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
12 565
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 20:e januari hände det som inte fick hända. Lina Jansson Lindbergs hästar blev skrämda av smällare och flydde från hagen. Hon...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kristina Borgs häst Ibbe blev snabbt sjuk och någon veterinär fanns inte tillgänglig. Det hela slutade med att familjen själva fick ta...
Svar
0
· Visningar
591
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka